Vyučující
|
-
Snížková Marie, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
úvod do starší německé literatury periodizace německy psané literatury nejstarších období německá středověká literatura: raný středověk německá středověká literatura: vrcholný středověk (epika) německá středověká literatura: vrcholný středověk (lyrika) německá středověká literatura: pozdní středověk německy psaná středověká literatura v Čechách německá literatura období renesance, humanismu a reformace barokní německá literatury německá literatura v době osvícenství inspirace a vlivy v souvislosti se starší německy psanou literaturou
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Kontaktní výuka
- 26 hodin za semestr
- Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
- 39 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 39 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
jmenovat hlavní evropské literární směry |
stručně charakterizovat hlavní evropské literární směry a jejich představitele |
stručně charakterizovat pozici německy psané literatury v kontextu evropských literatur |
jmenovat hlavní osobnosti německy psané literatury |
jmenovat významná díla německy psané literatury |
Odborné dovednosti |
---|
komunikovat v němčině na úrovni B2 |
porozumět kratší ukázce německy psaného literárního textu libovolného literárního druhu |
vystihnout hlavní myšlenku přečteného literárního textu v němčině |
porozumět výkladu z oblasti literární vědy a literární historie v němčině |
prezentovat v němčině vlastní názor na přečtené literární dílo |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
bc. studium: efektivně využívá dostupné prostředky komunikace, verbální i neverbální, včetně symbolických a grafických vyjádření informací různého typu, |
bc. studium: používá s porozuměním odborný jazyk a symbolická a grafická vyjádření informací různého typu, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
charakterizovat poetologická specifika literárních proudů starší německy psané literatury |
popsat specifické rysy uměleckých proudů a směrů v umění německy mluvících zemí od středověku po 18. století |
popsat v širších souvislostech základní obrysy proměn kultury německy mluvících zemí |
jmenovat, zařadit k uměleckým směrům a charakterizovat hlavní osobnosti starší německy psané literatury |
jmenovat, zařadit k uměleckým směrům a charakterizovat hlavní díla starší německy psané literatury |
Odborné dovednosti |
---|
v ukázkách uměleckých děl umění německy mluvících zemí starších období identifikovat specifické rysy uměleckých proudů a směrů |
diskutovat nad ukázkami literárních děl s adekvátním použitím literárněvědné terminologie |
analyzovat ukázky literárních děl starší německy psané literatury a zasazovat je do širšího kulturního, společenského a historického kontextu |
identifikovat v konkrétních textech novější německy psané literatury vlivy evropských uměleckých směrů a autorů |
v ukázkách literárních děl identifikovat poetologická specifika jednotlivých epoch starší německy psané literatury |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
bc. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Seminární výuka (diskusní metody), |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Diskuse, |
Samostudium, |
Odborné dovednosti |
---|
Seminární výuka (diskusní metody), |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Demonstrace dovedností, |
Diskuse, |
Samostudium, |
Obecné způsobilosti |
---|
Seminární výuka (diskusní metody), |
Prezentace práce studentů, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Samostudium, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Kombinovaná zkouška, |
Test, |
Průběžné hodnocení, |
Individuální prezentace, |
Odborné dovednosti |
---|
Kombinovaná zkouška, |
Průběžné hodnocení, |
Sebehodnocení, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Test, |
Individuální prezentace, |
Obecné způsobilosti |
---|
Kombinovaná zkouška, |
Sebehodnocení, |
Průběžné hodnocení, |
Doporučená literatura
|
-
Bahr, Ehrhard,; Bäuml, Franz H.,; Gaede, Friedrich,; Hillen, Gerd. Dějiny německé literatury : kontinuita a změna : od středověku po současnost. Svazek 1, Od středověku po baroko. Vyd. 1. Praha : Karolinum, 2005. ISBN 80-246-0642-9.
-
Bahr, Ehrhard,; Köpke, Wulf,; Peter, Klaus,; Seeba, Heinrich C. Dějiny německé literatury : kontinuita a změna : od středověku po současnost. Svazek 2, Od osvícenství k době předbřeznové. Praha : Karolinum, 2006. ISBN 80-246-1017-5.
-
Baumann,B., Oberle,B.. Deutsche Literatur in Epochen. Max Hueber Verlag Ismaning, 2000.
-
Beutin, Wolfgang. Deutsche Literaturgeschichte : von den Anfängen bis zur Gegenwart : mit 400 Abbildungen. 4., überarbeitete Aufl. Stuttgart : Metzler, 1992. ISBN 3-476-00776-6.
-
Frenzel, Herbert A. Daten deutscher Dichtung : chronologischer Abriss der deutschen Literaturgeschichte. Band 1, Von den Anfängen bis zum Jungen Deutschland.
-
Kvapil, Jan. Čítanka německé barokní literatury z českých zemí = Anthologie der deutschen Barockliteratur aus böhmischen Ländern. Vyd. 1. V Ústí nad Labem : Univerzita J.E. Purkyně, 2001. ISBN 80-7044-363-4.
-
Rothmann, Kurt. Kleine Geschichte der deutschen Literatur. 19., erw. Aufl. Stuttgart : Philipp Reclam jun., 2009. ISBN 978-3-15-017676-4.
|