Předmět: Mluvený projev v ruštině

« Zpět
Název předmětu Mluvený projev v ruštině
Kód předmětu KFL/MPR
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Ruština
Statut předmětu Povinný, Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Krejčová Eva, Filolog
  • Bergmannová Ivana, specialista in philologie PhD.
Obsah předmětu
Konkrétní náplň jednotlivých hodin bude stanovena na začátku semestru podle zájmu a studijního zaměření účastníků kurzu. Hlavní rétorické postupy: diskuse, vysvětlení, přesvědčování, líčení, zpráva, odborné pojednání, krátká přednáška atp. Praktický nácvik správné výslovnosti s cílem eliminovat nejčastější výslovnostní chyby na česko-ruském kontrastivním základě. Důraz je kladen na samostatnou práci studentů.

Studijní aktivity a metody výuky
  • Kontaktní výuka - 26 hodin za semestr
  • Projekt individuální [40] - 37 hodin za semestr
  • Příprava prezentace (referátu v cizím jazyce) [10-15] - 15 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
rozpoznávat systém ruských hlásek a terminologicky jej ukotvit v českém i ruském jazyce
orientovat se ve vokalickém systému ruského jazyka
orientovat se v konsonantickém systému ruského jazyka
popsat funkci suprasegmentálních prvků mluvené řeči
identifikovat možnou interfernci mateřského jazyka ve výslovnosti při utváření projevů v ruštině
Odborné dovednosti
aplikovat znalosti o vokalickém systému ruského jazyka ve vlastních projevech
aplikovat znalosti o konsonantickém systému ruského jazyka ve vlastních projevech
na základě znalostí o systému ruských hlásek korigovat svou výslovnost při projevech v ruském jazyce
rozpoznat a eleiminovat interference svého mateřského jazyka ve výslovnosti při vlastních projevech v ruském jazyce
korektně a funkčně využívat suprasegmentálních jevů při vlastních projevech v ruském jazyce
Obecné způsobilosti
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje,
bc. studium: efektivně využívá dostupné prostředky komunikace, verbální i neverbální, včetně symbolických a grafických vyjádření informací různého typu,
bc. studium: používá s porozuměním odborný jazyk a symbolická a grafická vyjádření informací různého typu,
bc. studium: vyjadřuje se v mluvených i psaných projevech jasně, srozumitelně a přiměřeně tomu, komu, co a jak chce sdělit, s jakým záměrem a v jaké situaci komunikuje,
Výsledky učení
Odborné znalosti
charakterizovat základní řečnické figury
teoreticky popsat znaky oficiálního mluveného projevu v rámci odborného funkčního stylu
porovnat mluvený a psaný projev v rámci odborného funkčního stylu i dalších funkčních stylů
na základě znalostí fonetiky a fonologie popsat nejčastější výslovnostní chyby
Odborné dovednosti
vytvářet vlastní mluvený projev v ruském jazyce v kontextu znalostí fonetiky, fonologie, stylistiky a rétoriky
prezentovat své myšlenky v souladu se zásadami veřejného mluveného projevu v odborném funkčním stylu
aplikovat ve vlastních mluvených projevech znalosti rétorických figur, funkčně a adekvátně jich využívat
eliminovat nejčastější výslovnostní chyby ve vlastních mluvených projevech na česko-ruském kontrastivním základě
Obecné způsobilosti
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých,
bc. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce,
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Seminární výuka (diskusní metody),
Diskuse,
Výuka podporovaná multimédii,
Prezentace práce studentů,
Samostatná práce studentů,
Odborné dovednosti
Samostatná práce studentů,
Seminární výuka (diskusní metody),
Demonstrace dovedností,
Diskuse,
Výuka podporovaná multimédii,
Obecné způsobilosti
Seminární výuka (diskusní metody),
Samostatná práce studentů,
Diskuse,
Výuka podporovaná multimédii,
Prezentace práce studentů,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Průběžné hodnocení,
Sebehodnocení,
Individuální prezentace,
Odborné dovednosti
Průběžné hodnocení,
Sebehodnocení,
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Individuální prezentace,
Obecné způsobilosti
Průběžné hodnocení,
Sebehodnocení,
Individuální prezentace,
Doporučená literatura
  • Kalita, Inna. Fonetika russkogo jazyka. Vyd. 1. V Ústí nad Labem : Univerzita J.E. Purkyně, 2002. ISBN 80-7044-441-X.
  • MATVEJEVA, T.V. Učebnyj slovaŕ: russkij jazyk, kultura reči, stilistika, rétorika. Moskva: Flinta, 2003.
  • MILOVANOVA, Irina Stepanovna. Fonetičeskije igry i upražnenija: russkij jazyk kak inostrannyj: načaľnyj etap obučenija.. Moskva: Flinta, 2000. ISBN 5-89349-200-5.
  • Vyčichlová, Ema; Navrátil, Alois. Korektivní kurz ruské výslovnosti. 2. vyd. Plzeň : Západočeská univerzita, 2004. ISBN 80-7043-310-8.
  • Vyčichlová, Ema. Šapošnikov, V.: Russkaja reč´ 1990-ch. Sovremennaja Rossija v jazykovom otobraženii. Moskva, MALP, 1998, 243 s.. 2000.
  • Zemskij, Andrej Michajlovič; Krjučkov, Sergej Jefimovič; Svetlajev, Michail Vasiľjevič; Vinogradov, V. V. Russkij jazyk v dvuch časťjach. Časť 1, Leksikologija, stilistika i kuľtura reči, fonětika, morfologija. 13-e izdanije. Moskva : Akademija, 2000. ISBN 5-7695-0460-9.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr