Předmět: Morfosyntax francouzštiny 1

« Zpět
Název předmětu Morfosyntax francouzštiny 1
Kód předmětu KFL/MSF1X
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 1
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Francouzština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Dostupnost předmětu Předmět je nabízen přijíždějícím studentům
Vyučující
  • Křížková Červená Gabriela, PhDr. Ph.D.
  • Saudková Zdena, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. týden Seznámení se s učivem předmětu Morfosyntax francouzštiny 1. Vstupní test se základními gramatickými jevy, určený pro srovnání znalostí studentů. 2. týden Podstatná jména - určování rodu, nepravidelné tvoření ženského rodu, množného čísla, množné číslo složených podstatných jmen. 3. týden Člen ve francouzštině - užití členu určitého, neurčitého a dělivého, neurčitý a dělivý člen v záporu, vynechání členu. 4. týden Přídavná jména - nepravidelné tvoření ženského rodu, množného čísla, postavení přídavných jmen, změna významu podle postavení přídavného jména. 5. týden Číslovky - tvary a užití číslovek základních a řadových, pravopis číslovek, zlomky, desetinná čísla. 6. týden Samostatná a nesamostatná zájmena přivlastňovací a ukazovací - jejich tvoření a užití. 7. týden Osobní zájmena - přízvučná, nepřízvučná, zájmena "en", "y", osobní zájmeno zvratné, pořadí osobních zájmen před slovesem a v rozkazovacím způsobu kladném i záporném. 8. týden Průběžný test z probraného učiva pro ověření znalostí. 9. týden Oprava průběžného testu, cvičení zaměřená na procvičení problematických gramatických jevů. 10. týden Vztažná zájmena "qui, que, dont", vztažná zájmena příslovečná, složená vztažná zájmena "lequel, laquelle, lesquels, lesquelles", užití vtažných zájmen "ce qui, ce que, ce dont". 11. týden Tázací zájmena "qui est-ce qui, qui est-ce que, qu'est-ce qui, qu'est-ce que". Zájmena neurčitá - samostatná a nesamostatná, záporná zájmena "personne, rien, jamais, plus". 12. týden Neurčitá zájmena - zájmeno "tout", "meme". Tvoření a užití příslovcí, jejich stupňování. 13. týden Závěrečné opakování před písemnou zkouškou z probrané látky.

Studijní aktivity a metody výuky
  • Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40] - 22 hodin za semestr
  • Kontaktní výuka - 52 hodin za semestr
  • Příprava na souhrnný test [6-30] - 30 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
Orientovat se ve francouzském jazykovém systému na úrovni B1 dle SERR
Pochopit z výkladu ve francouzštině principy tvoření a užívání probíraných morfosyntaktických jevů
Odborné dovednosti
Aplikovat teoretické poznatky o probíraných morfosyntaktických jevech v ústním i písemném projevu
Demonstrovat adekvátně znalost probíraných morfosyntaktických jevů
Zdůvodnit použití probíraných morfosyntaktických jevů
Interpretovat základní rozdíly mezi slovními druhy v češtině a ve francouzštině
Ovládat základní terminologii z oblasti francouzské morfosyntaxe
Obecné způsobilosti
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení,
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje,
používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce,
Výsledky učení
Odborné znalosti
Vysvětlit probrané morfosyntaktické jevy teoreticky
Definovat základní morfosyntaktické pojmy
Určit slovní druhy ve francouzštině
Vysvětlit rozdíl mezi determinantem a zájmenem
Porovnat pojetí klasifikace slovních druhů v češtině a ve francouzštině
Odborné dovednosti
Analyzovat morfosyntaktické jevy
Utvořit správně ženský rod a množné číslo podstatných a přídavných jmen
Používat správně určovatele
Ovládat pravopis a užití číslovek
Používat správně zájmena přivlastňovací, ukazovací, osobní, vztažná, tázací a neurčitá
Obecné způsobilosti
bc. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce,
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých,
používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Seminární výuka (diskusní metody),
Skupinová výuka,
Samostatná práce studentů,
používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce
Odborné dovednosti
Seminární výuka (diskusní metody),
Skupinová výuka,
Demonstrace dovedností,
Samostudium,
používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce
Přednáška založená na výkladu,
Obecné způsobilosti
Demonstrace dovedností,
Samostudium,
používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce
Přednáška založená na výkladu,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Test,
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Průběžné hodnocení,
používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce
Odborné dovednosti
Test,
Seminární práce,
Individuální prezentace,
používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce
Obecné způsobilosti
Průběžné hodnocení,
Sebehodnocení,
používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce
Doporučená literatura
  • Caqwuineau-Gündüz, M.-P.; Caquineau Gündüz, Marie-Pierre. Les exercices de Grammaire : Niveau B1. Paris : Hachette, 2005. ISBN 2-01-155433-0.
  • Delatour, Y. Nouvelle Grammaire du Français : cours de Civilisation Française de la Sorbonne. Paris : Hachette, 2004. ISBN 2-01-155271-0.
  • Ferdinand Bruno. Précis De Grammaire Historique De La Langue Française: Avec Une Introduction Sur Les Origines Et Le Développement De Cette Langue. Legare Street Press. 2022.
  • Koláříková, Dagmar. L'exercisier de grammaire française. Plzeň : Aleš Čeněk, 2005. ISBN 80-86898-24-5.
  • Koláříková, Dagmar. Testez vos connaissances. Plzeň : Aleš Čeněk, 2004. ISBN 80-86473-73-2.
  • Moirand, S. Une grammaire des textes et des dialogues. Paris, Hachette, 1994.
  • Narjoux Cécile, More Mary-Annick. Le Grevisse de l'étudiant: Grammaire graduelle du français. DE BOECK SUP. 2021.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr