Vyučující
|
-
Bibko Daniel, Doc. Dr.
-
Henzelová Romana, Mgr. Ph.D.
-
Holeček Ján, BA
|
Obsah předmětu
|
1. Regiony německé jazykové oblasti v kontextu evropských dějin. 2. Regiony německé jazykové oblasti z hlediska kulturně historického. 3. Regiony německé jazykové oblasti z pohledu současné lingvistiky. 4. Česko-německé vztahy ve středoevropském historickém kontextu. 5. Česko-německé jazykové vztahy.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
- 39 hodin za semestr
- Příprava prezentace (referátu v cizím jazyce) [10-15]
- 13 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 26 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
obecně charakterizovat německy mluvící země |
vyjmenovat hlavní představitele politiky německy mluvících zemí |
vyjmenovat a stručně charakterizovat hlavní společenská centra německy mluvících zemí |
vysvětlit základní termíny z oblasti politického života a školství v němčině |
vyjmenovat hlavní etapy politického vývoje Německa |
Odborné dovednosti |
---|
komunikovat v němčině na úrovni B2 dle SERR |
vést diskusi a argumentovat v němčině |
porozumět psanému projevu na téma z oblasti politiky a školství německy mluvících zemí na úrovni B2 |
porozumět přednášce, referátu prezentaci k tématu z oblasti politiky, školství, společnosti německy mluvících zemí na úrovni B2 |
shrnout mluvený a psaný text, vybart a formulovat jeho hlavní myšlenky, korektně vybrat jeho klíčová slova |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení, |
bc. studium: efektivně využívá dostupné prostředky komunikace, verbální i neverbální, včetně symbolických a grafických vyjádření informací různého typu, |
bc. studium: prezentuje vhodným způsobem svou práci i sám sebe před známým i neznámým publikem, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
charakterizovat specifika regionů německé jazykové oblasti |
objasnit hlavní oblasti česko-německých vztahů a kontaktů |
vysvětlit v širších souvislostech obrysy proměn kultury německy mluvících zemí |
charakterizovat jazyková specifika regionů německy mluvících zemí |
postihnout historické proměny česko-německých vztahů |
Odborné dovednosti |
---|
komunikovat nad texty a projevy z oblasti kulturních a jazykových reálií německy mluvících zemí v němčině na úrovni B2 dle SERR a vyšší |
zasazovat konkrétní odborný problém z tematické oblasti kulturních a jazykových reálií německy mluvících zemí do širšího (evropského) kontextu |
identifikovat zajímavá témata v aktuálním dění z oblasti kultury německy mluvících zemí, vést o nich zasvěcenou diskusi v německém jazyce a vyjadřovat k nim vlastní podložený názor |
identifikovat zajímavá témata v aktuálním dění z oblasti česko-německých vztahů, vést o nich zasvěcenou diskusi v německém jazyce a vyjadřovat k nim vlastní podložený názor |
analyzovat texty a problémy z tematické oblasti kulturních a jazykových reálií německy mluvících zemí |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
bc. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Seminární výuka (diskusní metody), |
Diskuse, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Samostudium, |
Samostatná práce studentů, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Prezentace práce studentů, |
Odborné dovednosti |
---|
Seminární výuka (diskusní metody), |
Diskuse, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Demonstrace dovedností, |
Samostatná práce studentů, |
Prezentace práce studentů, |
Obecné způsobilosti |
---|
Seminární výuka (diskusní metody), |
Prezentace práce studentů, |
Diskuse, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Samostatná práce studentů, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Seminární práce, |
Individuální prezentace, |
Sebehodnocení, |
Průběžné hodnocení, |
Odborné dovednosti |
---|
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Seminární práce, |
Individuální prezentace, |
Sebehodnocení, |
Průběžné hodnocení, |
Obecné způsobilosti |
---|
Průběžné hodnocení, |
Sebehodnocení, |
Seminární práce, |
Doporučená literatura
|
-
Berger, Maria Cristina; Martini, Maddalena. Generation E : Deutschsprachige Landeskunde im europäischen Kontext. 1. Aufl. Stuttgart : Klett Verlag, 2005. ISBN 3-12-675247-0.
-
Bubner, Friedrich; Seel, Helga. Transparente landeskunde. 13. aktualisierte Aufl. Bonn : Inter Nationes, 2000.
-
Gaidosch, U.; Müller, C. Zur Orientierung Basiswissen Deutschland (9. Auflage). München, 2023. ISBN 9783192014994.
-
HERINGER, H. J.:. Interkulturelle Kommunikation. UTB, 2004. ISBN 3-8252-2550-X.
-
Müller, Helmut M. Deutsche Geschichte in Schlaglichtern. Leipzig : F.A.Brockhaus, 2002. ISBN 3-7653-0201-5.
-
Wehling, Hans-Georg (Hrsg.). Die Deutschen Länder. Geschichte, Politik, Wirtschaft. Opladen, 2002.
|