Předmět: Obchodní korespondence v němčině 1

« Zpět
Název předmětu Obchodní korespondence v němčině 1
Kód předmětu KFL/OK1N
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Němčina
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Henzelová Romana, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Rozvíjení písemného projevu v oblasti obchodní korespondence, představení základních typů obchodních dopisů (objednávka, upomínka, nabídka apod.), metod a forem moderní komunikace a hlavních zásad pro správnou obchodní komunikaci. Zdrojem získávání jednotlivých kompetencí je především analýza didakticky upravených i autentických textů z oblasti obchodní korespondence i korekce a autokorekce vlastních projevů studentů.

Studijní aktivity a metody výuky
Skupinová výuka, Prezentace práce studentů, Samostatná práce studentů, Studium textů, Seminář
  • Kontaktní výuka - 26 hodin za semestr
  • Příprava prezentace (referátu v cizím jazyce) [10-15] - 10 hodin za semestr
  • Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40] - 16 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
charakterizovat administrativní funkční styl
rozlišit soukromý a obchodní dopis
vyjmenovat formální náležitosti obchodního dopisu
rozlišit oficiální a neoficiální komunikační situace
vyjmenovat příklady útvarů administrativního funkčního stylu
Odborné dovednosti
komunikovat v němčině na úrovni B2 dle SERR
vést diskusi a argumentovat v němčině
sestavit strukturu textu administrativního funkčního stylu
představit se v oficiální komunikační situaci v německém jazyce
sestavit základní dokumenty pro pohovor (strukturovaný životopis, motivační dopis)
využívat moderní komunikační prostředky
Obecné způsobilosti
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje,
bc. studium: používá s porozuměním odborný jazyk a symbolická a grafická vyjádření informací různého typu,
bc. studium: efektivně využívá dostupné prostředky komunikace, verbální i neverbální, včetně symbolických a grafických vyjádření informací různého typu,
bc. studium: efektivně využívá moderní informační technologie,
bc. studium: vyjadřuje se v mluvených i psaných projevech jasně, srozumitelně a přiměřeně tomu, komu, co a jak chce sdělit, s jakým záměrem a v jaké situaci komunikuje,
Výsledky učení
Odborné znalosti
rozlišit jednotlivé formy obchodní korespondence
charakterizovat v němčině jednotlivé formy obchodní korespondence
vyjmenovat formální zásady psaní obchodních dopisů v němčině
vyjmenovat a identifikovat jednotlivé součásti německy psaného obchodního dopisu
porovnat česky psaný a německy psaný obchodní dopis a identifikovat stylové a formální rozdíly
Odborné dovednosti
sestavit vlastní obchodní dopis v souladu s formálními zásadami jednotlivých druhů obchodních dopisů
poučeně používat lexikografické příručky při psaní obchodních dopisů v němčině
rozeznat, opravit a příp. přeformulovat jazykové a obsahové chyby v písemném projevu
sestavit vlastní psaný projev v souladu s obsahovými zásadami jednotlivých druhů obchodních dopisů
analyzovat obsah a strukturu vzorových obchodních dopisů v němčině
Obecné způsobilosti
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých,
bc. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce,
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru,
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Seminární výuka (diskusní metody),
Analyticko-kritická práce s textem,
Skupinová výuka,
Samostatná práce studentů,
Prezentace práce studentů,
Odborné dovednosti
Seminární výuka (diskusní metody),
Analyticko-kritická práce s textem,
Diskuse,
Demonstrace dovedností,
Skupinová výuka,
Samostatná práce studentů,
Obecné způsobilosti
Seminární výuka (diskusní metody),
Analyticko-kritická práce s textem,
Diskuse,
Skupinová výuka,
Prezentace práce studentů,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Portfolio,
Individuální prezentace,
Průběžné hodnocení,
Sebehodnocení,
Test,
Odborné dovednosti
Portfolio,
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Individuální prezentace,
Sebehodnocení,
Průběžné hodnocení,
Test,
Obecné způsobilosti
Portfolio,
Průběžné hodnocení,
Sebehodnocení,
Individuální prezentace,
Test,
Doporučená literatura
  • Buscha, Anne; Linthout, Gisela. Geschäftskommunikation - Verhandlungssprache. Kursbuch. Ismaning, 2007.
  • Dudenredaktion. Briefe gut und richtig schreiben. Mannheim, 2006.
  • Dudenredaktion. Moderne Geschäftsbriefe-leicht gemacht. Mannheim, 2008.
  • Dynda, Antonín; Dyndová, Eva. Česko-německá obchodní korespondence. Praha, 1997.
  • Hering, Axel; Matussek, Magdalena. Geschäftskommunikation - Besser telefonieren. Kursbuch. Ismaning, 2008.
  • Höppnerová, Věra; Matěnová, Jarmila; Gelnarová, Zuzana. Obchodujeme německy. 1. vyd. Praha : Ekopress, 2004. ISBN 80-86119-86-6.
  • SACHS, Rudolf. Deutsche Handelskorrepondenz. Der Schriftwechsel in Export und Import.. Ismaning: Max Hueber Verlag, 2001. ISBN 3-19-001662-3.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr