Předmět: Reálie a kultura německy mluvících zemí 1

« Zpět
Název předmětu Reálie a kultura německy mluvících zemí 1
Kód předmětu KFL/RKN1
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Němčina
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Bibko Daniel, Doc. Dr.
  • Henzelová Romana, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Geografie jednotlivých spolkových zemí: 1.1. Bavorsko. 1.2. Badensko-Würtenbersko. 1.3. Hessensko. 1.4. Sársko. 1.5. Porýní-Falcko. 1.6. Dolní Sasko. 1.7. Šlesvicko-Holštýnsko. 1.8. Vestfálsko-Porýní. 2. Geografie dalších německy mluvících zemí 3. Hospodářství, vzdělání, věda a výzkum v německy mluvících zemích. 4. Jazykové reálie společnosti a kultury německy mluvících zemí.

Studijní aktivity a metody výuky
  • Kontaktní výuka - 26 hodin za semestr
  • Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40] - 40 hodin za semestr
  • Příprava prezentace (referátu v cizím jazyce) [10-15] - 13 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
obecně charakterizovat německy mluvící země
vyjmenovat hlavní představitele politiky německy mluvících zemí
vyjmenovat a stručně charakterizovat hlavní společenská centra německy mluvících zemí
vysvětlit základní termíny z oblasti politického života a školství v němčině
vyjmenovat hlavní etapy politického vývoje Německa
Odborné dovednosti
komunikovat v němčině na úrovni B2 dle SERR
vést diskusi a argumentovat v němčině
porozumět psanému projevu na téma z oblasti politiky a školství německy mluvících zemí na úrovni B2
porozumět přednášce, referátu prezentaci k tématu z oblasti politiky, školství, společnosti německy mluvících zemí na úrovni B2
shrnout mluvený a psaný text, vybart a formulovat jeho hlavní myšlenky, korektně vybrat jeho klíčová slova
Obecné způsobilosti
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje,
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi,
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení,
bc. studium: efektivně využívá dostupné prostředky komunikace, verbální i neverbální, včetně symbolických a grafických vyjádření informací různého typu,
bc. studium: prezentuje vhodným způsobem svou práci i sám sebe před známým i neznámým publikem,
Výsledky učení
Odborné znalosti
vyjmenovat a popsat specifické rozdíly mezi kulturním životem v německy mluvících zemích a Česku
vyjmenovat a popsat rozdíly mezi politickým a společenským životem v německy mluvících zemích a Česku
popsat německý vzdělávací systém
popsat německý politický systém, porovnat jej se systémy dalších německy mluvících zemí
vyjmenovat a charakterizovat jednotlivé součásti vlády a politiky v Německu a dalších německy mluvících zemích
Odborné dovednosti
zasvěceně komentovat aktuální dění v kulturním životě Německa a dalších německy mluvících zemí
zasvěceně komentovat aktuální dění v politickém a společenském životě Německa a dalších německy mluvících zemí
komentovat německý vzdělávací systém
obsahově analyzovat německy psaný text na témata z oblasti německé politiky, společnosti, kultury či školství
na základě znalostí německého politického systému, školského systému porovnávat se situací v Česku a formulovat v němčině vlastní podložené názory
Obecné způsobilosti
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých,
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení,
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru,
bc. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Seminární výuka (diskusní metody),
Diskuse,
Analyticko-kritická práce s textem,
Samostudium,
Seminární výuka (badatelské metody),
Samostatná práce studentů,
Prezentace práce studentů,
Odborné dovednosti
Seminární výuka (diskusní metody),
Diskuse,
Demonstrace dovedností,
Samostatná práce studentů,
Samostudium,
Prezentace práce studentů,
Obecné způsobilosti
Seminární výuka (diskusní metody),
Diskuse,
Seminární výuka (badatelské metody),
Prezentace práce studentů,
Samostatná práce studentů,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Seminární práce,
Průběžné hodnocení,
Sebehodnocení,
Individuální prezentace,
Odborné dovednosti
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Seminární práce,
Individuální prezentace,
Průběžné hodnocení,
Sebehodnocení,
Obecné způsobilosti
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Průběžné hodnocení,
Sebehodnocení,
Seminární práce,
Individuální prezentace,
Doporučená literatura
  • Bubner, Friedrich; Seel, Helga. Transparente landeskunde. 13. aktualisierte Aufl. Bonn : Inter Nationes, 2000.
  • Kelz, Heinrich P. Wirtschaftliche Landeskunde der Bundesrepublik Deutschland. 1. Aufl. Bonn : Inter Nationes, 2000.
  • Koch, Leo. Begleitband : Landeskunde - deutschsprachige Länder. Regensburg : Wolf Verlag GmbH, 1998. ISBN 3-8018-2903-0.
  • Kouřimská, Milada. Zur Geschichte und Kultur der deutschsprachigen Länder. 2. vyd. Praha : Scientia, 1999. ISBN 80-7183-141-7.
  • Müller, Helmut M. Deutsche Geschichte in Schlaglichtern. Leipzig : F.A.Brockhaus, 2002. ISBN 3-7653-0201-5.
  • Nitzschke, Volker. Deutschland : Landeskunde - deutschsprachige Länder. Regensburg : Wolf Verlag GmbH, 1998. ISBN 3-8018-2902-2.
  • Wehling, Hans-Georg (Hrsg.). Die Deutschen Länder. Geschichte, Politik, Wirtschaft. Opladen, 2002.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr