Předmět: Reálie a kultura německy mluvících zemí

« Zpět
Název předmětu Reálie a kultura německy mluvících zemí
Kód předmětu KFL/RKNX
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 2
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Němčina
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Bibko Daniel, Doc. Dr.
  • Henzelová Romana, Mgr. Ph.D.
  • Holeček Ján, BA
Obsah předmětu
1. Regiony německé jazykové oblasti v kontextu evropských dějin. 2. Regiony německé jazykové oblasti z hlediska kulturně historického. 3. Regiony německé jazykové oblasti z pohledu současné lingvistiky. 4. Česko-německé vztahy ve středoevropském historickém kontextu. 5. Česko-německé jazykové vztahy.

Studijní aktivity a metody výuky
  • Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40] - 39 hodin za semestr
  • Příprava prezentace (referátu v cizím jazyce) [10-15] - 13 hodin za semestr
  • Kontaktní výuka - 26 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
obecně charakterizovat německy mluvící země
vyjmenovat hlavní představitele politiky německy mluvících zemí
vyjmenovat a stručně charakterizovat hlavní společenská centra německy mluvících zemí
vysvětlit základní termíny z oblasti politického života a školství v němčině
vyjmenovat hlavní etapy politického vývoje Německa
Odborné dovednosti
komunikovat v němčině na úrovni B2 dle SERR
vést diskusi a argumentovat v němčině
porozumět psanému projevu na téma z oblasti politiky a školství německy mluvících zemí na úrovni B2
porozumět přednášce, referátu prezentaci k tématu z oblasti politiky, školství, společnosti německy mluvících zemí na úrovni B2
shrnout mluvený a psaný text, vybart a formulovat jeho hlavní myšlenky, korektně vybrat jeho klíčová slova
Obecné způsobilosti
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje,
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi,
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení,
bc. studium: efektivně využívá dostupné prostředky komunikace, verbální i neverbální, včetně symbolických a grafických vyjádření informací různého typu,
bc. studium: prezentuje vhodným způsobem svou práci i sám sebe před známým i neznámým publikem,
Výsledky učení
Odborné znalosti
charakterizovat specifika regionů německé jazykové oblasti
objasnit hlavní oblasti česko-německých vztahů a kontaktů
vysvětlit v širších souvislostech obrysy proměn kultury německy mluvících zemí
charakterizovat jazyková specifika regionů německy mluvících zemí
postihnout historické proměny česko-německých vztahů
Odborné dovednosti
komunikovat nad texty a projevy z oblasti kulturních a jazykových reálií německy mluvících zemí v němčině na úrovni B2 dle SERR a vyšší
zasazovat konkrétní odborný problém z tematické oblasti kulturních a jazykových reálií německy mluvících zemí do širšího (evropského) kontextu
identifikovat zajímavá témata v aktuálním dění z oblasti kultury německy mluvících zemí, vést o nich zasvěcenou diskusi v německém jazyce a vyjadřovat k nim vlastní podložený názor
identifikovat zajímavá témata v aktuálním dění z oblasti česko-německých vztahů, vést o nich zasvěcenou diskusi v německém jazyce a vyjadřovat k nim vlastní podložený názor
analyzovat texty a problémy z tematické oblasti kulturních a jazykových reálií německy mluvících zemí
Obecné způsobilosti
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých,
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení,
bc. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce,
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Seminární výuka (diskusní metody),
Diskuse,
Analyticko-kritická práce s textem,
Samostudium,
Samostatná práce studentů,
Seminární výuka (badatelské metody),
Prezentace práce studentů,
Odborné dovednosti
Seminární výuka (diskusní metody),
Diskuse,
Seminární výuka (badatelské metody),
Analyticko-kritická práce s textem,
Demonstrace dovedností,
Samostatná práce studentů,
Prezentace práce studentů,
Obecné způsobilosti
Seminární výuka (diskusní metody),
Prezentace práce studentů,
Diskuse,
Seminární výuka (badatelské metody),
Samostatná práce studentů,
Analyticko-kritická práce s textem,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Seminární práce,
Individuální prezentace,
Sebehodnocení,
Průběžné hodnocení,
Odborné dovednosti
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Seminární práce,
Individuální prezentace,
Sebehodnocení,
Průběžné hodnocení,
Obecné způsobilosti
Průběžné hodnocení,
Sebehodnocení,
Seminární práce,
Doporučená literatura
  • Berger, Maria Cristina; Martini, Maddalena. Generation E : Deutschsprachige Landeskunde im europäischen Kontext. 1. Aufl. Stuttgart : Klett Verlag, 2005. ISBN 3-12-675247-0.
  • Bubner, Friedrich; Seel, Helga. Transparente landeskunde. 13. aktualisierte Aufl. Bonn : Inter Nationes, 2000.
  • Gaidosch, U.; Müller, C. Zur Orientierung Basiswissen Deutschland (9. Auflage). München, 2023. ISBN 9783192014994.
  • HERINGER, H. J.:. Interkulturelle Kommunikation. UTB, 2004. ISBN 3-8252-2550-X.
  • Müller, Helmut M. Deutsche Geschichte in Schlaglichtern. Leipzig : F.A.Brockhaus, 2002. ISBN 3-7653-0201-5.
  • Wehling, Hans-Georg (Hrsg.). Die Deutschen Länder. Geschichte, Politik, Wirtschaft. Opladen, 2002.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr