Předmět: Střední Evropa jako literární areál-úvod

« Zpět
Název předmětu Střední Evropa jako literární areál-úvod
Kód předmětu KFL/SEAU
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 3
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Čada Michal, Doc. PaedDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Úvod do areálového pojetí literatury a kultury Vymezení areálu střední Evropy Pojem kulturní společenství Pojem literární společenství Pojem vícejazyčnost Pojem interkulturalita Charakteristika pojmů centrum a periferie z hlediska literárně areálového Společenství literatur ve střední Evropě. Pražská německá literatura jako příklad interkulturní společenství. Regionální a interregionální literatura/kultura Příklady multikulturních regionů ve střední Evropě. Vybraná specifika kultury a literatury ve střední Evropě.

Studijní aktivity a metody výuky
Samostudium studentů, Samostudium literatury, Přednáška, Seminář
  • Kontaktní výuka - 39 hodin za semestr
  • Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40] - 39 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
vyjmenovat hlavní evropská kulturní a literární centra
vyjmenovat hlavní osobnosti evropské kultury, zejména pak literatury
vysvětlit základní pojmy z oblasti teorie literatury a literární historie (se zaměřením na evropské literatury)
vyjmenovat a charakterizovat hlavní milníky kulturního (literárního) vývoje v Evropě a hlavní evropské literární (umělecké směry)
vymezit hlavní areály kulturních a jazykových kontaktů ve střední Evropě
Odborné dovednosti
shrnout text z oblasti kultury, literatury či umění
diskutovat na společenská, kulturní a literární témata na základě přečteného textu z dané oblasti
diskutovat nad obrazem současné kultury a literatury prezentovaným v médiích
vyjádřit vlastní názor na literární text, umělecké dílo
identifikovat a vlastními slovy vyjádřit hlavní myšlenku populárně naučného textu z oblasti umění a kultury
Obecné způsobilosti
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení,
bc. studium: rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části,
bc. studium: používá s porozuměním odborný jazyk a symbolická a grafická vyjádření informací různého typu,
bc. studium: vyjadřuje se v mluvených i psaných projevech jasně, srozumitelně a přiměřeně tomu, komu, co a jak chce sdělit, s jakým záměrem a v jaké situaci komunikuje,
bc. studium: rozumí sdělením různého typu v různých komunikačních situacích, správně interpretuje přijímaná sdělení a věcně argumentuje; v nejasných nebo sporných komunikačních situacích pomáhá dosáhnout porozumění,
Výsledky učení
Odborné znalosti
vyjmenovat a stručně charakterizovat hlavní středoevropská kulturní a literární centra
vyjmenovat hlavní osobnosti středoevropské kultury se zaměřením na písemnictví a stručně charakterizovat jejich přínos
vysvětlit základní pojmy z oblasti středoevropské kultury
popsat a charakterizovat hlavní milníky středoevropského kulturního (literárního) vývoje
vymezit hlavní areály kulturních a jazykových kontaktů ve střední Evropě
Odborné dovednosti
shrnout odborný text zabývající se problematikou středoevropské kultury, literatury či společnosti
vést diskusi na společenská, kulturní a literární témata v kontextu střední Evropy
diskutovat nad obrazem středoevropské kultury a literatury v současných médiích
vyjádřit vlastní názor na literární text, umělecké dílo a podložit jej argumenty na základě odborných znalostí
identifikovat a vlastními slovy vyjádřit hlavní myšlenku odborného, publicistického či uměleckého textu
Obecné způsobilosti
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení,
bc. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce,
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška založená na výkladu,
Seminární výuka (diskusní metody),
Samostudium,
Odborné dovednosti
Přednáška s diskusí,
Diskuse,
Obecné způsobilosti
Diskuse,
Přednáška založená na výkladu,
Seminární výuka (badatelské metody),
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Seminární práce,
Průběžné hodnocení,
Sebehodnocení,
Odborné dovednosti
Seminární práce,
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Sebehodnocení,
Průběžné hodnocení,
Obecné způsobilosti
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Sebehodnocení,
Individuální prezentace,
Průběžné hodnocení,
Doporučená literatura
  • Bok, Václav a kol. Slovník spisovatelů německého jazyka a spisovatelů lužickosrbských. Praha, 1987.
  • Lutz, Bernd. Metzler Autoren Lexikon : deutschsprachige Dichter und Schriftsteller vom Mittelalter bis zur Gegenwart. 2., überarbeitete und erw. Aufl. Stuttgart ; Metzler, 1994. ISBN 3-476-00912-2.
  • Menclová, Věra; Svozil, Bohumil; Vaněk, Václav. Slovník českých spisovatelů. 1. vyd. Praha : Libri, 2000. ISBN 80-7277-007-1.
  • Mikula, Valér. Slovník slovenských spisovatelů. 1. vyd. Praha : Libri, 1999. ISBN 80-85983-57-5.
  • Pospíšil, Ivo (ed.). Areál - sociální vědy - filologie. Brno, 2002. ISBN 80-210-2835-1.
  • Štěpán, Ludvík. Slovník polských spisovatelů. 1. vyd. Praha : Libri, 2000. ISBN 80-7277-005-5.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr