Vyučující
|
-
Čada Michal, Doc. PaedDr. Ph.D.
-
Henzelová Romana, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Výuka se bude zaměřovat jak na teorii syntaktických struktur, tak především na procvičování konkrétních syntaktických jevů. Předmět větné skladby. Rozdělení vět. Větný rámec a jeho porušování. Aktuální členění větné. Podstata a charakteristika jednotlivých větných členů. Souvětí souřadné - druhy Souvětí podřadné - všeobecná pravidla, úvod, věty s "dass". Vedlejší věty přívlastkové a příslovečné. Participiální konstrukce. Infinitivní konstrukce. Negace. Přímá a nepřímá řeč.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Prezentace práce studentů, Demonstrace dovedností, Samostudium studentů, Samostudium literatury, Přednáška, Cvičení
- Příprava na souhrnný test [6-30]
- 30 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 39 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 35 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
dobře se orientovat v morfologickém systému současného německého jazyka |
orientovat se v české a německé terminologii z oblasti syntaxe |
vyjmenovat a určit větné členy v češtině i v němčině |
popsat základní rozdíly v syntaxi (zejména ve struktuře věty) v češtině a v němčině |
orientovat se v základních jazykovědných příručkách z oblasti syntaxe |
Odborné dovednosti |
---|
komunikovat v němčině na úrovni B1/B2 dle SERR |
komunikovat v češtině nejlépe na úrovni rodilý mluvčí / středně pokročilý zahraniční uživatel (B2 a vyšší dle SERR) |
na příkladech identifikovat shody a rozdíly ve struktuře věty mezi češtinou a němčinou |
produkovat korektní věty a souvětí v němčině na základě zadání |
konfrontovat produkci vlastních projevů z hlediska syntaxe se základními gramatickými příručkami |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení, |
bc. studium: uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti, kromě analytického a kritického myšlení využívá i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice, |
bc. studium: efektivně využívá dostupné prostředky komunikace, verbální i neverbální, včetně symbolických a grafických vyjádření informací různého typu, |
bc. studium: vyjadřuje se v mluvených i psaných projevech jasně, srozumitelně a přiměřeně tomu, komu, co a jak chce sdělit, s jakým záměrem a v jaké situaci komunikuje, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
v souvislostech chápat strukturu německé věty |
podrobně popsat německou větu |
porovnat strukturu německé věty kontrastivně se situací ve svém mateřském jazyce |
identifikovat a správně popsat jednotlivé druhy výpovědí, vět a větných struktur v němčině |
teoreticky popisovat jednotlivé syntaktické jevy |
cíleně ověřovat své závěry ohledně struktury německé věty v aktuálních gramatických příručkách |
Odborné dovednosti |
---|
provádět syntaktickou analýzu německé věty |
vytvářet gramaticky korektní německé věty |
aplikovat znalosti struktury německé věty při utváření vlastních projevů v německém jazyce |
korigovat případné interference z mateřského jazyka při tvorbě německých vět |
převádět obousměrně větné struktury české a německé |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
bc. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška založená na výkladu, |
Cvičení (praktické činnosti), |
Samostudium, |
Prezentace práce studentů, |
Odborné dovednosti |
---|
Prezentace práce studentů, |
Přednáška založená na výkladu, |
Cvičení (praktické činnosti), |
Demonstrace dovedností, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Obecné způsobilosti |
---|
Přednáška založená na výkladu, |
Cvičení (praktické činnosti), |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Prezentace práce studentů, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Kombinovaná zkouška, |
Test, |
Průběžné hodnocení, |
Sebehodnocení, |
Odborné dovednosti |
---|
Kombinovaná zkouška, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Test, |
Průběžné hodnocení, |
Sebehodnocení, |
Obecné způsobilosti |
---|
Kombinovaná zkouška, |
Test, |
Průběžné hodnocení, |
Sebehodnocení, |
Doporučená literatura
|
-
Der Duden, Bd. 4 - Die Grammatik. Mannheim: Dudenverlag, 2005. ISBN 3-411-04047-7.
-
Dreyer, Hilke; Schmitt, Richard. Lehr- und Übungsbuch der deutschen Grammatik. Ismaning : Verlag für Deutsche, 1996. ISBN 3-88532-717-1.
-
Engel U. Syntax der deutschen Gegenwartssprache. Berlin Erich Schmidt Verlag, 1994.
-
Götze, Lutz; Hess-Lüttich, Ernest W. B. Grammatik der deutchen Sprache : Sprachsystem und Sprachgebrauch. Aktualiz. Neuausg. München : Bertelsmann Lexikon Institut, 1999. ISBN 3-577-10465-1.
-
Hall K., Scheiner B. Übungsgrammatik DaF für Fortgeschrittene.. Ismaning: Max Hueber Verlag, 2001. ISBN 3-19-00-7448-8.
-
Helbig, Gerhard; Buscha, Joachim. Deutsche Grammatik : ein Handbuch für den Ausländerunterricht. Berlin : Langenscheidt, 2001. ISBN 3-468-49493-9.
-
Helbig, Gerhard; Buscha, Joachim. Leitfaden der Deutschen Grammatik. Berlin : Langenscheidt, 2000. ISBN 3-468-49495-5.
-
Helbig, Gerhard; Buscha, Joachim. Übungsgrammatik Deutsch. Berlin : Langenscheidt, 2000. ISBN 3-468-49494-7.
-
Lotko, Edvard. Slovník lingvistických termínů pro filology. 3. nezm. vyd. Olomouc : Univerzita Palackého, 2003. ISBN 80-244-0720-5.
-
Povejšil, Jaromír. Mluvnice současné němčiny. Praha : Academia, 1999. ISBN 80-200-0076-3.
|