Vyučující
|
-
Kucíková Monika, PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. týden: Úvod: základní literární pojmy a kritické koncepty (několik základních pokynů pro práci s literaturou). čtení literatury Týden 2: Shakespearova nadčasová díla v kontextu tudorovské Anglie s primárním důrazem na hlavní komedie a tragédie Týden 3: Dvojjedinost ve viktoriánské literatuře Autoři spjatí s pozdním viktoriánským obdobím, zejména Oscar Wilde Týden 4: Literatura mezi válkami Literatura mezi vypuknutím první a začátkem druhé světové války s přihlédnutím ke kulturním, politickým a literárním souvislostem. Týden 5: Modernistické experimenty: James Joyce, významný představitel modernistického hnutí Týden 6: Modernistické experimenty: Virginia Woolfová, klíčová postava modernismu Týden 7: George Orwell, bystrý pozorovatel své doby, v kontextu významných historických a politických událostí 8. týden: Orwell: světové dějiny a jejich historie: Václav Havel, spisovatel, spisovatel, který se věnoval literatuře, a jeho dílo, které se odehrálo v roce 1952: Témata pádu, viny, zkaženosti a zkaženosti lidské povahy v románech Williama Goldinga Týden 9: Divadlo absurdity: existencialistická vize nesmyslnosti lidské existence; Samuel Beckett a jeho vliv na Harolda Pintera a Toma Stopparda Týden 10: Rozhněvaní mladí muži: autoři v čele nového směru sociálního realismu a antiestablishmentu Týden 11: Ženy spisovatelky: Doris Lessingová 12. týden: Současná britská beletrie: Chinua Achebe 13. týden: Revize, závěrečný test
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Příprava prezentace (referátu v cizím jazyce) [10-15]
- 10 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 26 hodin za semestr
- Příprava na souhrnný test [6-30]
- 16 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
používat anglický jazyk na úrovni B2 podle SERR |
identifikovat klíčové literární směry a proudy |
vysvětlit klíčová fakta z kulturního vývoje USA v 19. století |
popsat významné milníky kulturního vývoje USA ve 20. století |
prokázat znalost aktuálního kulturního dění ve Spojeném království |
Odborné dovednosti |
---|
číst s porozuměním literární texty |
identifikovat hlavní myšlenky daných literárních děl |
adekvátně sumarizovat literární texty |
aktivně se zapojovat do diskuse na dané téma |
na základní úrovni vysvětlit své názorové stanovisko týkající se daného literárního textu. |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
bc. studium: vytváří hypotézy, navrhuje postupné kroky, zvažuje využití různých postupů při řešení problému nebo ověřování hypotézy, |
bc. studium: efektivně využívá dostupné prostředky komunikace, verbální i neverbální, včetně symbolických a grafických vyjádření informací různého typu, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
uvést do souvislosti literární vývoj ve Spojeném království s významnými kulturněhistorickými událostmi |
vymezit a popsat signifikantní rysy literárního, kulturního a společenského vývoje ve Spojeném království v 19. a 20. století |
vymezit chronologická a intelektuální specifika vzniku britského románu |
charakterizovat regionalismus, realismus a naturalismus a popsat jejich odlišnosti |
identifikovat vývojové linie a koncepce britské poezie a dramatu |
Odborné dovednosti |
---|
aktivně používat odborné literárněvědné pojmosloví |
samostatně klasifikovat literární druhy a literární žánry |
adekvátně interpretovat dané literární texty americké provenience |
demonstrovat znalost daného literárního žánru prostřednictvím analýzy zvoleného literárního textu |
na základě znalosti daného literárního směru charakterizovat jeho hlavní rysy a představitele |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: dle rámcového zadání a přidělených zdrojů koordinují činnost týmu, nesou odpovědnost za jeho výsledky, |
bc. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
bc. studium: srozumitelně shrnou názory ostatních členů týmu, |
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Seminární výuka (diskusní metody), |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Skupinová výuka, |
Samostudium, |
Odborné dovednosti |
---|
Seminární výuka (diskusní metody), |
Cvičení (praktické činnosti), |
Obecné způsobilosti |
---|
Cvičení (praktické činnosti), |
Řešení problémů, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Test, |
Průběžné hodnocení, |
Individuální prezentace, |
Odborné dovednosti |
---|
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Skupinová prezentace, |
Test, |
Obecné způsobilosti |
---|
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Test, |
Průběžné hodnocení, |
Doporučená literatura
|
|