Předmět: Morfosyntax ruštiny 2

« Zpět
Název předmětu Morfosyntax ruštiny 2
Kód předmětu KFL/MS2R
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Ruština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Tesařová Jaroslava, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Kategorie slovesné reflexívnosti. Zvratná slovesa. Neosobní slovesné tvary: Přídavná jména slovesná, přechodníky, infinitiv, syntaktická funkce infinitivu. Sponová a polosponová slovesa. Slovesa pohybu. Charakteristika podstatných jmen. Kategorie rodu, životnosti, čísla a pádu. Skloňování podst. jmen. Neproduktivní změny při skloňování podst. jmen, akcentologické typy. Přídavná jména, gram. kategorie, skloňování adjektiv. Stupňování, složené a jmenné tvary. Použití složených a jmenných tvarů, akcentologické typy jmenných tvarů.

Studijní aktivity a metody výuky
Samostatná práce studentů, Samostudium literatury, Přednáška, Cvičení
  • Příprava na dílčí test [2-10] - 20 hodin za semestr
  • Kontaktní výuka - 39 hodin za semestr
  • Příprava na souhrnný test [6-30] - 19 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
v souvislostech chápat systém slovesa současné ruštiny
podrobně popsat systém slovesa současné ruštiny
porovnat systém slovesa současné ruštiny kontrastivně se situací ve svém mateřském jazyce
identifikovat a správně popsat jednotlivé slovesné tvary
cíleně ověřovat své závěry ohledně systému ruského slovesa v aktuálních gramatických příručkách
Odborné dovednosti
tvořit korektní tvary komplexního systému slovesa současné ruštiny
aplikovat znalosti systému slovesa současné ruštiny při utváření vlastních projevů v ruském jazyce
komunikovat v ruštině na úrovni B1 dle SERR
korigovat případné interference z mateřského jazyka při tvorbě a aplikaci slovesných tvarů
analyzovat slovesné tvary v rusky psaném textu
převádět obousměrně slovesné tvary české a ruské
Obecné způsobilosti
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje,
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi,
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení,
bc. studium: uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti, kromě analytického a kritického myšlení využívá i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice,
bc. studium: efektivně využívá dostupné prostředky komunikace, verbální i neverbální, včetně symbolických a grafických vyjádření informací různého typu,
bc. studium: vyjadřuje se v mluvených i psaných projevech jasně, srozumitelně a přiměřeně tomu, komu, co a jak chce sdělit, s jakým záměrem a v jaké situaci komunikuje,
Výsledky učení
Odborné znalosti
v souvislostech chápat morfologický systém současné ruštiny
podrobně popsat systém jmen současné ruštiny
komplexně porovnat morfologický systém současné ruštiny se situací ve svém mateřském jazyce
identifikovat a správně popsat jednotlivé tvary jmen v ruštině
cíleně ověřovat své závěry ohledně morfologického systému současné ruštiny v aktuálních gramatických příručkách
Odborné dovednosti
tvořit korektní tvary komplexního systému jmen současné ruštiny
aplikovat znalosti morfologického systému současné ruštiny při utváření vlastních projevů v ruském jazyce
korigovat případné interference z mateřského jazyka při tvorbě a aplikaci tvarů jmen v ruštině
analyzovat tvary jmen v rusky psaném textu
převádět obousměrně tvary jmen české i ruské
Obecné způsobilosti
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých,
bc. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce,
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru,
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška založená na výkladu,
Cvičení (praktické činnosti),
Samostudium,
Samostatná práce studentů,
Odborné dovednosti
Cvičení (praktické činnosti),
Obecné způsobilosti
Přednáška založená na výkladu,
Cvičení (praktické činnosti),
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Test,
Průběžné hodnocení,
Odborné dovednosti
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Obecné způsobilosti
Individuální prezentace,
Doporučená literatura
  • Russkaja grammatika.
  • Russkaja grammatika [online].
  • Sbírka cvičení k jazykovému výcviku v ruštině. SPN Praha, 1957.
  • BALCAR, Milan. Sbírka cvičení k ruské gramatice. 1. vyd. Praha : VŠE, 1996. ISBN 80-7079-307-4.
  • BELJAKOVA, Nina Nikolajevna. Kak stroitsja russkij glagol?. Sankt-Peterburg : Zlatoust, 2007. ISBN 978-5-86547-260-7.
  • BRANDNER, Aleš. Seminární cvičení z morfologie ruštiny. Brno : Masarykova univerzita, 2001. ISBN 80-210-2528-X.
  • BRČÁKOVÁ, Dagmar, MISTROVÁ, Veronika, STIESSOVÁ, Jitka. 15 urokov po russkoj morfologii. Praha, 2000. ISBN 80-7184-396-2.
  • DOLEŽELOVÁ, Eva. Lekcii po morfologii russkogo jazyka. Brno : Masarykova univerzita, 2002. ISBN 80-210-2989-7.
  • GLAZUNOVA, Ol´ga Igorevna. Grammatika russkogo jazyka v upražněnijach i kommentarijach : morfologija. Sankt-Petěrburg : Zlatoust, 2000. ISBN 5-86547-136-8.
  • GRENAROVÁ, Renée. Morfologie rušiny v přehledech a cvičeních. Podstatná jména.. Brno : Masarykova univerzita, 2005. ISBN 80-210-3625-7.
  • HAVRÁNEK, Bohuslav. Příruční mluvnice ruštiny : Hláskosloví a tvarosloví. Praha : SPN, 1961.
  • CHARVÁTOVÁ, Jaroslava. Pomocné materiály z ruské gramatiky : pro posluchače studia při zaměstnání na VŠE v Praze. Praha : SPN, 1987.
  • CHARVÁTOVÁ, Jaroslava. Pomocné materiály z ruské gramatiky : pro posluchače studia při zaměstnání na VŠE v Praze. 9. oprav. vyd. Praha : SPN, 1987.
  • PULKINA, Iĺ´za Maksimilianovna, ZACHAVA-NĚKRASOVA, Jekatěrina Borisovna. Russkij jazyk. Praktičeskaja grammatika s upražněnijami.. Moskva : Russkij jazyk, 2005. ISBN 5-200-03272-5.
  • Svobodová, Jiřina. Cvičení z ruské morfologie. Plzeň : Západočeská univerzita, 2001. ISBN 80-7082-725-4.
  • SVOBODOVÁ, Jiřina. Gramatický proseminář : Slovesa : 1. část : Cvičení z ruského jazyka. 1. vyd. Plzeň : Západočeská univerzita. Pedagogická fakulta, 1994. ISBN 80-7043-138-5.
  • ŠVEDOVA, Natalija Jul´jevna. Russkaja grammatika II. Sintaksis. Moskva : Nauka, 1980.
  • ŠVEDOVA, Natalija Jul´jevna. Russkaja grammatika. Moskva : Nauka, 1982.
  • VAVREČKA, Mojmír. Ruská slovesa a jejich české ekvivalenty. Brno: Computer Press, 2007. ISBN 978-80-251-1471-1.
  • ŽAŽA, Stanislav. Morfologie ruštiny II. Brno : Masarykova univerzita, 1997. ISBN 80-210-1674-4.
  • ŽAŽA, Stanislav. Morfologie ruštiny II. Brno : Masarykova univerzita, 1997. ISBN 80-210-1674-4.
  • ŽAŽA, Stanislav. Paradigmatika a akcentuace ruského slovesa. Přízvuk slovesných tvarů.. Brno : Univerzita J.E. Purkyně, 1991. ISBN 80-210-0297-2.
  • Žaža, Stanislav. Ruština a čeština v porovnávacím pohledu. Brno : Masarykova univerzita, 1999. ISBN 80-210-2058-X.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr