Předmět: Morfosyntax němčiny 1

« Zpět
Název předmětu Morfosyntax němčiny 1
Kód předmětu KFL/MSN1X
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Němčina
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Čada Michal, Doc. PaedDr. Ph.D.
  • Kothánek Marek, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Kurz se podrobně zabývá slovesem a funkcemi jednotlivých slovesných kategorií. Úvod do morfologie. Rozdělení slov. Morfologické rozlišení sloves. Určité slovesné tvary: pravidelná a nepravidelná slovesa. Smíšené typy a jejich významy. Neurčité slovesné tvary: stavba a užití. Syntaktické rozlišování sloves. Plnovýznamová slovesa a pomocná slovesa. Modální slovesa, reflexivní, reciproční slovesa. Sémantické rozlišování sloves: slovesný vid, transitivní a funkční slovesa. Čas - stavba a užití časů. Způsob - způsob oznamovací, rozkazovací - stavba a užití, podmiňovací způsob - stavba a užití. Slovesný rod - charakteristika, tvoření. Rod činný a trpný. Konkurenční formy.

Studijní aktivity a metody výuky
  • Kontaktní výuka - 52 hodin za semestr
  • Příprava na dílčí test [2-10] - 20 hodin za semestr
  • Příprava na souhrnný test [6-30] - 32 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
orientovat se v německém jazykovém systému (zejm. v morfologii) na úrovni B1 dle SERR
vyjmenovat a určit slovesné kategorie v češtině i v němčině
popsat základní rozdíly v morfologii sloves v češtině a v němčině (zejm. ve způsobech, časech, slovesných rodech)
orientovat se v české a německé terminologii z oblasti morfologie s důrazem na morfologii sloves
orientovat se v základních jazykovědných příručkách z oblasti morfologie
Odborné dovednosti
komunikovat v němčině na úrovni B1 dle SERR
komunikovat v češtině nejlépe na úrovni rodilý mluvčí / středně pokročilý zahraniční uživatel (B2 a vyšší dle SERR)
na příkladech identifikovat shody a rozdíly v morfologii sloves mezi češtinou a němčinou
produkovat korektní slovesné tvary v němčině na základě zadání
konfrontovat produkci vlastních projevů z hlediska morfologie se základními lexikografickými a dalšími jazykovědnými příručkami
Obecné způsobilosti
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje,
bc. studium: efektivně využívá dostupné prostředky komunikace, verbální i neverbální, včetně symbolických a grafických vyjádření informací různého typu,
bc. studium: uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti, kromě analytického a kritického myšlení využívá i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice,
bc. studium: vyjadřuje se v mluvených i psaných projevech jasně, srozumitelně a přiměřeně tomu, komu, co a jak chce sdělit, s jakým záměrem a v jaké situaci komunikuje,
bc. studium: rozumí sdělením různého typu v různých komunikačních situacích, správně interpretuje přijímaná sdělení a věcně argumentuje; v nejasných nebo sporných komunikačních situacích pomáhá dosáhnout porozumění,
Výsledky učení
Odborné znalosti
v souvislostech chápat systém slovesa současné němčiny
podrobně popsat systém slovesa současné němčiny
porovnat systém slovesa současné němčiny kontrastivně se situací ve svém mateřském jazyce
identifikovat a správně popsat jednotlivé slovesné tvary
cíleně ověřovat své závěry ohledně systému německého slovesa v aktuálních gramatických příručkách
Odborné dovednosti
tvořit korektní tvary komplexního systému slovesa současné němčiny
aplikovat znalosti systému slovesa současné němčiny při utváření vlastních projevů v německém jazyce
korigovat případné interference z mateřského jazyka při tvorbě a aplikaci slovesných tvarů
analyzovat slovesné tvary v německy psaném textu
převádět obousměrně slovesné tvary české a německé
Obecné způsobilosti
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých,
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení,
bc. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce,
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Cvičení (praktické činnosti),
Analyticko-kritická práce s textem,
Samostudium,
Řešení problémů,
Odborné dovednosti
Cvičení (praktické činnosti),
Řešení problémů,
Analyticko-kritická práce s textem,
Diskuse,
Demonstrace dovedností,
Obecné způsobilosti
Cvičení (praktické činnosti),
Řešení problémů,
Diskuse,
Samostatná práce studentů,
Analyticko-kritická práce s textem,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Test,
Sebehodnocení,
Průběžné hodnocení,
Individuální prezentace,
Odborné dovednosti
Test,
Průběžné hodnocení,
Sebehodnocení,
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Obecné způsobilosti
Průběžné hodnocení,
Sebehodnocení,
Individuální prezentace,
Doporučená literatura
  • Berglová, Eva; Formánková, Eva; Mašek, Miroslav. Moderní gramatika němčiny : výklad, cvičení, klíč. Plzeň : Fraus, 2002. ISBN 80-7238-144-X.
  • Dreyer, Hilke; Schmitt, Klaus. Lehr- und Übungsbuch der deutschen Grammatik. Ismaning, 2013. ISBN 978-3-19-307255-9.
  • Eisenberg, P., Kunkel-Razum, K. a Münzberg, F. Duden Grammatik - Band 4.. Mannheim, 2022. ISBN 978-3411040506.
  • Götze, L., Hess-Lüttich, E. W. B. Grammatik der deutschen Sprache: Sprachsystem und Sprachgebrauch. München, 2002. ISBN 9783577100731.
  • Helbig, Buscha. Übungsgrammatik Deutsch. München, 2013. ISBN 978-3126063661.
  • Helbig, Gerhard; Buscha, Joachim. Leitfaden der Deutschen Grammatik. Berlin : Langenscheidt, 2000. ISBN 3-468-49495-5.
  • Povejšil, J. Mluvnice současné němčiny. Praha, 2004.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr