|
Vyučující
|
-
Straka Jaromír, Ing. Ph.D.
-
Sedlecká Natálie, Mgr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
Výuka se bude zaměřovat jak na teorii syntaktických struktur, tak především na procvičování konkrétních syntaktických jevů. Předmět větné skladby. Rozdělení vět. Větný rámec a jeho porušování. Aktuální členění větné. Podstata a charakteristika jednotlivých větných členů. Souvětí souřadné - druhy Souvětí podřadné - všeobecná pravidla, úvod, věty s "dass". Vedlejší věty přívlastkové a příslovečné. Participiální konstrukce. Infinitivní konstrukce. Negace. Přímá a nepřímá řeč.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Prezentace práce studentů, Demonstrace dovedností, Samostudium studentů, Samostudium literatury, Přednáška, Cvičení
- Příprava na souhrnný test [6-30]
- 30 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 39 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 35 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| dobře se orientovat v morfologickém systému současného německého jazyka |
| orientovat se v české a německé terminologii z oblasti syntaxe |
| vyjmenovat a určit větné členy v češtině i v němčině |
| popsat základní rozdíly v syntaxi (zejména ve struktuře věty) v češtině a v němčině |
| orientovat se v základních jazykovědných příručkách z oblasti syntaxe |
| Odborné dovednosti |
|---|
| komunikovat v němčině na úrovni B1/B2 dle SERR |
| komunikovat v češtině nejlépe na úrovni rodilý mluvčí / středně pokročilý zahraniční uživatel (B2 a vyšší dle SERR) |
| na příkladech identifikovat shody a rozdíly ve struktuře věty mezi češtinou a němčinou |
| produkovat korektní věty a souvětí v němčině na základě zadání |
| konfrontovat produkci vlastních projevů z hlediska syntaxe se základními gramatickými příručkami |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
| bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení, |
| bc. studium: uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti, kromě analytického a kritického myšlení využívá i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice, |
| bc. studium: efektivně využívá dostupné prostředky komunikace, verbální i neverbální, včetně symbolických a grafických vyjádření informací různého typu, |
| bc. studium: vyjadřuje se v mluvených i psaných projevech jasně, srozumitelně a přiměřeně tomu, komu, co a jak chce sdělit, s jakým záměrem a v jaké situaci komunikuje, |
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| v souvislostech chápat strukturu německé věty |
| podrobně popsat německou větu |
| porovnat strukturu německé věty kontrastivně se situací ve svém mateřském jazyce |
| identifikovat a správně popsat jednotlivé druhy výpovědí, vět a větných struktur v němčině |
| teoreticky popisovat jednotlivé syntaktické jevy |
| cíleně ověřovat své závěry ohledně struktury německé věty v aktuálních gramatických příručkách |
| Odborné dovednosti |
|---|
| provádět syntaktickou analýzu německé věty |
| vytvářet gramaticky korektní německé věty |
| aplikovat znalosti struktury německé věty při utváření vlastních projevů v německém jazyce |
| korigovat případné interference z mateřského jazyka při tvorbě německých vět |
| převádět obousměrně větné struktury české a německé |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
| bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
| bc. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
| bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Přednáška založená na výkladu, |
| Cvičení (praktické činnosti), |
| Samostudium, |
| Prezentace práce studentů, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Prezentace práce studentů, |
| Přednáška založená na výkladu, |
| Cvičení (praktické činnosti), |
| Demonstrace dovedností, |
| Analyticko-kritická práce s textem, |
| Výuka podporovaná multimédii, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Přednáška založená na výkladu, |
| Cvičení (praktické činnosti), |
| Analyticko-kritická práce s textem, |
| Prezentace práce studentů, |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Kombinovaná zkouška, |
| Test, |
| Průběžné hodnocení, |
| Sebehodnocení, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Kombinovaná zkouška, |
| Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
| Test, |
| Průběžné hodnocení, |
| Sebehodnocení, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Kombinovaná zkouška, |
| Test, |
| Průběžné hodnocení, |
| Sebehodnocení, |
|
Doporučená literatura
|
-
Dreyer, Hilke; Schmitt, Klaus. Lehr- und Übungsbuch der deutschen Grammatik. Ismaning, 2013. ISBN 978-3-19-307255-9.
-
Eisenberg, P., Kunkel-Razum, K. a Münzberg, F. Duden Grammatik - Band 4.. Mannheim, 2022. ISBN 978-3411040506.
-
Götze, Lutz; Hess-Lüttich, Ernest W. B. Grammatik der deutchen Sprache : Sprachsystem und Sprachgebrauch. Aktualiz. Neuausg. München : Bertelsmann Lexikon Institut, 1999. ISBN 3-577-10465-1.
-
Hall K., Scheiner B. Übungsgrammatik DaF für Fortgeschrittene.. Ismaning: Max Hueber Verlag, 2001. ISBN 3-19-00-7448-8.
-
Helbig, Gerhard, Buscha, Joachim. Deutsche Grammatik. Ein Handbuch für den Ausländerunterricht.. München, 2013. ISBN 978-312-606-3654.
-
Helbig, Gerhard; Buscha, Joachim. Leitfaden der Deutschen Grammatik. Berlin : Langenscheidt, 2000. ISBN 3-468-49495-5.
-
Helbig, Gerhard; Buscha, Joachim. Übungsgrammatik Deutsch. Berlin : Langenscheidt, 2000. ISBN 3-468-49494-7.
-
Lotko, Edvard. Slovník lingvistických termínů pro filology. 3. nezm. vyd. Olomouc : Univerzita Palackého, 2003. ISBN 80-244-0720-5.
-
Pittner, K.; Berman, J. Deutsche Syntax. Ein Arbeitsbuch. (7. überarbeitete und erweiterte Ausgabe). Tübingen, 2021. ISBN 978-3-8233-8411-3.
-
Povejšil, J. Mluvnice současné němčiny. Praha, 2004.
-
Vávra Z. Vorfeldbesetzung im Wirtschaftsdeutschen unter Anwendung des topologischen Satzmodells; In: STUDIA GERMANISTICA, Nr. 27/2020, S. 95-106. Ostrava. 2020, ISSN 1803-408X.
|