Vyučující
|
-
Petáková Jana, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
- Stylistika, její postavení stylistiky v jazykovědě, stylotvorné faktory - Norma, její vznik a působení z hlediska současné francouzštiny - Diatopická klasifikace francouzštiny - Diastatická klasifikace francouzštiny - Specifika francouzského argotu - Kvalitativní rozvrstvení francouzštiny ve vztahu k normě, jeho porovnání se situací v českém jazykovém společenství - Français soutenu, standard, familier, populaire, vulgaire - Odlišnosti psané a mluvené francouzštiny - Synonymie z hlediska stylistického - Pojetí denotace a konotací - Funkční styly v porovnání francouzštiny s češtinou - Stylistické figury
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška, Seminář
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 45 hodin za semestr
- Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
- 33 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 26 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
orientovat se v základních syntaktických kategoriích |
znát základní pravidla slovotvorby ve francouzštině |
disponovat znalostí francouzského jazyka na stupni B2 podle SERR |
orientovat se v základních morfologických kategoriích |
Odborné dovednosti |
---|
disponovat znalostí francouzského jazyka na stupni B2 podle SERR |
aplikovat základní pravidla slovotvorby a morfosyntaxe |
charakterizovat (v českém jazyce) základní pojmy z oblasti lingvistiky |
charakterizovat základní pojmy z oblasti lexikologie a morfosyntaxe |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
disponovat znalostí francouzského jazyka na stupni B2 podle SERR |
osvojit si základní znalosti o současném francouzském jazyce z hlediska normy, funkčních stylů, regionálních s sociálních odlišností |
disponovat znalostí vybrané francouzské terminologie z oblasti lingvistiky |
osvojit si teoretické znalosti týkající se stylistických figur |
identifikovat jednotlivé funkční styly |
Odborné dovednosti |
---|
disponovat rozvinutou znalostí francouzského jazyka na stupni B2 podle SERR |
charakterizovat jednotlivé idiomy v různých jazykových rovinách |
definovat základní pojmy z oblasti stylistiky |
identifikovat a analyzovat jednotlivé stylistické figury |
klasifikovat francouzštinu z hlediska diatopického |
receptivně a částečně produktivně ovládat specifické jevy různých jazykových rovin včetně argotu |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška založená na výkladu, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Odborné dovednosti |
---|
Přednáška založená na výkladu, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Obecné způsobilosti |
---|
Přednáška založená na výkladu, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Ústní zkouška, |
Odborné dovednosti |
---|
Ústní zkouška, |
Obecné způsobilosti |
---|
Ústní zkouška, |
Doporučená literatura
|
-
Boyer, H. Eléments de sociolinguistique. Langue, communication et société. Paris, Dunod, 1996.
-
Ducháček, O. Précis de sémantique française. Brno, Univerzita J.E.Purkyně, 1967.
-
Goudailler, J.-P. Comment tu tchatches! Dictionnaire du français contemporain. Paris, Maison neuve et Larose, 2001.
-
Jollin-Bertocchi, S. Les niveaux de langage. Paris, Hachette, 2003.
-
Miller, B. Le français d'aujourd'hui. Paris, Editions Klincksieck, 1985.
-
Peyroutet, C. Style et rhétorique. Paris, Nathan, 1994.
-
Stolz, C. Initiation a la stylistique. Paris, Ellipses, 1999.
-
Šabršula, J. Úvod do francouzské stylistiky. SPN Praha, 1970.
-
Walter, H. Le francais dans tous les sens. R. Laffont, Paris, 1999.
-
Walter, Henriette. L´Aventure des mots francais venus d´ailleurs. Paris : Robert Laffont, 1997. ISBN 2-253-14689-7.
|