Vyučující
|
-
Tesařová Jaroslava, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Gramatika a její úkoly. Základní pojmy morfologie. Morfemová struktura slova. Slovní druhy v porovnání rusko-českém. Sloveso a jeho lexikálně gramatická charakteristika. Systém slovesných tvarů. Časování sloves v ruštině. První a druhé časování. Gramatické kategorie osobních a neosobních slovesných tvarů. Kategorie osoby, čísla a rodu. Kategorie slovesného vidu. Produktivní a neproduktivní typy tvoření vidových korelací. Kategorie času. Tvoření minulého a budoucího času, funkce, transpozice. Kategorie způsobu. Rozkazovací způsob, tvoření, funkce, transpozice. Podmiňovací způsob, jeho tvoření, funkce, transpozice. Kategorie slovesného rodu. Trpný rod v ruštině ve vztahu k vidu. Kategorie slovesné reflexívnosti. Zvratná slovesa. Slovesné třídy v ruštině. Produktivní slovesné třídy. Produktivní slovesné třídy. Neproduktivní třídy, skupiny sloves a neproduktivní slovesa jedinečná. Přechodníky a přídavná jména slovesná v ruštině - tvoření, užití a srovnání s češtinou.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Samostatná práce studentů, Samostudium literatury, Přednáška, Cvičení
- Kontaktní výuka
- 52 hodin za semestr
- Příprava na dílčí test [2-10]
- 20 hodin za semestr
- Příprava na souhrnný test [6-30]
- 40 hodin za semestr
- Příprava prezentace (referátu v cizím jazyce) [10-15]
- 15 hodin za semestr
- Příprava prezentace (referátu) [3-8]
- 3 hodiny za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
orientovat se v ruském jazykovém systému (zejm. v morfologii) na úrovni B1 dle SERR |
vyjmenovat a určit slovesné kategorie v češtině i v ruštině |
popsat základní rozdíly a shody v morfologii sloves v češtině a v ruštině |
orientovat se v české a ruské terminologii z oblasti morfologie s důrazem na morfologii sloves |
orientovat se v základních jazykovědných příručkách z oblasti morfologie |
Odborné dovednosti |
---|
komunikovat v ruštině na úrovni B1 dle SERR |
komunikovat v češtině nejlépe na úrovni rodilý mluvčí / středně pokročilý zahraniční uživatel (B2 a vyšší dle SERR) |
na příkladech identifikovat shody a rozdíly v morfologii sloves mezi češtinou a ruštinou |
produkovat korektní slovesné tvary v ruštině na základě zadání |
konfrontovat produkci vlastních projevů z hlediska morfologie se základními lexikografickými a dalšími jazykovědnými příručkami |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: efektivně využívá dostupné prostředky komunikace, verbální i neverbální, včetně symbolických a grafických vyjádření informací různého typu, |
bc. studium: vyjadřuje se v mluvených i psaných projevech jasně, srozumitelně a přiměřeně tomu, komu, co a jak chce sdělit, s jakým záměrem a v jaké situaci komunikuje, |
bc. studium: rozumí sdělením různého typu v různých komunikačních situacích, správně interpretuje přijímaná sdělení a věcně argumentuje; v nejasných nebo sporných komunikačních situacích pomáhá dosáhnout porozumění, |
bc. studium: uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti, kromě analytického a kritického myšlení využívá i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
v souvislostech chápat systém slovesa současné ruštiny |
podrobně popsat systém slovesa současné ruštiny |
porovnat systém slovesa současné ruštiny kontrastivně se situací ve svém mateřském jazyce |
identifikovat a správně popsat jednotlivé slovesné tvary |
cíleně ověřovat své závěry ohledně systému ruského slovesa v aktuálních gramatických příručkách |
Odborné dovednosti |
---|
tvořit korektní tvary komplexního systému slovesa současné ruštiny |
aplikovat znalosti systému slovesa současné ruštiny při utváření vlastních projevů v ruském jazyce |
korigovat případné interference z mateřského jazyka při tvorbě a aplikaci slovesných tvarů |
analyzovat slovesné tvary v rusky psaném textu |
převádět obousměrně slovesné tvary české a ruské |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
bc. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška založená na výkladu, |
Cvičení (praktické činnosti), |
Samostudium, |
Samostatná práce studentů, |
Odborné dovednosti |
---|
Přednáška založená na výkladu, |
Cvičení (praktické činnosti), |
Samostudium, |
Demonstrace dovedností, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Obecné způsobilosti |
---|
Přednáška založená na výkladu, |
Cvičení (praktické činnosti), |
Demonstrace dovedností, |
Samostatná práce studentů, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Průběžné hodnocení, |
Test, |
Sebehodnocení, |
Individuální prezentace, |
Odborné dovednosti |
---|
Test, |
Individuální prezentace, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Průběžné hodnocení, |
Sebehodnocení, |
Obecné způsobilosti |
---|
Test, |
Průběžné hodnocení, |
Sebehodnocení, |
Doporučená literatura
|
-
BALCAR, Milan. Sbírka cvičení k ruské gramatice. 1. vyd. Praha : VŠE, 1996. ISBN 80-7079-307-4.
-
BRANDNER, Aleš. Seminární cvičení z morfologie ruštiny. Brno : Masarykova univerzita, 2001. ISBN 80-210-2528-X.
-
BRČÁKOVÁ, Dagmar, MISTROVÁ, Veronika, STIESSOVÁ, Jitka. 15 urokov po russkoj morfologii. Praha, 2000. ISBN 80-7184-396-2.
-
DOLEŽELOVÁ, Eva. Lekcii po morfologii russkogo jazyka. Brno : Masarykova univerzita, 2002. ISBN 80-210-2989-7.
-
GLAZUNOVA, Ol´ga Igorevna. Grammatika russkogo jazyka v upražněnijach i kommentarijach : morfologija. Sankt-Petěrburg : Zlatoust, 2000. ISBN 5-86547-136-8.
-
HAVRÁNEK, Bohuslav. Příruční mluvnice ruštiny: Hláskosloví a tvarosloví.. Praha: SPN, 1976.
-
CHARVÁTOVÁ, Jaroslava. Pomocné materiály z ruské gramatiky : pro posluchače studia při zaměstnání na VŠE v Praze. 9. oprav. vyd. Praha : SPN, 1987.
-
Kopeckij, Leontij Vasiljevič. Morfologija sovremennogo russkogo literaturnogo jazyka. 2. vyd. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1981.
-
pod red, N. J. Švedovoj i V.V. Lopatina. Russkaja grammatika l, ll. Izd. ,,Russkij jazyk", Moskva, 1990.
-
Svobodová, Jiřina. Cvičení z ruské morfologie. Plzeň : Západočeská univerzita, 2001. ISBN 80-7082-725-4.
-
SVOBODOVÁ, Jiřina. Gramatický proseminář : Slovesa : 1. část : Cvičení z ruského jazyka. 1. vyd. Plzeň : Západočeská univerzita. Pedagogická fakulta, 1994. ISBN 80-7043-138-5.
-
ŠVEDOVA, Natalija Jul´jevna. Russkaja grammatika II. Sintaksis. Moskva : Nauka, 1980.
-
Vavrečka, Mojmír. Ruská slovesa a jejich české ekvivalenty. Vyd. 1. Brno : Computer Press, 2007. ISBN 978-80-251-1471-1.
-
ŽAŽA, Stanislav. Morfologie ruštiny II. Brno : Masarykova univerzita, 1997. ISBN 80-210-1674-4.
-
ŽAŽA, Stanislav. Paradigmatika a akcentuace ruského slovesa. Přízvuk slovesných tvarů. Brno : Masarykova univerzita, 1991. ISBN 80-210-0297-2.
-
ŽAŽA, Stanislav. Paradigmatika a akcentuace ruského slovesa. Přízvuk slovesných tvarů.. Brno : Univerzita J.E. Purkyně, 1991. ISBN 80-210-0297-2.
-
Žaža, Stanislav. Ruština a čeština v porovnávacím pohledu. Brno : Masarykova univerzita, 1999. ISBN 80-210-2058-X.
|