Předmět: Stylistika pro cizí jazyky v komerční praxi

« Zpět
Název předmětu Stylistika pro cizí jazyky v komerční praxi
Kód předmětu KFL/STYL
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 2
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština, Angličtina, Němčina, Ruština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Čada Michal, Doc. PaedDr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Definice stylu. Tematické určení stylistiky. 2. Tři aspekty definice stylistiky. 3. Stylové faktory: Možnosti systému jazyka 4. Stylové faktory: Cíl textu, charakter kanálu 5. Stylové faktory: Příjemce a publikum, Vysílač a autor, situace. 6. Stylové faktory: Intence a pravidla 7. Všeobecné stylové prvky. 8. Charakteristické stylistické rysy a typy stylů. 9. Problém členění stylů, funkční styly. 10. Vědecký styl, publicistický styl, umělecký styl 11. Styl běžného styku, styl prostě sdělovací 12. Charakter a význam výzkumu stylistiky (slohu) 13. Zachycení charakteristický stylistických rysů a popsání stylů.

Studijní aktivity a metody výuky
  • Kontaktní výuka - 26 hodin za semestr
  • Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40] - 13 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku [10-60] - 39 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
jmenovat funkční styly
teoreticky rozlišit základní rysy funkčních stylů
popsat morfologický systém studovaných jazyků
popsat větnou strukturu ve studovaných jazycích a porovnat ji s větou českou
charakterizovat způsoby obohacování slovní zásoby
teoreticky rozlišit základní znaky mluveného a psaného projevu
Odborné dovednosti
přiřadit psaný text s typickými znaky určitého funkčního stylu správně k danému funkčnímu stylu
porozumět psanému či pronesenému výkladu z oblasti stylistiky
korektně postihnout sdělení psaných i mluvených (autentických i didaktizovaných) textů a důležité informace, které podávají
porozumět delšímu souvislému psanému i mluvenému autentickému textu a vytvořit k němu glosář s klíčovými pojmy ve studovaných jazycích
Obecné způsobilosti
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje,
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení,
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi,
bc. studium: efektivně využívá dostupné prostředky komunikace, verbální i neverbální, včetně symbolických a grafických vyjádření informací různého typu,
bc. studium: vyjadřuje se v mluvených i psaných projevech jasně, srozumitelně a přiměřeně tomu, komu, co a jak chce sdělit, s jakým záměrem a v jaké situaci komunikuje,
Výsledky učení
Odborné znalosti
teoreticky rozlišit jednotlivé funkční styly
podrobně charakterizovat jednotlivé funkční styly
bezpečně identifikovat prvky jednotlivých stylů v autentických textech
popsat termíny z oblasti stylistiky
porovnat stylistickou terminologii v českém jazyce a ve studovaných jazycích
Odborné dovednosti
stylisticky interpretovat autentické texty
aplikovat teoretické znalosti z oblasti stylistiky při analýze textů různých funkčních stylů
aplikovat teoretické znalosti z oblasti stylistiky při vlastní produkci textů různých funkčních stylů
korigovat svůj psaný i mluvený projev v němčině na základě aplikace svých znalostí z oblasti stylistiky
stylisticky analyzovat psané i mluvené projevy
Obecné způsobilosti
bc. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce,
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru,
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška s aktivizací studentů,
Diskuse,
Samostatná práce studentů,
Odborné dovednosti
Přednáška s aktivizací studentů,
Přednáška s diskusí,
Diskuse,
Analyticko-kritická práce s textem,
Obecné způsobilosti
Přednáška s aktivizací studentů,
Přednáška s diskusí,
Diskuse,
Analyticko-kritická práce s textem,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Kombinovaná zkouška,
Průběžné hodnocení,
Seminární práce,
Odborné dovednosti
Kombinovaná zkouška,
Seminární práce,
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Obecné způsobilosti
Kombinovaná zkouška,
Průběžné hodnocení,
Seminární práce,
Doporučená literatura
  • Čechová, Marie. Současná stylistika. Praha: Lidové noviny, 2008. ISBN 978-807-1069-614.
  • Dudenredaktion. Duden 2: Das Stilwörterbuch. Mannheim: Dudenverlag, 2010.
  • Hoffmannová, Jana. Stylistika a-- : současná situace stylistiky. Praha : Trizonia, 1997. ISBN 80-85573-67-9.
  • Homoláč, J.; Mareš, P.; Hoffmanová, J. (eds.). Míšení stylů a žánrů v internetové komunikaci. Praha, 2022. ISBN 978-80-200-3319-2.
  • Minářová, E. Stylistika češtiny. Brno, 2015. ISBN 978-80-210-4973-4.
  • Simpson, Paul. Stylistics : a resource book for students. 1st ed. London ; Routledge, 2004. ISBN 0-415-28105-9.
  • Sovinski, B. Stilistik. Stiltheorien und Stilanalysen. Weimar Stuttgart, 1999.
  • Svincova, I. Ju. Kul´tura russkoj reči i praktičeskaja stilistika russkogo jazyka. Hradec Králové, 2004. ISBN 80-7041-378-6.
  • Verdonk, Peter. Stylistics. 1st ed. Oxford : Oxford University Press, 2002. ISBN 0-19-437240-5.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr