Předmět: Morfosyntax ruštiny 2

« Zpět
Název předmětu Morfosyntax ruštiny 2
Kód předmětu KFL/MOSR2
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Ruština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Tesařová Jaroslava, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Kategorie slovesné reflexívnosti. Zvratná slovesa. Neosobní slovesné tvary: Přídavná jména slovesná, přechodníky, infinitiv, syntaktická funkce infinitivu. Sponová a polosponová slovesa. Slovesa pohybu. Charakteristika podstatných jmen. Kategorie rodu, životnosti, čísla a pádu. Skloňování podst. jmen. Neproduktivní změny při skloňování podst. jmen, akcentologické typy. Přídavná jména, gram. kategorie, skloňování adjektiv. Stupňování, složené a jmenné tvary. Použití složených a jmenných tvarů, akcentologické typy jmenných tvarů.

Studijní aktivity a metody výuky
Samostatná práce studentů, Samostudium literatury, Přednáška, Cvičení
  • Příprava na dílčí test [2-10] - 20 hodin za semestr
  • Kontaktní výuka - 52 hodin za semestr
  • Příprava na souhrnný test [6-30] - 32 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
v souvislostech chápat systém slovesa současné ruštiny
podrobně popsat systém slovesa současné ruštiny
porovnat systém slovesa současné ruštiny kontrastivně se situací ve svém mateřském jazyce
identifikovat a správně popsat jednotlivé slovesné tvary
cíleně ověřovat své závěry ohledně systému ruského slovesa v aktuálních gramatických příručkách
Odborné dovednosti
tvořit korektní tvary komplexního systému slovesa současné ruštiny
aplikovat znalosti systému slovesa současné ruštiny při utváření vlastních projevů v ruském jazyce
komunikovat v ruštině na úrovni B1 dle SERR
korigovat případné interference z mateřského jazyka při tvorbě a aplikaci slovesných tvarů
analyzovat slovesné tvary v rusky psaném textu
převádět obousměrně slovesné tvary české a ruské
Obecné způsobilosti
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje,
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi,
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení,
bc. studium: uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti, kromě analytického a kritického myšlení využívá i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice,
bc. studium: efektivně využívá dostupné prostředky komunikace, verbální i neverbální, včetně symbolických a grafických vyjádření informací různého typu,
bc. studium: vyjadřuje se v mluvených i psaných projevech jasně, srozumitelně a přiměřeně tomu, komu, co a jak chce sdělit, s jakým záměrem a v jaké situaci komunikuje,
Výsledky učení
Odborné znalosti
v souvislostech chápat morfologický systém současné ruštiny
podrobně popsat systém jmen současné ruštiny
komplexně porovnat morfologický systém současné ruštiny se situací ve svém mateřském jazyce
identifikovat a správně popsat jednotlivé tvary jmen v ruštině
cíleně ověřovat své závěry ohledně morfologického systému současné ruštiny v aktuálních gramatických příručkách
Odborné dovednosti
tvořit korektní tvary komplexního systému jmen současné ruštiny
aplikovat znalosti morfologického systému současné ruštiny při utváření vlastních projevů v ruském jazyce
korigovat případné interference z mateřského jazyka při tvorbě a aplikaci tvarů jmen v ruštině
analyzovat tvary jmen v rusky psaném textu
převádět obousměrně tvary jmen české i ruské
Obecné způsobilosti
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých,
bc. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce,
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru,
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška založená na výkladu,
Cvičení (praktické činnosti),
Samostudium,
Samostatná práce studentů,
Odborné dovednosti
Přednáška založená na výkladu,
Cvičení (praktické činnosti),
Analyticko-kritická práce s textem,
Demonstrace dovedností,
Obecné způsobilosti
Přednáška založená na výkladu,
Cvičení (praktické činnosti),
Analyticko-kritická práce s textem,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Test,
Průběžné hodnocení,
Sebehodnocení,
Odborné dovednosti
Test,
Sebehodnocení,
Průběžné hodnocení,
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Obecné způsobilosti
Test,
Průběžné hodnocení,
Sebehodnocení,
Doporučená literatura
  • Russkaja grammatika.
  • Russkaja grammatika [online].
  • Sbírka cvičení k jazykovému výcviku v ruštině. SPN Praha, 1957.
  • BALCAR, Milan. Sbírka cvičení k ruské gramatice. 1. vyd. Praha : VŠE, 1996. ISBN 80-7079-307-4.
  • BELJAKOVA, Nina Nikolajevna. Kak stroitsja russkij glagol?. Sankt-Peterburg : Zlatoust, 2007. ISBN 978-5-86547-260-7.
  • BRANDNER, Aleš. Seminární cvičení z morfologie ruštiny. Brno : Masarykova univerzita, 2001. ISBN 80-210-2528-X.
  • BRČÁKOVÁ, Dagmar, MISTROVÁ, Veronika, STIESSOVÁ, Jitka. 15 urokov po russkoj morfologii. Praha, 2000. ISBN 80-7184-396-2.
  • DOLEŽELOVÁ, Eva. Lekcii po morfologii russkogo jazyka. Brno : Masarykova univerzita, 2002. ISBN 80-210-2989-7.
  • GLAZUNOVA, Ol´ga Igorevna. Grammatika russkogo jazyka v upražněnijach i kommentarijach : morfologija. Sankt-Petěrburg : Zlatoust, 2000. ISBN 5-86547-136-8.
  • GRENAROVÁ, Renée. Morfologie rušiny v přehledech a cvičeních. Podstatná jména.. Brno : Masarykova univerzita, 2005. ISBN 80-210-3625-7.
  • HAVRÁNEK, Bohuslav. Příruční mluvnice ruštiny : Hláskosloví a tvarosloví. Praha : SPN, 1961.
  • CHARVÁTOVÁ, Jaroslava. Pomocné materiály z ruské gramatiky : pro posluchače studia při zaměstnání na VŠE v Praze. Praha : SPN, 1987.
  • CHARVÁTOVÁ, Jaroslava. Pomocné materiály z ruské gramatiky : pro posluchače studia při zaměstnání na VŠE v Praze. 9. oprav. vyd. Praha : SPN, 1987.
  • PULKINA, Iĺ´za Maksimilianovna, ZACHAVA-NĚKRASOVA, Jekatěrina Borisovna. Russkij jazyk. Praktičeskaja grammatika s upražněnijami.. Moskva : Russkij jazyk, 2005. ISBN 5-200-03272-5.
  • Svobodová, Jiřina. Cvičení z ruské morfologie. Plzeň : Západočeská univerzita, 2001. ISBN 80-7082-725-4.
  • SVOBODOVÁ, Jiřina. Gramatický proseminář : Slovesa : 1. část : Cvičení z ruského jazyka. 1. vyd. Plzeň : Západočeská univerzita. Pedagogická fakulta, 1994. ISBN 80-7043-138-5.
  • ŠVEDOVA, Natalija Jul´jevna. Russkaja grammatika II. Sintaksis. Moskva : Nauka, 1980.
  • ŠVEDOVA, Natalija Jul´jevna. Russkaja grammatika. Moskva : Nauka, 1982.
  • VAVREČKA, Mojmír. Ruská slovesa a jejich české ekvivalenty. Brno: Computer Press, 2007. ISBN 978-80-251-1471-1.
  • ŽAŽA, Stanislav. Morfologie ruštiny II. Brno : Masarykova univerzita, 1997. ISBN 80-210-1674-4.
  • ŽAŽA, Stanislav. Morfologie ruštiny II. Brno : Masarykova univerzita, 1997. ISBN 80-210-1674-4.
  • ŽAŽA, Stanislav. Paradigmatika a akcentuace ruského slovesa. Přízvuk slovesných tvarů.. Brno : Univerzita J.E. Purkyně, 1991. ISBN 80-210-0297-2.
  • Žaža, Stanislav. Ruština a čeština v porovnávacím pohledu. Brno : Masarykova univerzita, 1999. ISBN 80-210-2058-X.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr