Vyučující
|
-
Čada Michal, Doc. PaedDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Literární tvorba J. W. Goetha a F. Schillera - tradiční a nové pohledy. Literatura mezi výmarským klasicismem a romantismem. Etapy a podoby německého romantismu. Syntéza romantismu a realismu v díle H. Heina. Poetický realismus v německé próze. Naturalismus v poezii, próze a dramatu. Německá literatura přelomu 19. a 20. století. Expresionismus v německé literauře. Novoromantismus v německé literatuře. Prózy Th. Manna a F. Kafky. Romány R. Musila, J. Rotha a H. Brocha. Německá literatura období 1933-1945.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Samostudium studentů, Samostudium literatury, Studium textů, Seminář
- Kontaktní výuka
- 26 hodin za semestr
- Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
- 26 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
jmenovat hlavní evropské literární směry |
stručně charakterizovat hlavní evropské literární směry a jejich představitele |
stručně charakterizovat pozici německy psané literatury v kontextu evropských literatur |
jmenovat hlavní osobnosti německy psané literatury |
jmenovat významná díla německy psané literatury |
Odborné dovednosti |
---|
komunikovat v němčině na úrovni B2 |
porozumět kratší ukázce německy psaného literárního textu libovolného literárního druhu |
vystihnout hlavní myšlenku přečteného literárního textu v němčině |
prezentovat v němčině vlastní názor na přečtené literární dílo |
porozumět výkladu z oblasti literární vědy a literární historie v němčině |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
bc. studium: uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti, kromě analytického a kritického myšlení využívá i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice, |
bc. studium: vyjadřuje se v mluvených i psaných projevech jasně, srozumitelně a přiměřeně tomu, komu, co a jak chce sdělit, s jakým záměrem a v jaké situaci komunikuje, |
bc. studium: rozumí sdělením různého typu v různých komunikačních situacích, správně interpretuje přijímaná sdělení a věcně argumentuje; v nejasných nebo sporných komunikačních situacích pomáhá dosáhnout porozumění, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
charakterizovat poetologická specifika literárních proudů novější německy psané literatury |
popsat specifické rysy uměleckých proudů a směrů v umění německy mluvících zemí 20. a 21. století |
popsat v širších souvislostech základní obrysy proměn kultury německy mluvících zemí |
jmenovat, zařadit k uměleckým směrům a charakterizovat hlavní osobnosti novější německy psané literatury |
jmenovat, zařadit k uměleckým směrům a charakterizovat hlavní díla novější německy psané literatury |
Odborné dovednosti |
---|
v ukázkách literárních děl identifikovat poetologická specifika literárních proudů novější německy psané literatury |
v ukázkách uměleckých děl umění německy mluvících zemí 20. a 21. století identifikovat specifické rysy uměleckých proudů a směrů |
diskutovat nad ukázkami literárních děl s adekvátním použitím literárněvědné terminologie |
analyzovat ukázky literáních děl novější německy psané literatury a zasazovat je do širšího kulturního, společenského a historického kontextu |
identifikovat v konkrétních textech novější německy psané literatury vlivy evropských uměleckých směrů a autorů |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
bc. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Seminární výuka (diskusní metody), |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Samostudium, |
Hodnotící metody |
---|
Seminární práce, |
Doporučená literatura
|
-
Bahr, Ehrhard. Dějiny německé literatury : kontinuita a změna : od středověku po současnost. Svazek 3, Od realismu k současné literatuře. Praha : Karolinum, 2007. ISBN 80-246-1017-5.
-
Bahr, Ehrhard,; Köpke, Wulf,; Peter, Klaus,; Seeba, Heinrich C. Dějiny německé literatury : kontinuita a změna : od středověku po současnost. Svazek 2, Od osvícenství k době předbřeznové. Praha : Karolinum, 2006. ISBN 80-246-1017-5.
-
Baumann, B. - Oberle, B. Deutsche Literatur in Epochen. Ismaning : Hueber, 1996.
-
Bok, Václav a kol. Slovník spisovatelů německéhpo jazyka a spisovatelů lužickosrbských. Praha: Odeon, 1987.
-
Stromšík, Jiří. Od Grimmelshausena k Dürrenmattovi : Kapitoly z německé literatury. V tomto souboru 1. vyd. Jinočany : H & H, 1994. ISBN 80-85787-68-7.
-
Žmegač, V. - Škreb, Z. - Sekulić, L. Kleine Geschichte der deutschen Literatur. Berlin: Cornelsen, 1997.
|