Vyučující
|
-
Tesařová Jaroslava, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Kategorie slovesné reflexívnosti. Zvratná slovesa. Neosobní slovesné tvary: Přídavná jména slovesná, přechodníky, infinitiv, syntaktická funkce infinitivu. Sponová a polosponová slovesa. Slovesa pohybu. Charakteristika podstatných jmen. Kategorie rodu, životnosti, čísla a pádu. Skloňování podst. jmen. Neproduktivní změny při skloňování podst. jmen, akcentologické typy. Přídavná jména, gram. kategorie, skloňování adjektiv. Stupňování, složené a jmenné tvary. Použití složených a jmenných tvarů, akcentologické typy jmenných tvarů.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Samostatná práce studentů, Samostudium literatury, Přednáška, Cvičení
- Příprava na dílčí test [2-10]
- 20 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 39 hodin za semestr
- Příprava na souhrnný test [6-30]
- 19 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
v souvislostech chápat systém slovesa současné ruštiny |
podrobně popsat systém slovesa současné ruštiny |
porovnat systém slovesa současné ruštiny kontrastivně se situací ve svém mateřském jazyce |
identifikovat a správně popsat jednotlivé slovesné tvary |
cíleně ověřovat své závěry ohledně systému ruského slovesa v aktuálních gramatických příručkách |
Odborné dovednosti |
---|
tvořit korektní tvary komplexního systému slovesa současné ruštiny |
aplikovat znalosti systému slovesa současné ruštiny při utváření vlastních projevů v ruském jazyce |
komunikovat v ruštině na úrovni B1 dle SERR |
korigovat případné interference z mateřského jazyka při tvorbě a aplikaci slovesných tvarů |
analyzovat slovesné tvary v rusky psaném textu |
převádět obousměrně slovesné tvary české a ruské |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení, |
bc. studium: uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti, kromě analytického a kritického myšlení využívá i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice, |
bc. studium: efektivně využívá dostupné prostředky komunikace, verbální i neverbální, včetně symbolických a grafických vyjádření informací různého typu, |
bc. studium: vyjadřuje se v mluvených i psaných projevech jasně, srozumitelně a přiměřeně tomu, komu, co a jak chce sdělit, s jakým záměrem a v jaké situaci komunikuje, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
v souvislostech chápat morfologický systém současné ruštiny |
podrobně popsat systém jmen současné ruštiny |
komplexně porovnat morfologický systém současné ruštiny se situací ve svém mateřském jazyce |
identifikovat a správně popsat jednotlivé tvary jmen v ruštině |
cíleně ověřovat své závěry ohledně morfologického systému současné ruštiny v aktuálních gramatických příručkách |
Odborné dovednosti |
---|
tvořit korektní tvary komplexního systému jmen současné ruštiny |
aplikovat znalosti morfologického systému současné ruštiny při utváření vlastních projevů v ruském jazyce |
korigovat případné interference z mateřského jazyka při tvorbě a aplikaci tvarů jmen v ruštině |
analyzovat tvary jmen v rusky psaném textu |
převádět obousměrně tvary jmen české i ruské |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
bc. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška založená na výkladu, |
Cvičení (praktické činnosti), |
Samostudium, |
Samostatná práce studentů, |
Odborné dovednosti |
---|
Cvičení (praktické činnosti), |
Obecné způsobilosti |
---|
Přednáška založená na výkladu, |
Cvičení (praktické činnosti), |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Test, |
Průběžné hodnocení, |
Odborné dovednosti |
---|
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Obecné způsobilosti |
---|
Individuální prezentace, |
Doporučená literatura
|
-
Russkaja grammatika.
-
Russkaja grammatika [online].
-
Sbírka cvičení k jazykovému výcviku v ruštině. SPN Praha, 1957.
-
BALCAR, Milan. Sbírka cvičení k ruské gramatice. 1. vyd. Praha : VŠE, 1996. ISBN 80-7079-307-4.
-
BELJAKOVA, Nina Nikolajevna. Kak stroitsja russkij glagol?. Sankt-Peterburg : Zlatoust, 2007. ISBN 978-5-86547-260-7.
-
BRANDNER, Aleš. Seminární cvičení z morfologie ruštiny. Brno : Masarykova univerzita, 2001. ISBN 80-210-2528-X.
-
BRČÁKOVÁ, Dagmar, MISTROVÁ, Veronika, STIESSOVÁ, Jitka. 15 urokov po russkoj morfologii. Praha, 2000. ISBN 80-7184-396-2.
-
DOLEŽELOVÁ, Eva. Lekcii po morfologii russkogo jazyka. Brno : Masarykova univerzita, 2002. ISBN 80-210-2989-7.
-
GLAZUNOVA, Ol´ga Igorevna. Grammatika russkogo jazyka v upražněnijach i kommentarijach : morfologija. Sankt-Petěrburg : Zlatoust, 2000. ISBN 5-86547-136-8.
-
GRENAROVÁ, Renée. Morfologie rušiny v přehledech a cvičeních. Podstatná jména.. Brno : Masarykova univerzita, 2005. ISBN 80-210-3625-7.
-
HAVRÁNEK, Bohuslav. Příruční mluvnice ruštiny : Hláskosloví a tvarosloví. Praha : SPN, 1961.
-
CHARVÁTOVÁ, Jaroslava. Pomocné materiály z ruské gramatiky : pro posluchače studia při zaměstnání na VŠE v Praze. Praha : SPN, 1987.
-
CHARVÁTOVÁ, Jaroslava. Pomocné materiály z ruské gramatiky : pro posluchače studia při zaměstnání na VŠE v Praze. 9. oprav. vyd. Praha : SPN, 1987.
-
PULKINA, Iĺ´za Maksimilianovna, ZACHAVA-NĚKRASOVA, Jekatěrina Borisovna. Russkij jazyk. Praktičeskaja grammatika s upražněnijami.. Moskva : Russkij jazyk, 2005. ISBN 5-200-03272-5.
-
Svobodová, Jiřina. Cvičení z ruské morfologie. Plzeň : Západočeská univerzita, 2001. ISBN 80-7082-725-4.
-
SVOBODOVÁ, Jiřina. Gramatický proseminář : Slovesa : 1. část : Cvičení z ruského jazyka. 1. vyd. Plzeň : Západočeská univerzita. Pedagogická fakulta, 1994. ISBN 80-7043-138-5.
-
ŠVEDOVA, Natalija Jul´jevna. Russkaja grammatika II. Sintaksis. Moskva : Nauka, 1980.
-
ŠVEDOVA, Natalija Jul´jevna. Russkaja grammatika. Moskva : Nauka, 1982.
-
VAVREČKA, Mojmír. Ruská slovesa a jejich české ekvivalenty. Brno: Computer Press, 2007. ISBN 978-80-251-1471-1.
-
ŽAŽA, Stanislav. Morfologie ruštiny II. Brno : Masarykova univerzita, 1997. ISBN 80-210-1674-4.
-
ŽAŽA, Stanislav. Morfologie ruštiny II. Brno : Masarykova univerzita, 1997. ISBN 80-210-1674-4.
-
ŽAŽA, Stanislav. Paradigmatika a akcentuace ruského slovesa. Přízvuk slovesných tvarů.. Brno : Univerzita J.E. Purkyně, 1991. ISBN 80-210-0297-2.
-
Žaža, Stanislav. Ruština a čeština v porovnávacím pohledu. Brno : Masarykova univerzita, 1999. ISBN 80-210-2058-X.
|