Předmět: Úvod do studia cizích jazyků

« Zpět
Název předmětu Úvod do studia cizích jazyků
Kód předmětu KFL/UCJ
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Angličtina, Němčina, Francouzština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Kucíková Monika, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Základy jazykovědy jako báze pro studium cizích jazyků. Stručné dějiny jazykovědy a koncepce jazykovědy v jednotlivých jazykových prostředích (české, anglické, francouzské, německé, ruské). Základní poznatky o jazyce, jeho analýze a studiu. Terminologie jazykovědy jako základ pro studium cizích jazyků. Představení jazyka jako systému a jako prostředku komunikace, specifika cizojazyčné komunikace. Funkce a význam jazyka, vztah jazyka, myšlení a společnosti. Seznámení s úrovněmi a metodami vědeckého rozboru jazyka. Teorie osvojování si jazyka. Srovnávací jazykověda a kontakty mezi jazyky.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednáška s diskusí, Samostudium literatury, Studium textů, Přednáška
  • Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40] - 26 hodin za semestr
  • Kontaktní výuka - 26 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku [10-60] - 52 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
využívat při studiu znalostí alespoň dvou světových jazyků
objasnit základní jazykovědné termíny
všímat si rozdílů a shod v jazykových systémech jemu známých jazyků
popsat základní rysy jazykových systémů jemu známých jazyků
genealogicky zařadit jazyky, v nichž disponuje komunikativními dovednostmi.
Odborné dovednosti
komunikovat alespoň na úrovni B1 dle SERR ve dvou světových jazycích
globálně porozumět odbornému textu z oblasti obecné jazykovědy
vytvářet glosář k odbornému textu z oblasti (obecné) jazykovědy
sestavit resumé k česky psanému odbornému textu z oblasti jazykovědy
sestavit shrnutí k cizojazyčnému textu z oblasti jazykovědy
Obecné způsobilosti
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení,
bc. studium: je otevřený k využití různých postupů při řešení problémů, nahlíží problém z různých stran,
bc. studium: vyjadřuje se v mluvených i psaných projevech jasně, srozumitelně a přiměřeně tomu, komu, co a jak chce sdělit, s jakým záměrem a v jaké situaci komunikuje,
Výsledky učení
Odborné znalosti
identifikovat souvislosti a vztahy jednotlivých složek jazyka jako systému a vztah jazyka, myšlení a reality
definovat funkce jazyka
popsat a vysvětlit charakter studovaných jazyků
popsat systémy jazyků obecně
definovat jazyk jako univerzální prostředek komunikace zvláště v oblasti vědy a techniky
Odborné dovednosti
identifikovat znaky jazyka vědy a techniky v textu
analyzovat jazykové roviny studovaných jazyků a jejich vztahy k jiným jednotkám a pojmům
porovnat charakteristické znaky studovaných jazyků s češtinou
diskutovat o procesu komunikace z hlediska pragmatiky a diskurzní analýzy
orientovat se v odborném textu z oblasti obecné jazykovědy, porozumět mu, shrnout jej a začlenit nové poznatky do širšího kontextu
Obecné způsobilosti
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých,
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení,
bc. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce,
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška založená na výkladu,
Přednáška s diskusí,
Analyticko-kritická práce s textem,
Samostudium,
Odborné dovednosti
Analyticko-kritická práce s textem,
Diskuse,
Přednáška s diskusí,
Obecné způsobilosti
Přednáška založená na výkladu,
Přednáška s diskusí,
Samostudium,
Analyticko-kritická práce s textem,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Písemná zkouška,
Test,
Průběžné hodnocení,
Odborné dovednosti
Test,
Sebehodnocení,
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Obecné způsobilosti
Test,
Doporučená literatura
  • Brinton, L. The Structure of modern English. A Linguistics Introduction. The University of British Columbia, 2000.
  • Cook, Guy; Widdowson, H. G. Applied linguistics. 1st pub. Oxford : Oxford University Press, 2003. ISBN 0-19-437598-6.
  • Černý, Jiří. Dějiny lingvistiky. Olomouc : Votobia, 1996. ISBN 80-85885-96-4.
  • Černý, Jiří. Malé dějiny lingvistiky. Praha : Portál, 2005. ISBN 80-7178-908-9.
  • J. Lyons. Introduction to Theoretical Linguistics. Cambridge U.P., 1973.
  • Kenworthy, Joanne. Language in action : an introduction to modern linguistics. London : Longman, 1991. ISBN 0-582-03583-X.
  • Krčmová, Marie. Integrace v jazycích - jazyky v integraci. Praha : NLN, Nakladatelství Lidové noviny, 2010. ISBN 978-80-7422-001-2.
  • Salzmann, Zdeněk. Jazyk, kultura a společnost: Úvod do lingvistické antropologie. Suplement Českého lidu 83/. 1996.
  • Vachek, J. A Linguistic Characterology of Modern English. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1992.
  • Večerka, Radoslav. Jazyky v komparaci 1 : nástin české jazykovědné slavistiky v mezinárodním kontextu. Vyd. 1. Praha : NLN, Nakladatelství Lidové noviny, 2008. ISBN 978-80-7106-575-3.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr