Vyučující
|
-
Kothánek Marek, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Kurz se zaměřuje na neslovesné slovní druhy německého jazyka, u flektivních druhů též na jejich flexi. Podstatná jména - charakteristika podstatných jmen, užití, rod a číslo podstatných jmen, typy skloňování, tvoření množného čísla, valence podstatných jmen. Přídavné jméno - charakteristika, použití, skloňování přídavných jmen, stupňování a valence přídavných jmen. Zájmena - užití a skloňování zájmen. Číslovky - užití, tvoření a skloňování číslovek. Příslovce - druhy a stupňování příslovcí. Předložky - rozdělení, valence a užití předložek.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Prezentace práce studentů, Demonstrace dovedností, Samostudium studentů, Samostudium literatury, Přednáška, Cvičení
- Příprava na souhrnný test [6-30]
- 40 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 52 hodin za semestr
- Příprava prezentace (referátu v cizím jazyce) [10-15]
- 13 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
v souvislostech chápat systém slovesa současné němčiny |
podrobně popsat systém slovesa současné němčiny |
porovnat systém slovesa současné němčiny kontrastivně se situací ve svém mateřském jazyce |
identifikovat a správně popsat jednotlivé slovesné tvary |
cíleně ověřovat své závěry ohledně systému německého slovesa v aktuálních gramatických příručkách |
Odborné dovednosti |
---|
komunikovat v němčině na úrovni B1/B2 dle SERR |
tvořit korektní tvary komplexního systému slovesa současné němčiny |
aplikovat znalosti systému slovesa současné němčiny při utváření vlastních projevů v německém jazyce |
korigovat případné interference z mateřského jazyka při tvorbě a aplikaci slovesných tvarů |
analyzovat slovesné tvary v německy psaném textu |
převádět obousměrně slovesné tvary české a německé |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení, |
bc. studium: uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti, kromě analytického a kritického myšlení využívá i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice, |
bc. studium: efektivně využívá dostupné prostředky komunikace, verbální i neverbální, včetně symbolických a grafických vyjádření informací různého typu, |
bc. studium: vyjadřuje se v mluvených i psaných projevech jasně, srozumitelně a přiměřeně tomu, komu, co a jak chce sdělit, s jakým záměrem a v jaké situaci komunikuje, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
v souvislostech chápat morfologický systém současné němčiny |
podrobně popsat systém jmen současné němčiny |
komplexně porovnat morfologický systém současné němčiny se situací ve svém mateřském jazyce |
identifikovat a správně popsat jednotlivé tvary jmen v němčině |
cíleně ověřovat své závěry ohledně morfologického systému současné němčiny v aktuálních gramatických příručkách |
Odborné dovednosti |
---|
tvořit korektní tvary komplexního systému jmen současné němčiny |
aplikovat znalosti morfologického systému současné němčiny při utváření vlastních projevů v německém jazyce |
korigovat případné interference z mateřského jazyka při tvorbě a aplikaci tvarů jmen v němčině |
analyzovat tvary jmen v německy psaném textu |
převádět obousměrně tvary jmen české i německé |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
bc. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška založená na výkladu, |
Cvičení (praktické činnosti), |
Samostudium, |
Prezentace práce studentů, |
Odborné dovednosti |
---|
Přednáška založená na výkladu, |
Cvičení (praktické činnosti), |
Samostatná práce studentů, |
Prezentace práce studentů, |
Demonstrace dovedností, |
Obecné způsobilosti |
---|
Přednáška založená na výkladu, |
Cvičení (praktické činnosti), |
Prezentace práce studentů, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Test, |
Průběžné hodnocení, |
Sebehodnocení, |
Odborné dovednosti |
---|
Test, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Průběžné hodnocení, |
Sebehodnocení, |
Obecné způsobilosti |
---|
Test, |
Průběžné hodnocení, |
Sebehodnocení, |
Doporučená literatura
|
-
Der Duden, Bd. 4 - Die Grammatik. Mannheim: Dudenverlag, 2005. ISBN 3-411-04047-7.
-
Dreyer, Hilke; Schmitt, Richard. Lehr- und Übungsbuch der deutschen Grammatik. Ismaning : Verlag für Deutsche, 1996. ISBN 3-88532-717-1.
-
Hall K., Scheiner B. Übungsgrammatik DaF für Fortgeschrittene.. Ismaning: Max Hueber Verlag, 2001. ISBN 3-19-00-7448-8.
-
Helbig, Gerhard; Buscha, Joachim. Deutsche Grammatik : ein Handbuch für den Ausländerunterricht. Berlin : Langenscheidt, 2001. ISBN 3-468-49493-9.
-
Helbig, Gerhard; Buscha, Joachim. Leitfaden der Deutschen Grammatik. Berlin : Langenscheidt, 2000. ISBN 3-468-49495-5.
-
Helbig, Gerhard; Buscha, Joachim. Übungsgrammatik Deutsch. Berlin : Langenscheidt, 2000. ISBN 3-468-49494-7.
-
Lotko, Edvard. Slovník lingvistických termínů pro filology. 3. nezm. vyd. Olomouc : Univerzita Palackého, 2003. ISBN 80-244-0720-5.
-
Povejšil, Jaromír. Mluvnice současné němčiny. Praha : Academia, 1999. ISBN 80-200-0076-3.
|