Vyučující
|
-
Kucíková Monika, PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Základy jazykovědy jako báze pro studium cizích jazyků. Stručné dějiny jazykovědy a koncepce jazykovědy v jednotlivých jazykových prostředích (české, anglické, francouzské, německé, ruské). Základní poznatky o jazyce, jeho analýze a studiu. Terminologie jazykovědy jako základ pro studium cizích jazyků. Představení jazyka jako systému a jako prostředku komunikace, specifika cizojazyčné komunikace. Funkce a význam jazyka, vztah jazyka, myšlení a společnosti. Seznámení s úrovněmi a metodami vědeckého rozboru jazyka. Teorie osvojování si jazyka. Srovnávací jazykověda a kontakty mezi jazyky.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška s diskusí, Samostudium literatury, Studium textů, Přednáška
- Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
- 26 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 26 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 52 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
využívat při studiu znalostí alespoň dvou světových jazyků |
objasnit základní jazykovědné termíny |
všímat si rozdílů a shod v jazykových systémech jemu známých jazyků |
popsat základní rysy jazykových systémů jemu známých jazyků |
genealogicky zařadit jazyky, v nichž disponuje komunikativními dovednostmi. |
Odborné dovednosti |
---|
komunikovat alespoň na úrovni B1 dle SERR ve dvou světových jazycích |
globálně porozumět odbornému textu z oblasti obecné jazykovědy |
vytvářet glosář k odbornému textu z oblasti (obecné) jazykovědy |
sestavit resumé k česky psanému odbornému textu z oblasti jazykovědy |
sestavit shrnutí k cizojazyčnému textu z oblasti jazykovědy |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení, |
bc. studium: je otevřený k využití různých postupů při řešení problémů, nahlíží problém z různých stran, |
bc. studium: vyjadřuje se v mluvených i psaných projevech jasně, srozumitelně a přiměřeně tomu, komu, co a jak chce sdělit, s jakým záměrem a v jaké situaci komunikuje, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
identifikovat souvislosti a vztahy jednotlivých složek jazyka jako systému a vztah jazyka, myšlení a reality |
definovat funkce jazyka |
popsat a vysvětlit charakter studovaných jazyků |
popsat systémy jazyků obecně |
definovat jazyk jako univerzální prostředek komunikace zvláště v oblasti vědy a techniky |
Odborné dovednosti |
---|
identifikovat znaky jazyka vědy a techniky v textu |
analyzovat jazykové roviny studovaných jazyků a jejich vztahy k jiným jednotkám a pojmům |
porovnat charakteristické znaky studovaných jazyků s češtinou |
diskutovat o procesu komunikace z hlediska pragmatiky a diskurzní analýzy |
orientovat se v odborném textu z oblasti obecné jazykovědy, porozumět mu, shrnout jej a začlenit nové poznatky do širšího kontextu |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
bc. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s diskusí, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Samostudium, |
Odborné dovednosti |
---|
Analyticko-kritická práce s textem, |
Diskuse, |
Přednáška s diskusí, |
Obecné způsobilosti |
---|
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s diskusí, |
Samostudium, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Písemná zkouška, |
Test, |
Průběžné hodnocení, |
Odborné dovednosti |
---|
Test, |
Sebehodnocení, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Obecné způsobilosti |
---|
Test, |
Doporučená literatura
|
-
Brinton, L. The Structure of modern English. A Linguistics Introduction. The University of British Columbia, 2000.
-
Cook, Guy; Widdowson, H. G. Applied linguistics. 1st pub. Oxford : Oxford University Press, 2003. ISBN 0-19-437598-6.
-
Černý, Jiří. Dějiny lingvistiky. Olomouc : Votobia, 1996. ISBN 80-85885-96-4.
-
Černý, Jiří. Malé dějiny lingvistiky. Praha : Portál, 2005. ISBN 80-7178-908-9.
-
J. Lyons. Introduction to Theoretical Linguistics. Cambridge U.P., 1973.
-
Kenworthy, Joanne. Language in action : an introduction to modern linguistics. London : Longman, 1991. ISBN 0-582-03583-X.
-
Krčmová, Marie. Integrace v jazycích - jazyky v integraci. Praha : NLN, Nakladatelství Lidové noviny, 2010. ISBN 978-80-7422-001-2.
-
Salzmann, Zdeněk. Jazyk, kultura a společnost: Úvod do lingvistické antropologie. Suplement Českého lidu 83/. 1996.
-
Vachek, J. A Linguistic Characterology of Modern English. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1992.
-
Večerka, Radoslav. Jazyky v komparaci 1 : nástin české jazykovědné slavistiky v mezinárodním kontextu. Vyd. 1. Praha : NLN, Nakladatelství Lidové noviny, 2008. ISBN 978-80-7106-575-3.
|