Vyučující
|
-
Bibko Daniel, Doc. Dr.
-
Henzelová Romana, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Geografie jednotlivých spolkových zemí: 1.1. Bavorsko. 1.2. Badensko-Würtenbersko. 1.3. Hessensko. 1.4. Sársko. 1.5. Porýní-Falcko. 1.6. Dolní Sasko. 1.7. Šlesvicko-Holštýnsko. 1.8. Vestfálsko-Porýní. 2. Geografie dalších německy mluvících zemí 3. Hospodářství, vzdělání, věda a výzkum v německy mluvících zemích. 4. Jazykové reálie společnosti a kultury německy mluvících zemí.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Kontaktní výuka
- 26 hodin za semestr
- Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
- 40 hodin za semestr
- Příprava prezentace (referátu v cizím jazyce) [10-15]
- 13 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
obecně charakterizovat německy mluvící země |
vyjmenovat hlavní představitele politiky německy mluvících zemí |
vyjmenovat a stručně charakterizovat hlavní společenská centra německy mluvících zemí |
vysvětlit základní termíny z oblasti politického života a školství v němčině |
vyjmenovat hlavní etapy politického vývoje Německa |
Odborné dovednosti |
---|
komunikovat v němčině na úrovni B2 dle SERR |
vést diskusi a argumentovat v němčině |
porozumět psanému projevu na téma z oblasti politiky a školství německy mluvících zemí na úrovni B2 |
porozumět přednášce, referátu prezentaci k tématu z oblasti politiky, školství, společnosti německy mluvících zemí na úrovni B2 |
shrnout mluvený a psaný text, vybart a formulovat jeho hlavní myšlenky, korektně vybrat jeho klíčová slova |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení, |
bc. studium: efektivně využívá dostupné prostředky komunikace, verbální i neverbální, včetně symbolických a grafických vyjádření informací různého typu, |
bc. studium: prezentuje vhodným způsobem svou práci i sám sebe před známým i neznámým publikem, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
vyjmenovat a popsat specifické rozdíly mezi kulturním životem v německy mluvících zemích a Česku |
vyjmenovat a popsat rozdíly mezi politickým a společenským životem v německy mluvících zemích a Česku |
popsat německý vzdělávací systém |
popsat německý politický systém, porovnat jej se systémy dalších německy mluvících zemí |
vyjmenovat a charakterizovat jednotlivé součásti vlády a politiky v Německu a dalších německy mluvících zemích |
Odborné dovednosti |
---|
zasvěceně komentovat aktuální dění v kulturním životě Německa a dalších německy mluvících zemí |
zasvěceně komentovat aktuální dění v politickém a společenském životě Německa a dalších německy mluvících zemí |
komentovat německý vzdělávací systém |
obsahově analyzovat německy psaný text na témata z oblasti německé politiky, společnosti, kultury či školství |
na základě znalostí německého politického systému, školského systému porovnávat se situací v Česku a formulovat v němčině vlastní podložené názory |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
bc. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Seminární výuka (diskusní metody), |
Diskuse, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Samostudium, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Samostatná práce studentů, |
Prezentace práce studentů, |
Odborné dovednosti |
---|
Seminární výuka (diskusní metody), |
Diskuse, |
Demonstrace dovedností, |
Samostatná práce studentů, |
Samostudium, |
Prezentace práce studentů, |
Obecné způsobilosti |
---|
Seminární výuka (diskusní metody), |
Diskuse, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Prezentace práce studentů, |
Samostatná práce studentů, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Seminární práce, |
Průběžné hodnocení, |
Sebehodnocení, |
Individuální prezentace, |
Odborné dovednosti |
---|
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Seminární práce, |
Individuální prezentace, |
Průběžné hodnocení, |
Sebehodnocení, |
Obecné způsobilosti |
---|
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Průběžné hodnocení, |
Sebehodnocení, |
Seminární práce, |
Individuální prezentace, |
Doporučená literatura
|
-
Bubner, Friedrich; Seel, Helga. Transparente landeskunde. 13. aktualisierte Aufl. Bonn : Inter Nationes, 2000.
-
Kelz, Heinrich P. Wirtschaftliche Landeskunde der Bundesrepublik Deutschland. 1. Aufl. Bonn : Inter Nationes, 2000.
-
Koch, Leo. Begleitband : Landeskunde - deutschsprachige Länder. Regensburg : Wolf Verlag GmbH, 1998. ISBN 3-8018-2903-0.
-
Kouřimská, Milada. Zur Geschichte und Kultur der deutschsprachigen Länder. 2. vyd. Praha : Scientia, 1999. ISBN 80-7183-141-7.
-
Müller, Helmut M. Deutsche Geschichte in Schlaglichtern. Leipzig : F.A.Brockhaus, 2002. ISBN 3-7653-0201-5.
-
Nitzschke, Volker. Deutschland : Landeskunde - deutschsprachige Länder. Regensburg : Wolf Verlag GmbH, 1998. ISBN 3-8018-2902-2.
-
Wehling, Hans-Georg (Hrsg.). Die Deutschen Länder. Geschichte, Politik, Wirtschaft. Opladen, 2002.
|