Předmět: Němčina v komerční praxi 2

« Zpět
Název předmětu Němčina v komerční praxi 2
Kód předmětu KFL/KPN2
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Němčina
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Voříšková Jana, Mgr. Doktor der Philosophie
Obsah předmětu
Práce s materiály zaměřenými na oblast podnikového hospodářství (fungování podniku, jeho vnitřní struktura, vyhledávání zákazníků, úvahy o založení nové pobočky, prostředky prezentace výrobků firmy na trhu apod.). Vysvětlení a procvičování použití základních pojmů, receptivní i produktivní práce s odbornou terminologií v češtině i v němčině. Aplikace osvojených jazykových i obsahových znalostí a dovedností v diskusi k vybraným hospodářským problémům, skupinová práce na úkolu, jehož podstatou bude podrobnější zpracování vybraného tématu z oblasti hospodářství.

Studijní aktivity a metody výuky
Skupinová výuka, Diskuse, Prezentace práce studentů, Studium metodou řešení problémů, Samostatná práce studentů, Seminář
  • Příprava na souhrnný test [6-30] - 39 hodin za semestr
  • Příprava prezentace (referátu v cizím jazyce) [10-15] - 13 hodin za semestr
  • Kontaktní výuka - 26 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
vysvětlit základní hospodářské termíny v německém jazyce
charakterizovat rysy odborného textu z oblasti ekonomie
porovnat německou a českou terminologii k danému tématu
zasadit vybraný hospodářský problém do širšího kontextu
porovnat hospodářské systémy německy mluvících zemí a České republiky v kontextu Evropské unie
Odborné dovednosti
komunikovat v němčině na úrovni B2 dle SERR
analyzovat německy psaný odborný text z oblasti ekonomie
analyzovat německy psaný odborný text z oblasti obchodního či pracovního práva
interpretovat obsah odborného textu, grafu, tabulky apod.
formulovat německy vlastní názor na konkrétní problém z hospodářské oblasti
pracovat s terminologií z oblasti ekonomie receptivním i produktivním způsobem
Obecné způsobilosti
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje,
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení,
bc. studium: používá s porozuměním odborný jazyk a symbolická a grafická vyjádření informací různého typu,
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi,
bc. studium: efektivně využívá dostupné prostředky komunikace, verbální i neverbální, včetně symbolických a grafických vyjádření informací různého typu,
bc. studium: vyjadřuje se v mluvených i psaných projevech jasně, srozumitelně a přiměřeně tomu, komu, co a jak chce sdělit, s jakým záměrem a v jaké situaci komunikuje,
bc. studium: rozumí sdělením různého typu v různých komunikačních situacích, správně interpretuje přijímaná sdělení a věcně argumentuje; v nejasných nebo sporných komunikačních situacích pomáhá dosáhnout porozumění,
Výsledky učení
Odborné znalosti
orientovat se v německé i české terminologii z oblasti hospodářství, pracovního a obchodního práva
německy vysvětlit zásadní hospodářské termíny
orientovat se v aktuálních otázkách hospodářství německy mluvících zemí
orientovat se v aktuálních otázkách hospodářství Evropské unie
porovnat hlavní tendence v aktuální situaci v ekonomice německy mluvících zemí a České republiky v kontextu Evropské unie
Odborné dovednosti
použít vhodným způsobem osvojenou terminologii v odborné komunikaci v němčině
používat zásadní hospodářské termíny jak v němčině, tak v češtině
analyzovat po jazykové i obsahové stránce odborný text z oblasti hospodářství a práva
představit a interpretovat konkrétní hospodářský problém
německy formulovat vlastní názor na vybraný problém z hospodářské oblasti, vhodně argumentovat a své myšlenky obhájit
aktivně pracovat na týmovém zpracování zadaného tématu z oblasti hospodářství a v němčině prezentovat výsledky své práce
Obecné způsobilosti
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých,
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení,
bc. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce,
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Seminární výuka (diskusní metody),
Řešení problémů,
Skupinová výuka,
Samostatná práce studentů,
Prezentace práce studentů,
Diskuse,
Odborné dovednosti
Seminární výuka (diskusní metody),
Prezentace práce studentů,
Demonstrace dovedností,
Diskuse,
Skupinová výuka,
Obecné způsobilosti
Seminární výuka (diskusní metody),
Diskuse,
Skupinová výuka,
Prezentace práce studentů,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Test,
Skupinová prezentace,
Výstupní projekt,
Odborné dovednosti
Test,
Výstupní projekt,
Průběžné hodnocení,
Sebehodnocení,
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Obecné způsobilosti
Test,
Výstupní projekt,
Průběžné hodnocení,
Sebehodnocení,
Doporučená literatura
  • Buhlmann, Rosemarie; Fearns, Annelise; Leimbacher, Eric. Wirtschaftsdeutsch von A-Z NEU: Kommunikation und Fachwortschatz in der Wirtschaft. Berlin, 2008.
  • Conlin, C. Unternehmen Deutsch. Lehrwerk für Wirtschaftsdeutsch. Stuttgart, 2003.
  • Dudenredaktion. Duden Wirtschaft A-Z. Grundlagenwissen für Schule und Studium, Beruf und Alltag.. Mannheim, 2009.
  • Eismann, Volker. Wirtschaftskommunikation Deutsch NEU. Berlin, 2008.
  • Kolektiv autorů. Kommunikation in der Wirtschaft. Plzeň, 2009.
  • Kuß, A. Marketing-Einführung. Grundlagen, Überblick, Beispiele. Wiesbaden, 2001.
  • Pucharski, Astrid; Unger-Ullmann, Daniela. Wirtschaftsdeutsch von A bis CZ: Ein kommunikativer DaF-Reader für die Mittel- und Oberstufe. Brno, 2001.
  • Thiele, P. Das Testbuch Wirtschaftsdeutsch NEU. Training zum Test WiDaF. Berlin, 2008.
  • Wöhe, Günter; Kislingerová, Eva. Úvod do podnikového hospodářství. 2., přeprac. a dopl. vyd. V Praze : C.H. Beck, 2007. ISBN 978-80-7179-897-2.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr