Předmět: Lingvistický rozbor současného anglického jazyka 1

« Zpět
Název předmětu Lingvistický rozbor současného anglického jazyka 1
Kód předmětu KFL/LRA1
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Angličtina
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Königová Veronika, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Úvod do problematiky terminologie morfosyntaxe Jmenná fráze Počitatelnost a číslo substantiv Určenost substantiv Determinanty, kvantifikátory Slovesná fráze Klasifikace sloves Modální slovesa Temporální systém anglického jazyka Temporální systém anglického jazyka (problematické oblasti) Předložky Adverbiální částice a adverbia Spojky

Studijní aktivity a metody výuky
  • Kontaktní výuka - 65 hodin za semestr
  • Příprava na dílčí test [2-10] - 14 hodin za semestr
  • Příprava na souhrnný test [6-30] - 25 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
ovládat odbornou terminologii z oblasti morfosyntaxe angličtiny
definovat slovesné kategorie
popsat temporální systém určitých slovesných tvarů v angličtině
adekvátně používat slovesné časy
formulovat hlavní typologické rozdíly mezi anglickým a českým jazykem se zvláštním zřetelem na temporální systém
Odborné dovednosti
aplikovat znalosti temporálního systému angličtiny v písemném a ústním diskurzu
používat základní odbornou terminologii k základnímu popisu gramatických jevů
prokázat znalost modálních sloves v písemném a ústním projevu
vysvětlit významné rozdíly mezi českým a anglickým temporálním systémem
zdůvodnit užití slovesných tvarů a forem v anglickém jazyce
Obecné způsobilosti
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje,
bc. studium: rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části,
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi,
bc. studium: používá s porozuměním odborný jazyk a symbolická a grafická vyjádření informací různého typu,
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení,
bc. studium: vyjadřuje se v mluvených i psaných projevech jasně, srozumitelně a přiměřeně tomu, komu, co a jak chce sdělit, s jakým záměrem a v jaké situaci komunikuje,
Výsledky učení
Odborné znalosti
identifikovat, vysvětlit a použít slovesné časy v ústním a písemném projevu
ovládat anglický jazyk na úrovni samostatný uživatel B2 podle SERR
rozumět morfologickým a syntaktickým zvláštnostem anglických sloves a jmen
prokázat znalost specifických gramatických pravidel vztahujících se k užití perfektních časů v angličtině
ovládat gramatické formy pro vyjádření budoucích dějů v angličtině
Odborné dovednosti
aplikovat teoretické poznatky o temporálním systému angličtiny během textové analýzy
vhodně používat modální slovesa v různých kontextech
vysvětlit problematiku jazykového transferu a interferenčních chyb v písemném a ústním projevu
aplikovat teoretické znalosti jmenných kategorií (počitatelnost, určenost) v písemném I ústním projevu
zdůvodnit užití relevantních gramatických prostředků ve všech typech diskurzu
Obecné způsobilosti
bc. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce,
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých,
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Cvičení (praktické činnosti),
Výuka podporovaná multimédii,
Samostudium,
Přednáška založená na výkladu,
Odborné dovednosti
Cvičení (praktické činnosti),
Demonstrace dovedností,
Výuka podporovaná multimédii,
Obecné způsobilosti
Samostudium,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Test,
Sebehodnocení,
Individuální prezentace,
Odborné dovednosti
Test,
Individuální prezentace,
Průběžné hodnocení,
Obecné způsobilosti
Sebehodnocení,
Doporučená literatura
  • Cruse, Alan. Meaning in language : an introduktion to semanticsnd pragmatics. Oxford : Oxford University Press, 2004. ISBN 0-19-926306-X.
  • Crystal, David. English as a global language. 2nd ed. Cambridge : Cambridge University Press, 2012. ISBN 978-1-107-61180-1.
  • Dušková, Libuše. Mluvnice současné angličtiny na pozadí češtiny. 4. vyd. Praha : Academia, 2012. ISBN 978-80-200-2211-0.
  • Hewings, Martin. Advanced Grammar in Use. 2015.
  • Lipka, Leonhard. English Lexicology.Tubingen: Gunter Narr Verlag, 2002.
  • McCarthy Michael, McCarten Jeanne. Grammar for Business.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr