Vyučující
|
-
Tesařová Jaroslava, Mgr. Ph.D.
-
Čada Michal, Doc. PaedDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Ruské drama 18. a 19. století Ruská hudba 18. a 19. století Ruská avantgarda a filmové a divadelní umění Sovětská kinematografie - Eisenstein, Kulešov, Vertov Socialistický realismus a film ve východní Evropě Socialistický realismus a divadlo ve východní Evropě Současná ruská kinematografie Současné ruské divadlo Současné trendy v ruské hudbě
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Projekt týmový [20-60 / počet studentů]
- 26 hodin za semestr
- Účast na exkurzi [reálný počet hodin - max. 8h/den]
- 13 hodin za semestr
- Příprava prezentace (referátu v cizím jazyce) [10-15]
- 13 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 52 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 52 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
vymezit v základních rysech region východní Evropy |
charakterizovat stručně rozdíly mezi uměleckou, odbornou a žurnalistickou formou sdělení |
popsat v základních rysech vztah mezi uměním a politikou |
na základní úrovni charakterizovat základní kinematografické žánry |
na základní úrovni charakterizovat základní hudební žánry |
na základní úrovni charakterizovat divadelní žánry |
Odborné dovednosti |
---|
vytvořit po formální stránce akceptovatelný odborný výstup |
na základní úrovni analyzovat předložené zvukové sdělení |
na základní úrovni analyzovat předložené obrazové sdělení |
samostatně interpretovat poznatky z různých zdrojů |
používat adekvátní termíny k analýze uměleckého díla |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení, |
bc. studium: vyjadřuje se v mluvených i psaných projevech jasně, srozumitelně a přiměřeně tomu, komu, co a jak chce sdělit, s jakým záměrem a v jaké situaci komunikuje, |
bc. studium: zvažuje možné klady a zápory jednotlivých variant řešení, včetně posouzení jejich rizik a důsledků, |
bc. studium: rozumí sdělením různého typu v různých komunikačních situacích, správně interpretuje přijímaná sdělení a věcně argumentuje; v nejasných nebo sporných komunikačních situacích pomáhá dosáhnout porozumění, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
popsat vývoj kinematografie v zemích regionu |
popsat vývoj divadelní tvorby v zemích regionu |
popsat vývoj hudební umělecké scény v zemích regionu |
charakterizovat nejvýznamnější tvůrce a díla vybrané kinematografie |
charakterizovat nejvýznamnější tvůrce a díla vybrané divadelní tvorby |
vysvětlit základní principy propagandy |
popsat zásady a nástroje analýzy kinematografické, divadelní a hudební umělecké produkce |
Odborné dovednosti |
---|
samostatně analyzovat vazby mezi divadlem, kinematografií, hudbou a politickými a společenskými proměnami ve vybraných zemích |
samostatně analyzovat vybraná hudební díla a zasazuje je do širšího uměleckého i společenského kontextu |
samostatně analyzovat vybraná kinematografická díla a zasazuje je do širšího uměleckého i společenského kontextu |
amostatně analyzovat vybraná divadelní díla a zasazuje je do širšího uměleckého i společenského kontextu |
samostatně zhodnotit možnosti využívání divadla, kinematografie a hudby k politickým účelům |
na základě analýzy konkrétních děl interpretovat vývoj v tvorbě zvoleného autora |
samostatně zvolit vhodný teoreticko-metodologický nástroj k analýze uměleckého díla |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
bc. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška s analýzou videozáznamu, |
Přednáška s demonstrací, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Odborné dovednosti |
---|
Přednáška s demonstrací, |
Přednáška s analýzou videozáznamu, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Přednáška s diskusí, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Výuka podporovaná multimédii, |
Demonstrace dovedností, |
Exkurze, soustředění, výuka v terénu, |
Obecné způsobilosti |
---|
Přednáška s demonstrací, |
Exkurze, soustředění, výuka v terénu, |
Samostatná práce studentů, |
Diskuse, |
Samostudium, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Praktická zkouška, |
Sebehodnocení, |
Průběžné hodnocení, |
Odborné dovednosti |
---|
Individuální prezentace, |
Praktická zkouška, |
Průběžné hodnocení, |
Skupinová prezentace, |
Sebehodnocení, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Obecné způsobilosti |
---|
Praktická zkouška, |
Individuální prezentace, |
Sebehodnocení, |
Průběžné hodnocení, |
Doporučená literatura
|
-
Bordwell, David; Thompson, Kristin. Umění filmu : úvod do studia formy a stylu. 1. vyd. V Praze : Nakladatelství Akademie múzických umění, 2011. ISBN 978-80-7331-217-6.
-
Kasack, Wolfgang; Klepikovová, Xenie. Slovník ruské literatury 20. století. Praha : Votobia, 2000. ISBN 80-7220-084-4.
-
Monaco, James. Jak číst film : svět filmů, médií a multimédií : umění, technologie, jazyk, dějiny, teorie. Praha : Albatros, 2004. ISBN 80-00-01410-6.
-
Ryčlová, Ivana. Ruské dilema = Russkaja dilemma : společenské zlo v kontextu osudů tvůrčích osobností Ruska. 1. vyd. Brno : Centrum pro studium demokracie a kultury, 2006. ISBN 80-7325-063-2.
-
Taylor, Richard. Film propaganda : Soviet Russia and Nazi Germany. 2nd ed. London : I. B. Tauris, 2009. ISBN 978-1-86064-167-1.
-
Taylor, Richard. The politics of the Soviet cinema 1917-1929. 1st pub. Cambridge : Cambridge University Press, 1979. ISBN 978-0-521-08855-8.
|