Předmět: Kulturní a jazykové reálie

« Zpět
Název předmětu Kulturní a jazykové reálie
Kód předmětu KFL/KRJN
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Němčina
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Bibko Daniel, Doc. Dr.
Obsah předmětu
1. Regiony německé jazykové oblasti v kontextu evropských dějin. 2. Regiony německé jazykové oblasti z hlediska kulturně historického. 3. Regiony německé jazykové oblasti z pohledu současné lingvistiky. 4. Česko-německé vztahy ve středoevropském historickém kontextu. 5. Česko-německé jazykové vztahy.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednáška s analýzou videozáznamu, Samostudium studentů, Samostudium literatury, Studium textů, Přednáška, Seminář
  • Kontaktní výuka - 39 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku [10-60] - 35 hodin za semestr
  • Příprava na souhrnný test [6-30] - 30 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
obecně charakterizovat německy mluvící země z hlediska kulturního a jazykového
vysvětlit základní pojmy z oblasti kultury německy mluvících zemí
popsat a charakterizovat hlavní milníky česko-německých vztahů
na úrovni základního přehledu charakterizovat regionální variety německého jazyka
vyjmenovat hlavní osobnosti kultury německy mluvících zemí a stručně charakterizovat jejich přínos
vyjmenovat a stručně charakterizovat hlavní centra kultury německy mluvících zemí
Odborné dovednosti
komunikovat v německém jazyce na úrovni B2 dle SERR
vést diskusi a argumentovat v němčině
porozumět psanému projevu na téma z oblasti kulturních a jazykových reálií německy mluvících zemí na úrovni B2 dle SERR
porozumět přednášce, referátu prezentaci k tématu z oblasti kulturních a jazykových reálií německy mluvících zemí na úrovni B2 dle SERR
shrnout mluvený a psaný text, vybrat a formulovat jeho hlavní myšlenky, korektně vybrat jeho klíčová slova
Obecné způsobilosti
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje,
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení,
bc. studium: vyjadřuje se v mluvených i psaných projevech jasně, srozumitelně a přiměřeně tomu, komu, co a jak chce sdělit, s jakým záměrem a v jaké situaci komunikuje,
bc. studium: zvažuje možné klady a zápory jednotlivých variant řešení, včetně posouzení jejich rizik a důsledků,
bc. studium: uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti, kromě analytického a kritického myšlení využívá i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice,
Výsledky učení
Odborné znalosti
charakterizovat specifika regionů německé jazykové oblasti
objasnit hlavní oblasti česko-německých vztahů a kontaktů
vysvětlit v širších souvislostech obrysy proměn kultury německy mluvících zemí
charakterizovat jazyková specifika regionů německy mluvících zemí
postihnout historické proměny česko-německých vztahů
Odborné dovednosti
komunikovat nad texty a projevy z oblasti kulturních a jazykových reálií německy mluvících zemí v němčině na úrovni B2 dle SERR a vyšší
analyzovat texty a problémy z tematické oblasti kulturních a jazykových reálií německy mluvících zemí
zasazovat konkrétní odborný problém z tematické oblasti kulturních a jazykových reálií německy mluvících zemí do širšího (evropského) kontextu
identifikovat zajímavá témata v aktuálním dění z oblasti kultury německy mluvících zemí, vést o nich zasvěcenou diskusi v německém jazyce a vyjadřovat k nim vlastní podložený názor
identifikovat zajímavá témata v aktuálním dění z oblasti česko-německých vztahů, vést o nich zasvěcenou diskusi v německém jazyce a vyjadřovat k nim vlastní podložený názor
Obecné způsobilosti
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých,
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení,
bc. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce,
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška založená na výkladu,
Přednáška s analýzou videozáznamu,
Seminární výuka (diskusní metody),
Analyticko-kritická práce s textem,
Samostudium,
Hodnotící metody
Kombinovaná zkouška,
Test,
Doporučená literatura
  • PRESSE- UND INFORMATIONSDIENSTE DER BUNDESREGIERUNG (Hrsg.) Tatsachen über Deutschland. Frankfurt/Main, 2000.
  • BOK, V.- TERRAY, E. Nemecká literatúra 1/Deutschsprachige Literatur 1. Bratislava, 1991.
  • Bubner, Friedrich; Seel, Helga. Transparente landeskunde. 13. aktualisierte Aufl. Bonn : Inter Nationes, 2000.
  • BYRAM, M.:. Teaching and Assessing Intercultural Communicative Competence. Clevedon, Multilingual Matters, 1997. ISBN 1-85359-377-X.
  • Gössmann W. Deutsche Kulturgeschichte im Grundriss. Ismaning, 1996.
  • KŘEN, J. Tschechen und Deutsche - eine Konfliktgemeinschaft. Prag, 1990.
  • LINDEMANN, G. Geschichte der deutschen Kunst. Stuttgart - Hamburg, 1974.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr