Vyučující
|
-
Černá Petra, Ph.D.
-
Königová Veronika, PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Komunikace, myšlení, řeč - jazyk a mluva, cíle jazykovědy Morfologie, gramatické kategorie Syntax Lexikologie a sémantika Klasifikace jazyků; jazyky a globalizace Lingvistické disciplíny: sociolingvistika, psycholingvistika, pragmatika
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Kontaktní výuka
- 26 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 32 hodin za semestr
- Příprava na dílčí test [2-10]
- 20 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
identifikovat hlavní myšlenky odborného textu |
rozumět základnímu gramatickému pojmosloví |
používat dva cizí jazyky na komunikativní úrovni |
identifikovat základní rysy gramatiky českého jazyka |
demonstrovat přehled o základních gramatických příručkách a slovnících |
Odborné dovednosti |
---|
vést si zápisky z přednášek |
sumarizovat obsah psaného textu a videomateriálu |
pracovat s gramatickými příručkami a slovníky |
zpracovávat referáty a samostatné práce |
vytvářet individuální a skupinové prezentace |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
bc. studium: uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti, kromě analytického a kritického myšlení využívá i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
používat základní terminologii z oblasti individuálních jazykových plánů |
charakterizovat jazyk jako systém |
pojmenovat základní přístupy ke studiu jazyka |
popsat cíle a metody dílčích jazykovědných disciplín |
interpretovat lingvistické texty |
Odborné dovednosti |
---|
analyzovat český i cizí jazyk z hlediska jednotlivých jazykových rovin |
popsat trendy v užití jazyka pod vlivem globalizace |
aplikovat odbornou lingvistickou terminologii |
používat nástroje lingvistické analýzy |
aplikovat znalosti užití jazyka v sociálním kontextu |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
bc. studium: srozumitelně shrnou názory ostatních členů týmu, |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška založená na výkladu, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
E-learning, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Odborné dovednosti |
---|
Přednáška založená na výkladu, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Řešení problémů, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Obecné způsobilosti |
---|
Přednáška s diskusí, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Písemná zkouška, |
Průběžné hodnocení, |
Test, |
Odborné dovednosti |
---|
Písemná zkouška, |
Průběžné hodnocení, |
Test, |
Obecné způsobilosti |
---|
Test, |
Průběžné hodnocení, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Doporučená literatura
|
-
Brinton, L. The Structure of modern English. A Linguistics Introduction. The University of British Columbia, 2000.
-
Crystal, David. A Little Book of Language. Yale University Press 2011.
-
Crystal, David. English as a global language. 2nd ed. Cambridge : Cambridge University Press, 2012. ISBN 978-1-107-61180-1.
-
Crystal, David. The Cambridge encyclopedia of the English language. 2nd ed. Cambridge : Cambridge University Press, 2003. ISBN 0-521-82348-X.
-
Crystal, David. The English language. 2nd ed. London : Penguin Books, 2002. ISBN 0-14-100396-0.
-
Čermák, František. Korpus a korpusová lingvistika. Vydání první. 2017. ISBN 978-80-246-3710-5.
-
Machová, Svatava; Švehlová, Milena. Sémantika & pragmatická lingvistika. Praha : Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2001. ISBN 80-7290-061-7.
-
Ronald Carter & Michael McCarthy. Cambridge Grammar of English. Cambridge: Cambridge University Press. 2006.
|