Vyučující
|
-
Bujdáková Anna, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. týden Seznámení se s učivem předmětu Morfosyntax francouzštiny 3 a s požadavky k závěrečné zkoušce. Subjonktiv tvary a jeho užití. 2. týden Kondicionál - tvary a užití kondicionálu přítomného a minulého, užití kondicionálu a indikativních tvarů v podmínkových větách. 3. týden Infinitiv - tvary a užití infinitivu přítomného a minulého. Infinitivní polovětné konstrukce. 4. týden Verbo-nominální konstrukce - tvary a užití. 5. týden Věta a souvětí. Druhy vět. Souvětí souřadné. Souvětí podřadné. Vedlejší věty příslovečné. 6. týden Vedlejší věty časové - užití časů, spojek a předložkových spojení. 7. týden Vedlejší věty příčinné - užití spojek a předložek a slovesných časů a způsobů. 8. týden Vyjádření důsledku - užití spojek a předložek a slovesných časů a způsobů. 9. týden Rozlišení příčiny a důsledku. Věty účelové - užití subjonktivu a infinitivu, subjonktiv ve větách vztažných. 10. týden Věty odporovací - užití indikativu, subjonktivu a kondicionálu, vyjádření přípustky - užití slovesných časů a způsobů. 11. týden Vedlejší věty podmínkové - užití slovesných časů a způsobů (indikativu, kondicionálu a subjonktivu), další možnosti vyjádření podmínky. 12. týden Vedlejší věty srovnávací - spojky "comme", "comme si" aj. Užití srovnání v příslovích a rčeních. 13. týden Opakování učiva z kurzů Morfosyntax 1 -3.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
- 40 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 25 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 39 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
Ovládat francouzský jazyk na úrovni B1 dle SERR |
Aplikovat znalosti a dovednosti v rozsahu kurzů Morfosyntax 1 a Morfosyntax 2 |
Orientovat se ve francouzské a české terminologii z oblasti syntaxe |
Popsat základní rozdíly ve struktuře věty ve francouzštině a v češtině |
Vyjádřit okolnosti nebo vztahy, za kterých probíhá děj |
Odborné dovednosti |
---|
Aplikovat teoretické poznatky o probíraných syntaktických jevech v ústním i písemném projevu |
Demonstrovat znalost probíraných syntaktických jevů |
Ovládat základní terminologii z oblasti syntaxe |
Používat správně základní francouzské spojky |
Utvořit slovesné tvary indikativu, kondicionálu a subjonktivu |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení, |
používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
Identifikovat probírané slovesné tvary (subjonktiv, kondicionál, infinitiv) |
Vysvětlit rozdíl mezi příčestím přítomným a minulým a gerundiem |
Diskutovat o probíraných jevech z oblasti francouzské syntaxe |
Určit druh vedlejších vět příslovečných |
Popsat s využitím terminologie teoretické poznatky o probíraných jevech |
Odborné dovednosti |
---|
Umět utvořit a užívat tvary subjonktivu a kondicionálu přítomného a minulého ve francouzštině |
Ovládat tvoření a užití infinitivu přítomného a minulého ve francouzštině |
Umět utvořit a užívat verbo-nominální vazby ve francouzštině |
Rozeznat souvětí souřadné a podřadné, hlavní a vedlejší věty |
Rozlišit typy vedlejších vět a umět správně užívat spojky a předložky vyjadřující okolnosti nebo vztahy, za kterých děj probíhá |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
bc. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Seminární výuka (badatelské metody), |
Samostudium, |
používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce |
Odborné dovednosti |
---|
Demonstrace dovedností, |
Kooperativní výuka, |
Samostatná práce studentů, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Přednáška založená na výkladu, |
používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce |
Obecné způsobilosti |
---|
Přednáška založená na výkladu, |
Kooperativní výuka, |
Samostatná práce studentů, |
používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Kombinovaná zkouška, |
Průběžné hodnocení, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Seminární práce, |
používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce |
Odborné dovednosti |
---|
Kombinovaná zkouška, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Seminární práce, |
Sebehodnocení, |
Obecné způsobilosti |
---|
Kombinovaná zkouška, |
Sebehodnocení, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce |
Doporučená literatura
|
-
Caqwuineau-Gündüz, M.-P.; Caquineau Gündüz, Marie-Pierre. Les exercices de Grammaire : Niveau B1. Paris : Hachette, 2005. ISBN 2-01-155433-0.
-
Delatour, Y. Nouvelle Grammaire du Français : cours de Civilisation Française de la Sorbonne. Paris : Hachette, 2004. ISBN 2-01-155271-0.
-
Ferdinand Bruno. Précis De Grammaire Historique De La Langue Française: Avec Une Introduction Sur Les Origines Et Le Développement De Cette Langue. Legare Street Press. 2022.
-
Koláříková, Dagmar. L'exercisier de grammaire française. Plzeň : Aleš Čeněk, 2005. ISBN 80-86898-24-5.
-
Koláříková, Dagmar. Testez vos connaissances. Plzeň : Aleš Čeněk, 2004. ISBN 80-86473-73-2.
-
Moirand, S. Une grammaire des textes et des dialogues. Paris, Hachette, 1994.
-
Narjoux Cécile, More Mary-Annick. Le Grevisse de l'étudiant: Grammaire graduelle du français. DE BOECK SUP. 2021.
|