|
Vyučující
|
-
Medová Pavlína, Mgr. Ph.D.
-
Siembida Libor, doc. PaedDr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
1) Kultura Kyjevské Rusi. 2) Přijetí křesťanství a rozvoj písemnictví, první písemné památky - Nestorův letopis ruský, Slovo o pluku Igorově. 3) Kultura, umění a architektura Moskevské Rusi. Moskevský Kreml, chrám Vasilije Blaženého, ikonopisectví, rozvoj knihtisku. 4) Reformy Petra I. Vliv idejí francouzského osvícenství v literatuře a malířství. 5) Literatura 18. stol. - klasicismus, sentimentalismus. 6) Literatura 19. stol. - přechod od romantismu k realismu a kritickému realismu. Západnictví a slavjanofilství. 7) Výtvarné umění v 19. stol. (malíři peredvižnici). 8) Ruská literatura a kultura přelomu 19. a 20. století 9) Ruská avantgarda 10) Ruská kultura a totalitní režim 1. poloviny 20. století 11) Ruská kultura 20. století v exilu 12) Proměny ruské kultury v 2. polovině 20. století 13) Ruská kultura v současnosti
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Seminární výuka, Samostatná práce studentů, Samostudium literatury, Studium textů, Přednáška
- Kontaktní výuka
- 52 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 52 hodin za semestr
- Příprava na souhrnný test [6-30]
- 39 hodin za semestr
- Příprava prezentace (referátu v cizím jazyce) [10-15]
- 13 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| charakterizovat základní rysy hlavních etap ruské kultury |
| rozlišit a popsat hlavní etapy vývoje ruské literatury |
| rozlišit a popsat hlavní etapy vývoje ruské kultury |
| rozlišit základní specifika vývoje ruské literatury a kultury |
| orientovat se v chronologii vývoje literatury a kultury dnešních rusky mluvících zemí |
| uvést nejvýznamnější osobnosti jednotlivých etap ruské kultury |
| Odborné dovednosti |
|---|
| aplikovat chronologickou posloupnost a poznatky o jednotlivých uměleckých směrech při analýze uměleckých děl |
| identifikovat rysy hlavních etap vývoje ruské literatury v konkrétních textech nejvýznamnějších děl ruské literatury |
| identifikovat rysy hlavních etap vývoje ruské kultury v konkrétních projevech nejvýznamnějších děl jednotlivých druhů umění (hudba, výtvarné umění film) |
| identifikovat základní rozdíly autorského stylu nejvýznamnějších rusky psaných literárních děl |
| formulovat své názory na konkrétní umělecké projevy ruské kultury a komentovat je |
| aplikovat poznatky o životě autorů při analýze uměleckých děl |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
| bc. studium: uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti, kromě analytického a kritického myšlení využívá i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice, |
| bc. studium: efektivně využívá dostupné prostředky komunikace, verbální i neverbální, včetně symbolických a grafických vyjádření informací různého typu, |
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| popsat významné osobnosti ruské literatury a kultury od jejich počátku do současnosti |
| vysvětlit souvislosti jednotlivých etap vývoje ruské literatury a kultury od jejich počátku do současnosti z hlediska chronologického plánu i v souvislosti s vývojem literatury a kultury v dalších evropských zemích |
| popsat přelomové události ve vývoji ruské literatury a kultury od jejich počátku do současnosti |
| podrobně charakterizovat jednotlivé etapy vývoje ruské literatury a kultury od jejich počátku do současnosti |
| charakterizovat specifika vývoje ruské literatury a kultury od jejich počátku do současnosti |
| charakterizovat hlavní duchovní proudy, které ovlivnily vývoj ruské literatury a kultury od jejich počátku do současnosti |
| Odborné dovednosti |
|---|
| analyzovat a identifikovat projevy autorského stylu významných osobností ruské literatury a kultury od jejich počátku do současnosti |
| analyzovat literární texty z období od počátků literatury do současnosti v kontextu osvojených poznatků (klasifikace a charakteristika jednotlivých etap) |
| analyzovat specifika jednotlivých období vývoj ruské literatury a kultury od jejich počátku do současnosti v širším evropském kontextu |
| vyjadřovat vlastní názor na působení významných osobností ruské literatury a kultury od jejich počátku do současnosti a konfrontuje jej s odbornou literaturou |
| diskutovat o dopadech přelomových událostí na vývoj ruské literatury a kultury od jejich počátku do současnosti, identifikovat jejich odrazy v konkrétních uměleckých projevech a komentovat je |
| vytvářet podrobné komentáře ke konkrétním projevům ruské literatury a kultury od jejich počátku do současnosti |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
| bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
| bc. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Přednáška založená na výkladu, |
| Seminární výuka (diskusní metody), |
| Analyticko-kritická práce s textem, |
| Samostudium, |
| Samostatná práce studentů, |
| Seminární výuka (badatelské metody), |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Přednáška založená na výkladu, |
| Přednáška s diskusí, |
| Analyticko-kritická práce s textem, |
| Seminární výuka (diskusní metody), |
| Samostatná práce studentů, |
| Samostudium, |
| Seminární výuka (badatelské metody), |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Analyticko-kritická práce s textem, |
| Samostudium, |
| Samostatná práce studentů, |
| Přednáška s diskusí, |
| Seminární výuka (diskusní metody), |
| Seminární výuka (badatelské metody), |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Individuální prezentace, |
| Sebehodnocení, |
| Kombinovaná zkouška, |
| Průběžné hodnocení, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
| Individuální prezentace, |
| Kombinovaná zkouška, |
| Průběžné hodnocení, |
| Sebehodnocení, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Průběžné hodnocení, |
| Kombinovaná zkouška, |
| Sebehodnocení, |
| Individuální prezentace, |
|
Doporučená literatura
|
-
Ruská literatura 19. století : Od konce 18. století do začátku 20. století. 2., přepr. vyd. Praha : Karolinum, 1993. ISBN 80-7066-796-6.
-
Hlaváček, Antonín; Balakina, Tamara Ivanovna. Ruská kultura v historickém kontextu (IX.-XX. stol.). Praha : Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2006. ISBN 80-7290-283-0.
-
Honzík, J. Dvě století ruské literatury. Vyd.1,. Praha: Torst, 2000. ISBN 80-7215-104-5.
-
Švankmajer, Milan. Dějiny Ruska. Praha : Nakladatelství Lidové noviny, 2004. ISBN 80-7106-658-3.
-
Zahrádka, M. Ruská literatura XIX. století v kontextu evropských literatur ( Osobnosti a dialog literatur ). Vyd.1.. Olomouc: Periplum, 2005. ISBN 80-86624-25-0.
|