Předmět: Morfosyntax němčiny 1

« Zpět
Název předmětu Morfosyntax němčiny 1
Kód předmětu KFL/MOSN1
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 5
Vyučovací jazyk Němčina
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Kothánek Marek, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Kurz se podrobně zabývá slovesem a funkcemi jednotlivých slovesných kategorií. Úvod do morfologie. Rozdělení slov. Morfologické rozlišení sloves. Určité slovesné tvary: pravidelná a nepravidelná slovesa. Smíšené typy a jejich významy. Neurčité slovesné tvary: stavba a užití. Syntaktické rozlišování sloves. Plnovýznamová slovesa a pomocná slovesa. Modální slovesa, reflexivní, reciproční slovesa. Sémantické rozlišování sloves: slovesný vid, transitivní a funkční slovesa. Čas - stavba a užití časů. Způsob - způsob oznamovací, rozkazovací - stavba a užití, podmiňovací způsob - stavba a užití. Slovesný rod - charakteristika, tvoření. Rod činný a trpný. Konkurenční formy.

Studijní aktivity a metody výuky
Demonstrace dovedností, Samostudium studentů, Samostudium literatury, Přednáška, Cvičení
  • Příprava na souhrnný test [6-30] - 40 hodin za semestr
  • Příprava na dílčí test [2-10] - 13 hodin za semestr
  • Kontaktní výuka - 52 hodin za semestr
  • Příprava prezentace (referátu v cizím jazyce) [10-15] - 13 hodin za semestr
  • Projekt individuální [40] - 13 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
orientovat se v německém jazykovém systému (zejm. v morfologii) na úrovni B1 dle SERR
vyjmenovat a určit slovesné kategorie v češtině i v němčině
popsat základní rozdíly v morfologii sloves v češtině a v němčině (zejm. ve způsobech, časech, slovesných rodech)
orientovat se v české a německé terminologii z oblasti morfologie s důrazem na morfologii sloves
orientovat se v základních jazykovědných příručkách z oblasti morfologie
Odborné dovednosti
komunikovat v němčině na úrovni B1 dle SERR
komunikovat v češtině nejlépe na úrovni rodilý mluvčí / středně pokročilý zahraniční uživatel (B2 a vyšší dle SERR)
na příkladech identifikovat shody a rozdíly v morfologii sloves mezi češtinou a němčinou
produkovat korektní slovesné tvary v němčině na základě zadání
konfrontovat produkci vlastních projevů z hlediska morfologie se základními lexikografickými a dalšími jazykovědnými příručkami
Obecné způsobilosti
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje,
bc. studium: efektivně využívá dostupné prostředky komunikace, verbální i neverbální, včetně symbolických a grafických vyjádření informací různého typu,
bc. studium: uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti, kromě analytického a kritického myšlení využívá i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice,
bc. studium: vyjadřuje se v mluvených i psaných projevech jasně, srozumitelně a přiměřeně tomu, komu, co a jak chce sdělit, s jakým záměrem a v jaké situaci komunikuje,
bc. studium: rozumí sdělením různého typu v různých komunikačních situacích, správně interpretuje přijímaná sdělení a věcně argumentuje; v nejasných nebo sporných komunikačních situacích pomáhá dosáhnout porozumění,
Výsledky učení
Odborné znalosti
v souvislostech chápat systém slovesa současné němčiny
podrobně popsat systém slovesa současné němčiny
porovnat systém slovesa současné němčiny kontrastivně se situací ve svém mateřském jazyce
identifikovat a správně popsat jednotlivé slovesné tvary
cíleně ověřovat své závěry ohledně systému německého slovesa v aktuálních gramatických příručkách
Odborné dovednosti
tvořit korektní tvary komplexního systému slovesa současné němčiny
aplikovat znalosti systému slovesa současné němčiny při utváření vlastních projevů v německém jazyce
korigovat případné interference z mateřského jazyka při tvorbě a aplikaci slovesných tvarů
analyzovat slovesné tvary v německy psaném textu
převádět obousměrně slovesné tvary české a německé
Obecné způsobilosti
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých,
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení,
bc. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce,
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Cvičení (praktické činnosti),
Samostudium,
Analyticko-kritická práce s textem,
Přednáška založená na výkladu,
Odborné dovednosti
Přednáška založená na výkladu,
Cvičení (praktické činnosti),
Analyticko-kritická práce s textem,
Demonstrace dovedností,
Obecné způsobilosti
Cvičení (praktické činnosti),
Přednáška založená na výkladu,
Prezentace práce studentů,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Test,
Průběžné hodnocení,
Sebehodnocení,
Individuální prezentace,
Odborné dovednosti
Test,
Průběžné hodnocení,
Sebehodnocení,
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Obecné způsobilosti
Sebehodnocení,
Průběžné hodnocení,
Individuální prezentace,
Doporučená literatura
  • Der Duden, Bd. 4 - Die Grammatik. Mannheim: Dudenverlag, 2005. ISBN 3-411-04047-7.
  • Berglová, Eva; Formánková, Eva; Mašek, Miroslav. Moderní gramatika němčiny : výklad, cvičení, klíč. Plzeň : Fraus, 2002. ISBN 80-7238-144-X.
  • Dreyer, Hilke; Schmitt, Richard. Lehr- und Übungsbuch der deutschen Grammatik. Ismaning : Verlag für Deutsche, 1996. ISBN 3-88532-717-1.
  • Götze, Lutz; Hess-Lüttich, Ernest W. B. Grammatik der deutchen Sprache : Sprachsystem und Sprachgebrauch. Aktualiz. Neuausg. München : Bertelsmann Lexikon Institut, 1999. ISBN 3-577-10465-1.
  • Hall K., Scheiner B. Übungsgrammatik DaF für Fortgeschrittene.. Ismaning: Max Hueber Verlag, 2001. ISBN 3-19-00-7448-8.
  • Helbig, Gerhard; Buscha, Joachim. Deutsche Grammatik : ein Handbuch für den Ausländerunterricht. Berlin : Langenscheidt, 2001. ISBN 3-468-49493-9.
  • Helbig, Gerhard; Buscha, Joachim. Leitfaden der Deutschen Grammatik. Berlin : Langenscheidt, 2000. ISBN 3-468-49495-5.
  • Helbig, Gerhard; Buscha, Joachim. Übungsgrammatik Deutsch. Berlin : Langenscheidt, 2000. ISBN 3-468-49494-7.
  • Lotko, Edvard. Slovník lingvistických termínů pro filology. 3. nezm. vyd. Olomouc : Univerzita Palackého, 2003. ISBN 80-244-0720-5.
  • Povejšil, Jaromír. Mluvnice současné němčiny. Praha : Academia, 1999. ISBN 80-200-0076-3.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr