Vyučující
|
-
Tesařová Jaroslava, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Podstatná jména - charakteristika podstatných jmen, užití, rod a číslo podstatných jmen, typy skloňování, tvoření množného čísla, valence podstatných jmen. Přídavné jméno - charakteristika, použití, skloňování přídavných jmen, stupňování a valence přídavných jmen. Zájmena - užití a skloňování zájmen. Číslovky - užití, tvoření a skloňování číslovek. Příslovce - druhy a stupňování příslovcí. Předložky - rozdělení, valence a užití předložek.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Kontaktní výuka
- 52 hodin za semestr
- Příprava na souhrnný test [6-30]
- 28 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 30 hodin za semestr
- Příprava na dílčí test [2-10]
- 20 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
v souvislostech chápat systém slovesa současné ruštiny |
podrobně popsat systém slovesa současné ruštiny |
porovnat systém slovesa současné ruštiny kontrastivně se situací ve svém mateřském jazyce |
identifikovat a správně popsat jednotlivé slovesné tvary |
cíleně ověřovat své závěry ohledně systému ruského slovesa v aktuálních gramatických příručkách |
Odborné dovednosti |
---|
tvořit korektní tvary komplexního systému slovesa současné ruštiny |
aplikovat znalosti systému slovesa současné ruštiny při utváření vlastních projevů v ruském jazyce |
komunikovat v ruštině na úrovni B1 dle SERR |
korigovat případné interference z mateřského jazyka při tvorbě a aplikaci slovesných tvarů |
analyzovat slovesné tvary v rusky psaném textu |
převádět obousměrně slovesné tvary české a ruské |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení, |
bc. studium: efektivně využívá dostupné prostředky komunikace, verbální i neverbální, včetně symbolických a grafických vyjádření informací různého typu, |
bc. studium: uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti, kromě analytického a kritického myšlení využívá i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice, |
bc. studium: vyjadřuje se v mluvených i psaných projevech jasně, srozumitelně a přiměřeně tomu, komu, co a jak chce sdělit, s jakým záměrem a v jaké situaci komunikuje, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
v souvislostech chápat morfologický systém současné ruštiny |
podrobně popsat systém jmen současné ruštiny |
komplexně porovnat morfologický systém současné ruštiny se situací ve svém mateřském jazyce |
identifikovat a správně popsat jednotlivé tvary jmen v ruštině |
cíleně ověřovat své závěry ohledně morfologického systému současné ruštiny v aktuálních gramatických příručkách |
Odborné dovednosti |
---|
tvořit korektní tvary komplexního systému jmen současné ruštiny |
aplikovat znalosti morfologického systému současné ruštiny při utváření vlastních projevů v ruském jazyce |
korigovat případné interference z mateřského jazyka při tvorbě a aplikaci tvarů jmen v ruštině |
analyzovat tvary jmen v rusky psaném textu |
převádět obousměrně tvary jmen české i ruské |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
bc. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Cvičení (praktické činnosti), |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Samostudium, |
Odborné dovednosti |
---|
Cvičení (praktické činnosti), |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Demonstrace dovedností, |
Samostatná práce studentů, |
Obecné způsobilosti |
---|
Cvičení (praktické činnosti), |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Diskuse, |
Samostatná práce studentů, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Kombinovaná zkouška, |
Sebehodnocení, |
Průběžné hodnocení, |
Odborné dovednosti |
---|
Kombinovaná zkouška, |
Sebehodnocení, |
Průběžné hodnocení, |
Obecné způsobilosti |
---|
Kombinovaná zkouška, |
Průběžné hodnocení, |
Sebehodnocení, |
Doporučená literatura
|
-
Adamec, Přemysl. Morfologie ruštiny II. 2. vyd. Brno : Masarykova univerzita, 2003. ISBN 80-210-3145-X.
-
Balcar, Milan. Sbírka cvičení k ruské gramatice. Vyd. 2. Praha : Oeconomica, 2002. ISBN 80-245-0305-0.
-
BRANDNER, Aleš. Seminární cvičení z morfologie ruštiny. Brno : Masarykova univerzita, 2001. ISBN 80-210-2528-X.
-
BRČÁKOVÁ, Dagmar, MISTROVÁ, Veronika, STIESSOVÁ, Jitka. 15 urokov po russkoj morfologii. Praha, 2000. ISBN 80-7184-396-2.
-
Čára, Vladimír; Balcar, Milan,; Ladmanová, Jarmila. Ruská mluvnice pro střední školy. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1996. ISBN 80-04-24891-8.
-
Dibrova, E. I. Sovremennyj russkij jazyk : teorija, analiz jazykovych jedinic. časť II, Morfologija, sintaksis. Moskva : Akademija, 2001. ISBN 5-7695-0345-9.
-
DOLEŽELOVÁ, Eva. Lekcii po morfologii russkogo jazyka. Brno : Masarykova univerzita, 2002. ISBN 80-210-2989-7.
-
GLAZUNOVA, Ol´ga Igorevna. Grammatika russkogo jazyka v upražněnijach i kommentarijach : morfologija. Sankt-Petěrburg : Zlatoust, 2000. ISBN 5-86547-136-8.
-
Havránek a kol. Příruční mluvnice ruštiny pro Čechy I. Hláskosloví a tvarosloví.. Praha:SPN, 1976.
-
KOPECKIJ, Leontij Vasiljevič. Morfologija sovremennogo russkogo literaturnogo jazyka. Praha : SPN, 1981.
-
Svobodová, Jiřina. Cvičení z ruské morfologie. Plzeň : Západočeská univerzita, 2001. ISBN 80-7082-725-4.
-
Žaža, Stanislav. Morfologie ruštiny I. 1. vyd. Brno : Masarykova univerzita, 1996. ISBN 80-210-1454-7.
-
ŽAŽA, Stanislav. Morfologie ruštiny II. Brno : Masarykova univerzita, 1997. ISBN 80-210-1674-4.
-
Žaža, Stanislav. Ruština a čeština v porovnávacím pohledu. Brno : Masarykova univerzita, 1999. ISBN 80-210-2058-X.
|