Vyučující
|
-
Bibko Daniel, Doc. Dr.
-
Voříšková Jana, Mgr. Doktor der Philosophie
|
Obsah předmětu
|
Konkrétní náplň jednotlivých hodin bude stanovena na začátku semestru podle zájmu a studijního zaměření účastníků kurzu. Hlavní rétorické postupy: diskuse, vysvětlení, přesvědčování, líčení, zpráva, odborné pojednání, krátká přednáška, referát atp. Praktický nácvik správné výslovnosti s cílem eliminovat nejčastější výslovnostní chyby na česko-německém kontrastivním základě. Důraz je kladen na samostatnou práci studentů.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Skupinová výuka, Diskuse, Dialogická výuka, Výuka podporovaná multimédii, Prezentace práce studentů, Demonstrace dovedností, Samostudium studentů, Samostudium literatury, Seminář
- Projekt individuální [40]
- 37 hodin za semestr
- Příprava prezentace (referátu v cizím jazyce) [10-15]
- 15 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 26 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
rozpoznávat systém německých hlásek |
orientovat se ve vokalickém systému německého jazyka |
orientovat se v konsonantickém systému německého jazyka |
popsat funkci suprasegmentálních prvků mluvené řeči |
identifikovat možnou interfernci mateřského jazyka ve výslovnosti při utváření projevů v němčině |
Odborné dovednosti |
---|
komunikovat v němčině na úrovni B1/B2 dle SERR |
aplikovat znalosti o vokalickém systému německého jazyka ve vlastních projevech |
aplikovat znalosti o konsonantickém systému německého jazyka ve vlastních projevech |
na základě znalostí o systému německých hlásek korigovat svou výslovnost při projevech v německém jazyce |
rozpoznat a eliminovat interference svého mateřského jazyka ve výslovnosti při vlastních projevech v německém jazyce |
korektně a funkčně využívat suprasegmentálních jevů při vlastních projevech v německém jazyce |
rozlišovat projevy regionálních variet německého jazyka v mluvených projevech |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
bc. studium: efektivně využívá dostupné prostředky komunikace, verbální i neverbální, včetně symbolických a grafických vyjádření informací různého typu, |
bc. studium: používá s porozuměním odborný jazyk a symbolická a grafická vyjádření informací různého typu, |
bc. studium: uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti, kromě analytického a kritického myšlení využívá i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
charakterizovat základní řečnické figury |
teoreticky popsat znaky oficiálního mluveného projevu v rámci odborného funkčního stylu |
porovnat mluvený a psaný projev v rámci odborného funkčního stylu i dalších funkčních stylů |
na základě znalostí fonetiky a fonologie popsat nejčastější výslovnostní chyby |
Odborné dovednosti |
---|
vytvářet vlastní mluvený projev v německém jazyce v kontextu znalostí fonetiky, fonologie, stylistiky a rétoriky |
prezentovat své myšlenky v souladu se zásadami veřejného mluveného projevu v odborném funkčním stylu |
aplikovat ve vlastních mluvených projevech znalosti rétorických figur, funkčně a adekvátně jich využívat |
eliminovat nejčastější výslovnostní chyby ve vlastních mluvených projevech na česko-německém kontrastivním základě |
identifikovat v konkrétních projevech projevy regionálních variet němčiny a posoudit jejich přiměřenost vzhledem ke komunikační situaci |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Seminární výuka (diskusní metody), |
Výuka podporovaná multimédii, |
Skupinová výuka, |
Samostudium, |
Prezentace práce studentů, |
Diskuse, |
Odborné dovednosti |
---|
Seminární výuka (diskusní metody), |
Výuka podporovaná multimédii, |
Samostudium, |
Diskuse, |
Samostatná práce studentů, |
Skupinová výuka, |
Demonstrace dovedností, |
Obecné způsobilosti |
---|
Seminární výuka (diskusní metody), |
Diskuse, |
Samostatná práce studentů, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Individuální prezentace, |
Skupinová prezentace, |
Průběžné hodnocení, |
Sebehodnocení, |
Odborné dovednosti |
---|
Průběžné hodnocení, |
Sebehodnocení, |
Individuální prezentace, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Skupinová prezentace, |
Obecné způsobilosti |
---|
Průběžné hodnocení, |
Sebehodnocení, |
Individuální prezentace, |
Skupinová prezentace, |
Doporučená literatura
|
-
Buchtová, Božena. Rétorika. Praha : Grada, 2006. ISBN 80-247-0868-X.
-
Lotko, Edvard. Kapitoly ze současné rétoriky. Olomouc : Univerzita Palackého v Olomouci, 2004. ISBN 80-244-0796-5.
-
Mangold, Max. Aussprachewörterbuch : Wörterbuch der deutschen Standardaussprache. 3., völlig neu bearb. und erw. Aufl. Mannheim [etc.] : Dudenverlag, 1990. ISBN 3-411-20916-X.
-
Rausch, Rudolf. Deutsche Phonetik für Ausländer. 3., durchges. Aufl. Berlin [etc.] : Langenscheidt, 1993. ISBN 3-324-00145-5.
|