Předmět: Morfosyntax němčiny 3

« Zpět
Název předmětu Morfosyntax němčiny 3
Kód předmětu KFL/MOSN3
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 2
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Němčina
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Čada Michal, Doc. PaedDr. Ph.D.
  • Henzelová Romana, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Výuka se bude zaměřovat jak na teorii syntaktických struktur, tak především na procvičování konkrétních syntaktických jevů. Předmět větné skladby. Rozdělení vět. Větný rámec a jeho porušování. Aktuální členění větné. Podstata a charakteristika jednotlivých větných členů. Souvětí souřadné - druhy Souvětí podřadné - všeobecná pravidla, úvod, věty s "dass". Vedlejší věty přívlastkové a příslovečné. Participiální konstrukce. Infinitivní konstrukce. Negace. Přímá a nepřímá řeč.

Studijní aktivity a metody výuky
Prezentace práce studentů, Demonstrace dovedností, Samostudium studentů, Samostudium literatury, Přednáška, Cvičení
  • Příprava na souhrnný test [6-30] - 30 hodin za semestr
  • Kontaktní výuka - 39 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku [10-60] - 35 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
dobře se orientovat v morfologickém systému současného německého jazyka
orientovat se v české a německé terminologii z oblasti syntaxe
vyjmenovat a určit větné členy v češtině i v němčině
popsat základní rozdíly v syntaxi (zejména ve struktuře věty) v češtině a v němčině
orientovat se v základních jazykovědných příručkách z oblasti syntaxe
Odborné dovednosti
komunikovat v němčině na úrovni B1/B2 dle SERR
komunikovat v češtině nejlépe na úrovni rodilý mluvčí / středně pokročilý zahraniční uživatel (B2 a vyšší dle SERR)
na příkladech identifikovat shody a rozdíly ve struktuře věty mezi češtinou a němčinou
produkovat korektní věty a souvětí v němčině na základě zadání
konfrontovat produkci vlastních projevů z hlediska syntaxe se základními gramatickými příručkami
Obecné způsobilosti
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje,
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení,
bc. studium: uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti, kromě analytického a kritického myšlení využívá i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice,
bc. studium: efektivně využívá dostupné prostředky komunikace, verbální i neverbální, včetně symbolických a grafických vyjádření informací různého typu,
bc. studium: vyjadřuje se v mluvených i psaných projevech jasně, srozumitelně a přiměřeně tomu, komu, co a jak chce sdělit, s jakým záměrem a v jaké situaci komunikuje,
Výsledky učení
Odborné znalosti
v souvislostech chápat strukturu německé věty
podrobně popsat německou větu
porovnat strukturu německé věty kontrastivně se situací ve svém mateřském jazyce
identifikovat a správně popsat jednotlivé druhy výpovědí, vět a větných struktur v němčině
teoreticky popisovat jednotlivé syntaktické jevy
cíleně ověřovat své závěry ohledně struktury německé věty v aktuálních gramatických příručkách
Odborné dovednosti
provádět syntaktickou analýzu německé věty
vytvářet gramaticky korektní německé věty
aplikovat znalosti struktury německé věty při utváření vlastních projevů v německém jazyce
korigovat případné interference z mateřského jazyka při tvorbě německých vět
převádět obousměrně větné struktury české a německé
Obecné způsobilosti
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých,
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení,
bc. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce,
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška založená na výkladu,
Cvičení (praktické činnosti),
Samostudium,
Prezentace práce studentů,
Odborné dovednosti
Prezentace práce studentů,
Přednáška založená na výkladu,
Cvičení (praktické činnosti),
Demonstrace dovedností,
Analyticko-kritická práce s textem,
Výuka podporovaná multimédii,
Obecné způsobilosti
Přednáška založená na výkladu,
Cvičení (praktické činnosti),
Analyticko-kritická práce s textem,
Prezentace práce studentů,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Kombinovaná zkouška,
Test,
Průběžné hodnocení,
Sebehodnocení,
Odborné dovednosti
Kombinovaná zkouška,
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Test,
Průběžné hodnocení,
Sebehodnocení,
Obecné způsobilosti
Kombinovaná zkouška,
Test,
Průběžné hodnocení,
Sebehodnocení,
Doporučená literatura
  • Der Duden, Bd. 4 - Die Grammatik. Mannheim: Dudenverlag, 2005. ISBN 3-411-04047-7.
  • Dreyer, Hilke; Schmitt, Richard. Lehr- und Übungsbuch der deutschen Grammatik. Ismaning : Verlag für Deutsche, 1996. ISBN 3-88532-717-1.
  • Engel U. Syntax der deutschen Gegenwartssprache. Berlin Erich Schmidt Verlag, 1994.
  • Götze, Lutz; Hess-Lüttich, Ernest W. B. Grammatik der deutchen Sprache : Sprachsystem und Sprachgebrauch. Aktualiz. Neuausg. München : Bertelsmann Lexikon Institut, 1999. ISBN 3-577-10465-1.
  • Hall K., Scheiner B. Übungsgrammatik DaF für Fortgeschrittene.. Ismaning: Max Hueber Verlag, 2001. ISBN 3-19-00-7448-8.
  • Helbig, Gerhard; Buscha, Joachim. Deutsche Grammatik : ein Handbuch für den Ausländerunterricht. Berlin : Langenscheidt, 2001. ISBN 3-468-49493-9.
  • Helbig, Gerhard; Buscha, Joachim. Leitfaden der Deutschen Grammatik. Berlin : Langenscheidt, 2000. ISBN 3-468-49495-5.
  • Helbig, Gerhard; Buscha, Joachim. Übungsgrammatik Deutsch. Berlin : Langenscheidt, 2000. ISBN 3-468-49494-7.
  • Lotko, Edvard. Slovník lingvistických termínů pro filology. 3. nezm. vyd. Olomouc : Univerzita Palackého, 2003. ISBN 80-244-0720-5.
  • Povejšil, Jaromír. Mluvnice současné němčiny. Praha : Academia, 1999. ISBN 80-200-0076-3.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr