Vyučující
|
-
Křížková Červená Gabriela, PhDr. Ph.D.
-
Saudková Zdena, PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. týden Seznámení se s učivem předmětu Morfosyntax francouzštiny 1. Vstupní test se základními gramatickými jevy, určený pro srovnání znalostí studentů. 2. týden Podstatná jména - určování rodu, nepravidelné tvoření ženského rodu, množného čísla, množné číslo složených podstatných jmen. 3. týden Člen ve francouzštině - užití členu určitého, neurčitého a dělivého, neurčitý a dělivý člen v záporu, vynechání členu. 4. týden Přídavná jména - nepravidelné tvoření ženského rodu, množného čísla, postavení přídavných jmen, změna významu podle postavení přídavného jména. 5. týden Číslovky - tvary a užití číslovek základních a řadových, pravopis číslovek, zlomky, desetinná čísla. 6. týden Samostatná a nesamostatná zájmena přivlastňovací a ukazovací - jejich tvoření a užití. 7. týden Osobní zájmena - přízvučná, nepřízvučná, zájmena "en", "y", osobní zájmeno zvratné, pořadí osobních zájmen před slovesem a v rozkazovacím způsobu kladném i záporném. 8. týden Průběžný test z probraného učiva pro ověření znalostí. 9. týden Oprava průběžného testu, cvičení zaměřená na procvičení problematických gramatických jevů. 10. týden Vztažná zájmena "qui, que, dont", vztažná zájmena příslovečná, složená vztažná zájmena "lequel, laquelle, lesquels, lesquelles", užití vtažných zájmen "ce qui, ce que, ce dont". 11. týden Tázací zájmena "qui est-ce qui, qui est-ce que, qu'est-ce qui, qu'est-ce que". Zájmena neurčitá - samostatná a nesamostatná, záporná zájmena "personne, rien, jamais, plus". 12. týden Neurčitá zájmena - zájmeno "tout", "meme". Tvoření a užití příslovcí, jejich stupňování. 13. týden Závěrečné opakování před písemnou zkouškou z probrané látky.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
- 22 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 52 hodin za semestr
- Příprava na souhrnný test [6-30]
- 30 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
Orientovat se ve francouzském jazykovém systému na úrovni B1 dle SERR |
Pochopit z výkladu ve francouzštině principy tvoření a užívání probíraných morfosyntaktických jevů |
Odborné dovednosti |
---|
Aplikovat teoretické poznatky o probíraných morfosyntaktických jevech v ústním i písemném projevu |
Demonstrovat adekvátně znalost probíraných morfosyntaktických jevů |
Zdůvodnit použití probíraných morfosyntaktických jevů |
Interpretovat základní rozdíly mezi slovními druhy v češtině a ve francouzštině |
Ovládat základní terminologii z oblasti francouzské morfosyntaxe |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení, |
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
Vysvětlit probrané morfosyntaktické jevy teoreticky |
Definovat základní morfosyntaktické pojmy |
Určit slovní druhy ve francouzštině |
Vysvětlit rozdíl mezi determinantem a zájmenem |
Porovnat pojetí klasifikace slovních druhů v češtině a ve francouzštině |
Odborné dovednosti |
---|
Analyzovat morfosyntaktické jevy |
Utvořit správně ženský rod a množné číslo podstatných a přídavných jmen |
Používat správně určovatele |
Ovládat pravopis a užití číslovek |
Používat správně zájmena přivlastňovací, ukazovací, osobní, vztažná, tázací a neurčitá |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Seminární výuka (diskusní metody), |
Skupinová výuka, |
Samostatná práce studentů, |
používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce |
Odborné dovednosti |
---|
Seminární výuka (diskusní metody), |
Skupinová výuka, |
Demonstrace dovedností, |
Samostudium, |
používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce |
Přednáška založená na výkladu, |
Obecné způsobilosti |
---|
Demonstrace dovedností, |
Samostudium, |
používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce |
Přednáška založená na výkladu, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Test, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Průběžné hodnocení, |
používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce |
Odborné dovednosti |
---|
Test, |
Seminární práce, |
Individuální prezentace, |
používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce |
Obecné způsobilosti |
---|
Průběžné hodnocení, |
Sebehodnocení, |
používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce |
Doporučená literatura
|
-
Caqwuineau-Gündüz, M.-P.; Caquineau Gündüz, Marie-Pierre. Les exercices de Grammaire : Niveau B1. Paris : Hachette, 2005. ISBN 2-01-155433-0.
-
Delatour, Y. Nouvelle Grammaire du Français : cours de Civilisation Française de la Sorbonne. Paris : Hachette, 2004. ISBN 2-01-155271-0.
-
Ferdinand Bruno. Précis De Grammaire Historique De La Langue Française: Avec Une Introduction Sur Les Origines Et Le Développement De Cette Langue. Legare Street Press. 2022.
-
Koláříková, Dagmar. L'exercisier de grammaire française. Plzeň : Aleš Čeněk, 2005. ISBN 80-86898-24-5.
-
Koláříková, Dagmar. Testez vos connaissances. Plzeň : Aleš Čeněk, 2004. ISBN 80-86473-73-2.
-
Moirand, S. Une grammaire des textes et des dialogues. Paris, Hachette, 1994.
-
Narjoux Cécile, More Mary-Annick. Le Grevisse de l'étudiant: Grammaire graduelle du français. DE BOECK SUP. 2021.
|