Vyučující
|
-
Saudková Zdena, PhDr. Ph.D.
-
Kucíková Monika, PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Vývoj britské literatury od počátku 20. století do současnosti Vznik realistického románu a povídky Modernismus v britské a americké literatuře Vývojové tendence britské prózy ve druhé polovině 20. století Vývojové tendence britského dramatu druhé polovině 20. století Vývojové tendence britské poezie ve druhé polovině 20. století Postkoloniální literatura Literární a kulturní vývoj ve Spojených státech amerických ve 20. století Žánrová, kulturní a etnická různorodost americké literární tvorby Vývojové linie a koncepce moderní americké poezie Multiplicita názorů a představ o jednotlivci a společnosti v americké prozaické tvorbě ve druhé polovině 20. století Multiplicita názorů a představ o jednotlivci a společnosti v americké dramatické tvorbě ve druhé polovině 20. století Literatura menšin
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Kontaktní výuka
- 60 hodin za semestr
- Příprava na dílčí test [2-10]
- 12 hodin za semestr
- Příprava na souhrnný test [6-30]
- 18 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 30 hodin za semestr
- Příprava prezentace (referátu) [3-8]
- 5 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
disponovat znalostí anglického jazyka na úrovni B2+/C1 podle SERR; |
orientovat se v klíčových literárních směrech a proudech |
vysvětlit klíčová fakta z kulturního vývoje Velké Británie a USA ve 20. století |
orientovat se v aktuálním kulturním dění Velké Británie a USA |
charakterizuje základní literárněvědné pojmy |
Odborné dovednosti |
---|
používat literárněvědné pojmosloví |
rozumět literárním textům (tj. textům prózy, dramatu a básnickým textům) |
rozumět hlavním myšlenkám odborných anglických textů zaměřených na dějiny britské a americké literatury |
adekvátně sumarizovat literární texty |
aktivně se zapojovat do diskuse na dané téma |
na základní úrovni vysvětlit své názorové stanovisko týkající se daného literárního textu |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
bc. studium: používá s porozuměním odborný jazyk a symbolická a grafická vyjádření informací různého typu, |
bc. studium: efektivně využívá moderní informační technologie, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
uvést do souvislosti literární vývoj s kulturněhistorickými událostmi |
pojmenovat a vysvětlit literární směry a proudy v britské a americké literatuře 20 století; |
charakterizovat vývojové tendence britské prózy, dramatu a poezie ve druhé polovině 20. století, např. postmoderní britskou literaturu: tradiční, experimentální prózu a magický realismus |
charakterizovat vývojové tendence americké prózy, dramatu a poezie ve druhé polovině 20. století |
zhodnotit vývoj tzv. postkoloniální britské literatury |
zhodnotit vývoj afro-americké literatury |
Odborné dovednosti |
---|
aktivně používat odborné literárněvědné pojmosloví |
samostatně klasifikovat literární druhy a literární žánry |
adekvátně interpretovat literární texty britské provenience |
demonstrovat znalost daného literárního žánru prostřednictvím analýzy zvoleného literárního textu |
na základě znalosti daného literárního směru charakterizovat jeho hlavní rysy a představitele |
samostatně zhodnotit úlohu společenského a kulturního kontextu pro vznik literárních děl a jejich recepci |
na zvoleném díle aktivně prezentovat literárně-estetické aktivity |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška založená na výkladu, |
Cvičení (praktické činnosti), |
Výuka podporovaná multimédii, |
Odborné dovednosti |
---|
Přednáška založená na výkladu, |
Cvičení (praktické činnosti), |
Výuka podporovaná multimédii, |
Prezentace práce studentů, |
Demonstrace dovedností, |
Obecné způsobilosti |
---|
Samostudium, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Ústní zkouška, |
Písemná zkouška, |
Test, |
Průběžné hodnocení, |
Odborné dovednosti |
---|
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Průběžné hodnocení, |
Individuální prezentace, |
Test, |
Obecné způsobilosti |
---|
Sebehodnocení, |
Doporučená literatura
|
-
Birch, Dinah. The Oxford companion to English literature. Oxford : Oxford University Press, 2009. ISBN 978-0-19-280687-1.
-
Bradbury, Malcolm, Ruland, Richard. From Puritanism to Postmodernism. London: Penguin, 1991.
-
Drabble, Margaret, Stringer, Jenny. The Concise Oxford Companion to English Literature. 3. vyd. New York: Oxford University Press, 2007.
-
Hilský, Martin. Modernisté : Eliot, Joyce, Woolfová, Lawrence. Praha : Torst, 1995. ISBN 80-85639-40-8.
-
Hilský, Martin,; Nagy, Ladislav; Reichel, Tomáš. Od slavíka k papouškovi : proměny britské prózy. Brno : Host, 2002. ISBN 80-7294-075-9.
-
Hilský, Martin. Současný britský román. Jinočany : H & H, 1992. ISBN 80-85467-00-3.
-
Meyers, Karen, Rangno, Erik V. R., Phillips, Jerry. ed. Contemporary American literature: (1945-present). 2. vyd. New York: Chelsea House, 2010.
-
Procházka, Martin. Lectures on American literature. Prague : Karolinum, 2002. ISBN 80-246-0358-6.
-
Procházka, Martin; Stříbrný, Zdeněk. Slovník spisovatelů - anglická literatura, africké literatury v angličtině, australská literatura, indická literatura v angličtině, irská literatura, kanadská literatura v angličtině, karibská literatura v angličtině, novozélandská literatura,skotská literatura, waleská literatura. Praha : Libri, 1996. ISBN 80-85983-04-4.
|