Vyučující
|
-
Bibko Daniel, Doc. Dr.
-
Henzelová Romana, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Regiony německé jazykové oblasti v kontextu evropských dějin. 2. Regiony německé jazykové oblasti z hlediska kulturně historického. 3. Regiony německé jazykové oblasti z pohledu současné lingvistiky. 4. Česko-německé vztahy ve středoevropském historickém kontextu. 5. Česko-německé jazykové vztahy.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 39 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 26 hodin za semestr
- Příprava na souhrnný test [6-30]
- 39 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
obecně charakterizovat německy mluvící země z hlediska kulturního a jazykového |
vysvětlit základní pojmy z oblasti kultury německy mluvících zemí |
popsat a charakterizovat hlavní milníky česko-německých vztahů |
na úrovni základního přehledu charakterizovat regionální variety německého jazyka |
vyjmenovat hlavní osobnosti kultury německy mluvících zemí a stručně charakterizovat jejich přínos |
vyjmenovat a stručně charakterizovat hlavní centra kultury německy mluvících zemí |
Odborné dovednosti |
---|
komunikovat v německém jazyce na úrovni B2 dle SERR |
vést diskusi a argumentovat v němčině |
porozumět psanému projevu na téma z oblasti kulturních a jazykových reálií německy mluvících zemí na úrovni B2 |
porozumět přednášce, referátu prezentaci k tématu z oblasti kulturních a jazykových reálií německy mluvících zemí na úrovni B2 |
shrnout mluvený a psaný text, vybrat a formulovat jeho hlavní myšlenky, korektně vybrat jeho klíčová slova |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení, |
bc. studium: vyjadřuje se v mluvených i psaných projevech jasně, srozumitelně a přiměřeně tomu, komu, co a jak chce sdělit, s jakým záměrem a v jaké situaci komunikuje, |
bc. studium: zvažuje možné klady a zápory jednotlivých variant řešení, včetně posouzení jejich rizik a důsledků, |
bc. studium: uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti, kromě analytického a kritického myšlení využívá i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
charakterizovat specifika regionů německé jazykové oblasti |
objasnit hlavní oblasti česko-německých vztahů a kontaktů |
vysvětlit v širších souvislostech obrysy proměn kultury německy mluvících zemí |
charakterizovat jazyková specifika regionů německy mluvících zemí |
postihnout historické proměny česko-německých vztahů |
Odborné dovednosti |
---|
komunikovat nad texty a projevy z oblasti kulturních a jazykových reálií německy mluvících zemí v němčině na úrovni B2 dle SERR a vyšší |
analyzovat texty a problémy z tematické oblasti kulturních a jazykových reálií německy mluvících zemí |
zasazovat konkrétní odborný problém z tematické oblasti kulturních a jazykových reálií německy mluvících zemí do širšího (evropského) kontextu |
identifikovat zajímavá témata v aktuálním dění z oblasti kultury německy mluvících zemí, vést o nich zasvěcenou diskusi v německém jazyce a vyjadřovat k nim vlastní podložený názor |
identifikovat zajímavá témata v aktuálním dění z oblasti česko-německých vztahů, vést o nich zasvěcenou diskusi v německém jazyce a vyjadřovat k nim vlastní podložený názor |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
bc. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Seminární výuka (diskusní metody), |
Samostudium, |
Diskuse, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Odborné dovednosti |
---|
Seminární výuka (diskusní metody), |
Diskuse, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Výuka podporovaná multimédii, |
Samostudium, |
Samostatná práce studentů, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Obecné způsobilosti |
---|
Seminární výuka (diskusní metody), |
Samostudium, |
Diskuse, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Samostatná práce studentů, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Kombinovaná zkouška, |
Test, |
Průběžné hodnocení, |
Sebehodnocení, |
Odborné dovednosti |
---|
Kombinovaná zkouška, |
Test, |
Průběžné hodnocení, |
Sebehodnocení, |
Obecné způsobilosti |
---|
Kombinovaná zkouška, |
Průběžné hodnocení, |
Sebehodnocení, |
Doporučená literatura
|
-
Bubner, Friedrich; Seel, Helga. Transparente landeskunde. 13. aktualisierte Aufl. Bonn : Inter Nationes, 2000.
-
Gössmann, Wilhelm. Deutsche Kulturgeschichte im Grundriss. 1. Aufl. der Neubearbeitung. Ismaning : Max Hueber, 1960. ISBN 3-19-001520-1.
-
KŘEN, J. Tschechen und Deutsche - eine Konfliktgemeinschaft. Prag, 1990.
-
Křen, Jan; Broklová, Eva. Obraz Němců, Rakouska a Německa v české společnosti 19. a 20. století. 1. vyd. Praha : Karolinum, 1998. ISBN 80-7184-468-0.
|