Předmět: Vybrané anglické literární texty 1

« Zpět
Název předmětu Vybrané anglické literární texty 1
Kód předmětu KFL/VLA1X
Organizační forma výuky Cvičení
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Angličtina
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Dostupnost předmětu Předmět je nabízen přijíždějícím studentům
Vyučující
  • Kucíková Monika, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. týden: Úvod: základní literární pojmy a kritické koncepty (několik základních pokynů pro práci s literaturou). čtení literatury Týden 2: Shakespearova nadčasová díla v kontextu tudorovské Anglie s primárním důrazem na hlavní komedie a tragédie Týden 3: Dvojjedinost ve viktoriánské literatuře Autoři spjatí s pozdním viktoriánským obdobím, zejména Oscar Wilde Týden 4: Literatura mezi válkami Literatura mezi vypuknutím první a začátkem druhé světové války s přihlédnutím ke kulturním, politickým a literárním souvislostem. Týden 5: Modernistické experimenty: James Joyce, významný představitel modernistického hnutí Týden 6: Modernistické experimenty: Virginia Woolfová, klíčová postava modernismu Týden 7: George Orwell, bystrý pozorovatel své doby, v kontextu významných historických a politických událostí 8. týden: Orwell: světové dějiny a jejich historie: Václav Havel, spisovatel, spisovatel, který se věnoval literatuře, a jeho dílo, které se odehrálo v roce 1952: Témata pádu, viny, zkaženosti a zkaženosti lidské povahy v románech Williama Goldinga Týden 9: Divadlo absurdity: existencialistická vize nesmyslnosti lidské existence; Samuel Beckett a jeho vliv na Harolda Pintera a Toma Stopparda Týden 10: Rozhněvaní mladí muži: autoři v čele nového směru sociálního realismu a antiestablishmentu Týden 11: Ženy spisovatelky: Doris Lessingová 12. týden: Současná britská beletrie: Chinua Achebe 13. týden: Revize, závěrečný test

Studijní aktivity a metody výuky
  • Příprava prezentace (referátu v cizím jazyce) [10-15] - 10 hodin za semestr
  • Kontaktní výuka - 26 hodin za semestr
  • Příprava na souhrnný test [6-30] - 16 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
používat anglický jazyk na úrovni B2 podle SERR
identifikovat klíčové literární směry a proudy
vysvětlit klíčová fakta z kulturního vývoje USA v 19. století
popsat významné milníky kulturního vývoje USA ve 20. století
prokázat znalost aktuálního kulturního dění ve Spojeném království
Odborné dovednosti
číst s porozuměním literární texty
identifikovat hlavní myšlenky daných literárních děl
adekvátně sumarizovat literární texty
aktivně se zapojovat do diskuse na dané téma
na základní úrovni vysvětlit své názorové stanovisko týkající se daného literárního textu.
Obecné způsobilosti
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje,
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi,
bc. studium: vytváří hypotézy, navrhuje postupné kroky, zvažuje využití různých postupů při řešení problému nebo ověřování hypotézy,
bc. studium: efektivně využívá dostupné prostředky komunikace, verbální i neverbální, včetně symbolických a grafických vyjádření informací různého typu,
Výsledky učení
Odborné znalosti
uvést do souvislosti literární vývoj ve Spojeném království s významnými kulturněhistorickými událostmi
vymezit a popsat signifikantní rysy literárního, kulturního a společenského vývoje ve Spojeném království v 19. a 20. století
vymezit chronologická a intelektuální specifika vzniku britského románu
charakterizovat regionalismus, realismus a naturalismus a popsat jejich odlišnosti
identifikovat vývojové linie a koncepce britské poezie a dramatu
Odborné dovednosti
aktivně používat odborné literárněvědné pojmosloví
samostatně klasifikovat literární druhy a literární žánry
adekvátně interpretovat dané literární texty americké provenience
demonstrovat znalost daného literárního žánru prostřednictvím analýzy zvoleného literárního textu
na základě znalosti daného literárního směru charakterizovat jeho hlavní rysy a představitele
Obecné způsobilosti
bc. studium: dle rámcového zadání a přidělených zdrojů koordinují činnost týmu, nesou odpovědnost za jeho výsledky,
bc. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce,
bc. studium: srozumitelně shrnou názory ostatních členů týmu,
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Seminární výuka (diskusní metody),
Analyticko-kritická práce s textem,
Skupinová výuka,
Samostudium,
Odborné dovednosti
Seminární výuka (diskusní metody),
Cvičení (praktické činnosti),
Obecné způsobilosti
Cvičení (praktické činnosti),
Řešení problémů,
Analyticko-kritická práce s textem,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Test,
Průběžné hodnocení,
Individuální prezentace,
Odborné dovednosti
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Skupinová prezentace,
Test,
Obecné způsobilosti
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Test,
Průběžné hodnocení,
Doporučená literatura


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr