Vyučující
|
-
Vytejčková Lucie, Mgr. PhD.
|
Obsah předmětu
|
Témata jednotlivých přednášek a seminářů jsou: geografie - poloha, rozloha, hranice, horstvo a vodstvo, klima, přírodní pásma, nerostné suroviny, ekologie, doprava, obyvatelstvo, regiony RF, život ve městě a na vesnici, politický systém, státní symboly, současní politici, národní povaha, způsob života a zvyky, folklór, národní symbolika, svátky, pravoslaví, národní kuchyně, Sankt-Peterburg, Moskva, Rusko jako velmoc, jeho postavení v dnešním světě a členství v mezinárodních organizacích, ekonomika.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Kontaktní výuka
- 26 hodin za semestr
- Příprava na souhrnný test [6-30]
- 39 hodin za semestr
- Příprava prezentace (referátu v cizím jazyce) [10-15]
- 13 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
obecně charakterizovat rusky mluvící země se zaměřením na Rusko z hlediska kulturního a jazykového |
vysvětlit základní pojmy z oblasti kultury a historického vývoje Ruska a dalších rusky mluvících zemí |
popsat a charakterizovat hlavní milníky česko-ruských vztahů |
vyjmenovat hlavní osobnosti kultury rusky mluvících zemí a stručně charakterizovat jejich přínos |
vyjmenovat hlavní představitele jednotlivých etap ruské historie a stručně charakterizovat jejich přínos |
Odborné dovednosti |
---|
komunikovat v ruském jazyce na úrovni B1 dle SERR |
vést diskusi a argumentovat v ruštině |
porozumět psanému projevu v ruštině na téma z oblasti reálií rusky mluvících zemí na úrovni B1 dle SERR |
porozumět přednášce, referátu prezentaci v ruštině k tématu z oblasti reálií rusky mluvících zemí na úrovni B1 dle SERR |
shrnout mluvený a psaný text, vybrat a formulovat jeho hlavní myšlenky, korektně vybrat jeho klíčová slova |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
bc. studium: uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti, kromě analytického a kritického myšlení využívá i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice, |
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení, |
bc. studium: vyjadřuje se v mluvených i psaných projevech jasně, srozumitelně a přiměřeně tomu, komu, co a jak chce sdělit, s jakým záměrem a v jaké situaci komunikuje, |
bc. studium: rozumí sdělením různého typu v různých komunikačních situacích, správně interpretuje přijímaná sdělení a věcně argumentuje; v nejasných nebo sporných komunikačních situacích pomáhá dosáhnout porozumění, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
charakterizovat specifika regionů ruské (příp. východoslovanské) jazykové oblasti |
objasnit hlavní oblasti česko-ruských vztahů a kontaktů |
vysvětlit v širších souvislostech obrysy proměn kultury a historie rusky mluvících zemí |
charakterizovat jazyková specifika východoslovanského areálu se zaměřením na Rusko |
postihnout historické proměny česko-ruských vztahů |
Odborné dovednosti |
---|
komunikovat v ruském jazyce na úrovni B1 dle SERR |
vysvětlit základní pojmy z oblasti kultury a historického vývoje Ruska a dalších rusky mluvících zemí |
popsat a charakterizovat hlavní milníky česko-ruských vztahů |
vyjmenovat hlavní osobnosti kultury rusky mluvících zemí a stručně charakterizovat jejich přínos |
vyjmenovat hlavní představitele jednotlivých etap ruské historie a stručně charakterizovat jejich přínos |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
bc. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Seminární výuka (diskusní metody), |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Samostudium, |
Samostatná práce studentů, |
Odborné dovednosti |
---|
Seminární výuka (diskusní metody), |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Samostudium, |
Samostatná práce studentů, |
Obecné způsobilosti |
---|
Seminární výuka (diskusní metody), |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Samostudium, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Test, |
Průběžné hodnocení, |
Odborné dovednosti |
---|
Test, |
Průběžné hodnocení, |
Obecné způsobilosti |
---|
Test, |
Průběžné hodnocení, |
Doporučená literatura
|
-
Aksjonova, Marija D. Enciklopedija dlja dětěj / Tom 12, Priroda, naselenije, ekonomika. Moskva : Avanta+, 1998. ISBN 5-89501-021-0.
-
Aksjonova, Marija D. Enciklopedija dlja dětěj. Tom 12, Rossija: fizičeskaja i ekonomičeskaja geografija ; glavnyj redaktor Marija Aksjonova. Moskva : Avanta+, 2000. ISBN 5-89501-027-X.
-
FOZIKOŠ, Andrej; REITEROVÁ, Taťjana. Reálie rusky mluvících zemí : osnovnyje fakty iz istorii i dejstvitel'nosti Rossii i Belarusi. Plzeň : Fraus, 1998. ISBN 80-85784-76-9.
-
Němeček, Jan,; Voráček, Emil. Česko-ruské vztahy v 19. a 20. století = Češsko-rossijskije otnošenija v 19-20 vekach. Praha : Historický ústav, 2011. ISBN 978-80-7286-190-3.
-
Orlov, A. S. Istorija Rossiji: učebnik. Moskva: Prospekt, 2006. ISBN 5-482-00831-2.
-
Skokan, Ladislav. Reálie Ruska. Vydání první. 2009. ISBN 978-80-7373-076-5.
-
ŠIMÁNEK, Leoš. Rusko - země plná překvapení. Pardubice: Nakladatelství ACTION-PRESS, 2001. ISBN 80-239-2221-1.
-
Švankmajer, Milan. Dějiny Ruska. Praha : Nakladatelství Lidové noviny, 2004. ISBN 80-7106-658-3.
-
Vydra, Zbyněk; Řoutil, Michal,; Komendová, Jitka,; Hloušková, Kateřina,; Téra, Michal. Dějiny Ruska. Vydání první. 2017. ISBN 978-80-7422-324-2.
|