Předmět: Mluvený projev v němčině

« Zpět
Název předmětu Mluvený projev v němčině
Kód předmětu KFL/MPN
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Němčina
Statut předmětu Povinný, Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Bibko Daniel, Doc. Dr.
  • Voříšková Jana, Mgr. Doktor der Philosophie
Obsah předmětu
Konkrétní náplň jednotlivých hodin bude stanovena na začátku semestru podle zájmu a studijního zaměření účastníků kurzu. Hlavní rétorické postupy: diskuse, vysvětlení, přesvědčování, líčení, zpráva, odborné pojednání, krátká přednáška, referát atp. Praktický nácvik správné výslovnosti s cílem eliminovat nejčastější výslovnostní chyby na česko-německém kontrastivním základě. Důraz je kladen na samostatnou práci studentů.

Studijní aktivity a metody výuky
Skupinová výuka, Diskuse, Dialogická výuka, Výuka podporovaná multimédii, Prezentace práce studentů, Demonstrace dovedností, Samostudium studentů, Samostudium literatury, Seminář
  • Projekt individuální [40] - 37 hodin za semestr
  • Příprava prezentace (referátu v cizím jazyce) [10-15] - 15 hodin za semestr
  • Kontaktní výuka - 26 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
rozpoznávat systém německých hlásek
orientovat se ve vokalickém systému německého jazyka
orientovat se v konsonantickém systému německého jazyka
popsat funkci suprasegmentálních prvků mluvené řeči
identifikovat možnou interfernci mateřského jazyka ve výslovnosti při utváření projevů v němčině
Odborné dovednosti
komunikovat v němčině na úrovni B1/B2 dle SERR
aplikovat znalosti o vokalickém systému německého jazyka ve vlastních projevech
aplikovat znalosti o konsonantickém systému německého jazyka ve vlastních projevech
na základě znalostí o systému německých hlásek korigovat svou výslovnost při projevech v německém jazyce
rozpoznat a eliminovat interference svého mateřského jazyka ve výslovnosti při vlastních projevech v německém jazyce
korektně a funkčně využívat suprasegmentálních jevů při vlastních projevech v německém jazyce
rozlišovat projevy regionálních variet německého jazyka v mluvených projevech
Obecné způsobilosti
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi,
bc. studium: efektivně využívá dostupné prostředky komunikace, verbální i neverbální, včetně symbolických a grafických vyjádření informací různého typu,
bc. studium: používá s porozuměním odborný jazyk a symbolická a grafická vyjádření informací různého typu,
bc. studium: uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti, kromě analytického a kritického myšlení využívá i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice,
Výsledky učení
Odborné znalosti
charakterizovat základní řečnické figury
teoreticky popsat znaky oficiálního mluveného projevu v rámci odborného funkčního stylu
porovnat mluvený a psaný projev v rámci odborného funkčního stylu i dalších funkčních stylů
na základě znalostí fonetiky a fonologie popsat nejčastější výslovnostní chyby
Odborné dovednosti
vytvářet vlastní mluvený projev v německém jazyce v kontextu znalostí fonetiky, fonologie, stylistiky a rétoriky
prezentovat své myšlenky v souladu se zásadami veřejného mluveného projevu v odborném funkčním stylu
aplikovat ve vlastních mluvených projevech znalosti rétorických figur, funkčně a adekvátně jich využívat
eliminovat nejčastější výslovnostní chyby ve vlastních mluvených projevech na česko-německém kontrastivním základě
identifikovat v konkrétních projevech projevy regionálních variet němčiny a posoudit jejich přiměřenost vzhledem ke komunikační situaci
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Seminární výuka (diskusní metody),
Výuka podporovaná multimédii,
Skupinová výuka,
Samostudium,
Prezentace práce studentů,
Diskuse,
Odborné dovednosti
Seminární výuka (diskusní metody),
Výuka podporovaná multimédii,
Samostudium,
Diskuse,
Samostatná práce studentů,
Skupinová výuka,
Demonstrace dovedností,
Obecné způsobilosti
Seminární výuka (diskusní metody),
Diskuse,
Samostatná práce studentů,
Výuka podporovaná multimédii,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Individuální prezentace,
Skupinová prezentace,
Průběžné hodnocení,
Sebehodnocení,
Odborné dovednosti
Průběžné hodnocení,
Sebehodnocení,
Individuální prezentace,
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Skupinová prezentace,
Obecné způsobilosti
Průběžné hodnocení,
Sebehodnocení,
Individuální prezentace,
Skupinová prezentace,
Doporučená literatura
  • Buchtová, Božena. Rétorika. Praha : Grada, 2006. ISBN 80-247-0868-X.
  • Lotko, Edvard. Kapitoly ze současné rétoriky. Olomouc : Univerzita Palackého v Olomouci, 2004. ISBN 80-244-0796-5.
  • Mangold, Max. Aussprachewörterbuch : Wörterbuch der deutschen Standardaussprache. 3., völlig neu bearb. und erw. Aufl. Mannheim [etc.] : Dudenverlag, 1990. ISBN 3-411-20916-X.
  • Rausch, Rudolf. Deutsche Phonetik für Ausländer. 3., durchges. Aufl. Berlin [etc.] : Langenscheidt, 1993. ISBN 3-324-00145-5.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr