Předmět: Morfosyntax ruštiny 1

« Zpět
Název předmětu Morfosyntax ruštiny 1
Kód předmětu KFL/MS1R
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 5
Vyučovací jazyk Ruština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Tesařová Jaroslava, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Gramatika a její úkoly. Základní pojmy morfologie. Morfemová struktura slova. Slovní druhy v porovnání rusko-českém. Sloveso a jeho lexikálně gramatická charakteristika. Systém slovesných tvarů. Časování sloves v ruštině. První a druhé časování. Gramatické kategorie osobních a neosobních slovesných tvarů. Kategorie osoby, čísla a rodu. Kategorie slovesného vidu. Produktivní a neproduktivní typy tvoření vidových korelací. Kategorie času. Tvoření minulého a budoucího času, funkce, transpozice. Kategorie způsobu. Rozkazovací způsob, tvoření, funkce, transpozice. Podmiňovací způsob, jeho tvoření, funkce, transpozice. Kategorie slovesného rodu. Trpný rod v ruštině ve vztahu k vidu. Kategorie slovesné reflexívnosti. Zvratná slovesa. Slovesné třídy v ruštině. Produktivní slovesné třídy. Produktivní slovesné třídy. Neproduktivní třídy, skupiny sloves a neproduktivní slovesa jedinečná. Přechodníky a přídavná jména slovesná v ruštině - tvoření, užití a srovnání s češtinou.

Studijní aktivity a metody výuky
Samostatná práce studentů, Samostudium literatury, Přednáška, Cvičení
  • Kontaktní výuka - 52 hodin za semestr
  • Příprava na dílčí test [2-10] - 20 hodin za semestr
  • Příprava na souhrnný test [6-30] - 20 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku [10-60] - 38 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
orientovat se v ruském jazykovém systému (zejm. v morfologii) na úrovni B1 dle SERR
vyjmenovat a určit slovesné kategorie v češtině i v ruštině
popsat základní rozdíly a shody v morfologii sloves v češtině a v ruštině
orientovat se v české a ruské terminologii z oblasti morfologie s důrazem na morfologii sloves
orientovat se v základních jazykovědných příručkách z oblasti morfologie
Odborné dovednosti
komunikovat v ruštině na úrovni B1 dle SERR
komunikovat v češtině nejlépe na úrovni rodilý mluvčí / středně pokročilý zahraniční uživatel (B2 a vyšší dle SERR)
na příkladech identifikovat shody a rozdíly v morfologii sloves mezi češtinou a ruštinou
produkovat korektní slovesné tvary v ruštině na základě zadání
konfrontovat produkci vlastních projevů z hlediska morfologie se základními lexikografickými a dalšími jazykovědnými příručkami
Obecné způsobilosti
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje,
bc. studium: efektivně využívá dostupné prostředky komunikace, verbální i neverbální, včetně symbolických a grafických vyjádření informací různého typu,
bc. studium: vyjadřuje se v mluvených i psaných projevech jasně, srozumitelně a přiměřeně tomu, komu, co a jak chce sdělit, s jakým záměrem a v jaké situaci komunikuje,
bc. studium: rozumí sdělením různého typu v různých komunikačních situacích, správně interpretuje přijímaná sdělení a věcně argumentuje; v nejasných nebo sporných komunikačních situacích pomáhá dosáhnout porozumění,
bc. studium: uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti, kromě analytického a kritického myšlení využívá i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice,
Výsledky učení
Odborné znalosti
v souvislostech chápat systém slovesa současné ruštiny
podrobně popsat systém slovesa současné ruštiny
porovnat systém slovesa současné ruštiny kontrastivně se situací ve svém mateřském jazyce
identifikovat a správně popsat jednotlivé slovesné tvary
cíleně ověřovat své závěry ohledně systému ruského slovesa v aktuálních gramatických příručkách
Odborné dovednosti
tvořit korektní tvary komplexního systému slovesa současné ruštiny
aplikovat znalosti systému slovesa současné ruštiny při utváření vlastních projevů v ruském jazyce
korigovat případné interference z mateřského jazyka při tvorbě a aplikaci slovesných tvarů
analyzovat slovesné tvary v rusky psaném textu
převádět obousměrně slovesné tvary české a ruské
Obecné způsobilosti
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých,
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení,
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru,
bc. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška založená na výkladu,
Cvičení (praktické činnosti),
Samostudium,
Samostatná práce studentů,
Odborné dovednosti
Přednáška s diskusí,
Cvičení (praktické činnosti),
Obecné způsobilosti
Přednáška s diskusí,
Cvičení (praktické činnosti),
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Průběžné hodnocení,
Test,
Odborné dovednosti
Test,
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Obecné způsobilosti
Test,
Doporučená literatura
  • BALCAR, Milan. Sbírka cvičení k ruské gramatice. 1. vyd. Praha : VŠE, 1996. ISBN 80-7079-307-4.
  • BRANDNER, Aleš. Seminární cvičení z morfologie ruštiny. Brno : Masarykova univerzita, 2001. ISBN 80-210-2528-X.
  • BRČÁKOVÁ, Dagmar, MISTROVÁ, Veronika, STIESSOVÁ, Jitka. 15 urokov po russkoj morfologii. Praha, 2000. ISBN 80-7184-396-2.
  • DOLEŽELOVÁ, Eva. Lekcii po morfologii russkogo jazyka. Brno : Masarykova univerzita, 2002. ISBN 80-210-2989-7.
  • GLAZUNOVA, Ol´ga Igorevna. Grammatika russkogo jazyka v upražněnijach i kommentarijach : morfologija. Sankt-Petěrburg : Zlatoust, 2000. ISBN 5-86547-136-8.
  • HAVRÁNEK, Bohuslav. Příruční mluvnice ruštiny: Hláskosloví a tvarosloví.. Praha: SPN, 1976.
  • CHARVÁTOVÁ, Jaroslava. Pomocné materiály z ruské gramatiky : pro posluchače studia při zaměstnání na VŠE v Praze. 9. oprav. vyd. Praha : SPN, 1987.
  • Kopeckij, Leontij Vasiljevič. Morfologija sovremennogo russkogo literaturnogo jazyka. 2. vyd. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1981.
  • pod red, N. J. Švedovoj i V.V. Lopatina. Russkaja grammatika l, ll. Izd. ,,Russkij jazyk", Moskva, 1990.
  • Svobodová, Jiřina. Cvičení z ruské morfologie. Plzeň : Západočeská univerzita, 2001. ISBN 80-7082-725-4.
  • SVOBODOVÁ, Jiřina. Gramatický proseminář : Slovesa : 1. část : Cvičení z ruského jazyka. 1. vyd. Plzeň : Západočeská univerzita. Pedagogická fakulta, 1994. ISBN 80-7043-138-5.
  • ŠVEDOVA, Natalija Jul´jevna. Russkaja grammatika II. Sintaksis. Moskva : Nauka, 1980.
  • Vavrečka, Mojmír. Ruská slovesa a jejich české ekvivalenty. Vyd. 1. Brno : Computer Press, 2007. ISBN 978-80-251-1471-1.
  • ŽAŽA, Stanislav. Morfologie ruštiny II. Brno : Masarykova univerzita, 1997. ISBN 80-210-1674-4.
  • ŽAŽA, Stanislav. Paradigmatika a akcentuace ruského slovesa. Přízvuk slovesných tvarů. Brno : Masarykova univerzita, 1991. ISBN 80-210-0297-2.
  • ŽAŽA, Stanislav. Paradigmatika a akcentuace ruského slovesa. Přízvuk slovesných tvarů.. Brno : Univerzita J.E. Purkyně, 1991. ISBN 80-210-0297-2.
  • Žaža, Stanislav. Ruština a čeština v porovnávacím pohledu. Brno : Masarykova univerzita, 1999. ISBN 80-210-2058-X.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr