Předmět: Starší německá literatura

« Zpět
Název předmětu Starší německá literatura
Kód předmětu KFL/SLIT
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu nespecifikována
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština, Němčina
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Snížková Marie, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
úvod do starší německé literatury periodizace německy psané literatury nejstarších období německá středověká literatura: raný středověk německá středověká literatura: vrcholný středověk (epika) německá středověká literatura: vrcholný středověk (lyrika) německá středověká literatura: pozdní středověk německy psaná středověká literatura v Čechách německá literatura období renesance, humanismu a reformace barokní německá literatury německá literatura v době osvícenství inspirace a vlivy v souvislosti se starší německy psanou literaturou

Studijní aktivity a metody výuky
  • Kontaktní výuka - 26 hodin za semestr
  • Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40] - 39 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku [10-60] - 39 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
jmenovat hlavní evropské literární směry
stručně charakterizovat hlavní evropské literární směry a jejich představitele
stručně charakterizovat pozici německy psané literatury v kontextu evropských literatur
jmenovat hlavní osobnosti německy psané literatury
jmenovat významná díla německy psané literatury
Odborné dovednosti
komunikovat v němčině na úrovni B2
porozumět kratší ukázce německy psaného literárního textu libovolného literárního druhu
vystihnout hlavní myšlenku přečteného literárního textu v němčině
porozumět výkladu z oblasti literární vědy a literární historie v němčině
prezentovat v němčině vlastní názor na přečtené literární dílo
Obecné způsobilosti
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi,
bc. studium: efektivně využívá dostupné prostředky komunikace, verbální i neverbální, včetně symbolických a grafických vyjádření informací různého typu,
bc. studium: používá s porozuměním odborný jazyk a symbolická a grafická vyjádření informací různého typu,
Výsledky učení
Odborné znalosti
charakterizovat poetologická specifika literárních proudů starší německy psané literatury
popsat specifické rysy uměleckých proudů a směrů v umění německy mluvících zemí od středověku po 18. století
popsat v širších souvislostech základní obrysy proměn kultury německy mluvících zemí
jmenovat, zařadit k uměleckým směrům a charakterizovat hlavní osobnosti starší německy psané literatury
jmenovat, zařadit k uměleckým směrům a charakterizovat hlavní díla starší německy psané literatury
Odborné dovednosti
v ukázkách uměleckých děl umění německy mluvících zemí starších období identifikovat specifické rysy uměleckých proudů a směrů
diskutovat nad ukázkami literárních děl s adekvátním použitím literárněvědné terminologie
analyzovat ukázky literárních děl starší německy psané literatury a zasazovat je do širšího kulturního, společenského a historického kontextu
identifikovat v konkrétních textech novější německy psané literatury vlivy evropských uměleckých směrů a autorů
v ukázkách literárních děl identifikovat poetologická specifika jednotlivých epoch starší německy psané literatury
Obecné způsobilosti
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení,
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru,
bc. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Seminární výuka (diskusní metody),
Analyticko-kritická práce s textem,
Diskuse,
Samostudium,
Odborné dovednosti
Seminární výuka (diskusní metody),
Analyticko-kritická práce s textem,
Demonstrace dovedností,
Diskuse,
Samostudium,
Obecné způsobilosti
Seminární výuka (diskusní metody),
Prezentace práce studentů,
Analyticko-kritická práce s textem,
Samostudium,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Kombinovaná zkouška,
Test,
Průběžné hodnocení,
Individuální prezentace,
Odborné dovednosti
Kombinovaná zkouška,
Průběžné hodnocení,
Sebehodnocení,
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Test,
Individuální prezentace,
Obecné způsobilosti
Kombinovaná zkouška,
Sebehodnocení,
Průběžné hodnocení,
Doporučená literatura
  • Bahr, Ehrhard,; Bäuml, Franz H.,; Gaede, Friedrich,; Hillen, Gerd. Dějiny německé literatury : kontinuita a změna : od středověku po současnost. Svazek 1, Od středověku po baroko. Vyd. 1. Praha : Karolinum, 2005. ISBN 80-246-0642-9.
  • Bahr, Ehrhard,; Köpke, Wulf,; Peter, Klaus,; Seeba, Heinrich C. Dějiny německé literatury : kontinuita a změna : od středověku po současnost. Svazek 2, Od osvícenství k době předbřeznové. Praha : Karolinum, 2006. ISBN 80-246-1017-5.
  • Baumann,B., Oberle,B.. Deutsche Literatur in Epochen. Max Hueber Verlag Ismaning, 2000.
  • Beutin, Wolfgang. Deutsche Literaturgeschichte : von den Anfängen bis zur Gegenwart : mit 400 Abbildungen. 4., überarbeitete Aufl. Stuttgart : Metzler, 1992. ISBN 3-476-00776-6.
  • Frenzel, Herbert A. Daten deutscher Dichtung : chronologischer Abriss der deutschen Literaturgeschichte. Band 1, Von den Anfängen bis zum Jungen Deutschland.
  • Kvapil, Jan. Čítanka německé barokní literatury z českých zemí = Anthologie der deutschen Barockliteratur aus böhmischen Ländern. Vyd. 1. V Ústí nad Labem : Univerzita J.E. Purkyně, 2001. ISBN 80-7044-363-4.
  • Rothmann, Kurt. Kleine Geschichte der deutschen Literatur. 19., erw. Aufl. Stuttgart : Philipp Reclam jun., 2009. ISBN 978-3-15-017676-4.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr