|
Vyučující
|
-
Čerpáková Anastasia, PhDr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
1. týden: Koloniální a rané americké období, osvícenství 2. týden: Vznik národní literatury, romantismus 3. týden: Pozdní romantismus - transcendentalismus 4. týden: Americký realismus a naturalismus 5. týden: Americká poezie 2. poloviny 19. století 6. týden: Realistická beletrie začátku 20. století 7. týden: Ztracená generace, 'Jazz Age', americký modernismus 8. týden: Americká beletrie 30. let, jižanská literatura 9. týden: 40. a 50. léta, americká židovská literatura 10:. týden 60. a 70. léta, afroamerická literatura 11. týden: Americké drama, postmodernismus 12. týden: Závěrečný test 13. týden: Zápočet
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Kontaktní výuka
- 26 hodin za semestr
- Příprava na dílčí test [2-10]
- 16 hodin za semestr
- Příprava na souhrnný test [6-30]
- 36 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| používat anglický jazyk na úrovni B2 podle SERR; |
| identifikovat klíčové literárních směry a proudy; |
| popsat významné milníky kulturního vývoje USA v 19. a 20. století; |
| identifikovat hlavní rysy aktuálního kulturního dění v USA; |
| definovat základní literárněvědné pojmy |
| Odborné dovednosti |
|---|
| porozumět literárním textům (tj. textům prózy, dramatu a básnickým textům); |
| identifikovat hlavní myšlenky daných literárních děl; |
| adekvátně sumarizovat literární texty; |
| aktivně se zapojovat do diskuse na dané téma; |
| na základní úrovni vysvětlit své názorové stanovisko týkající se daného literárního textu. |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
| bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
| bc. studium: vytváří hypotézy, navrhuje postupné kroky, zvažuje využití různých postupů při řešení problému nebo ověřování hypotézy, |
| bc. studium: efektivně využívá dostupné prostředky komunikace, verbální i neverbální, včetně symbolických a grafických vyjádření informací různého typu, |
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| uvést do souvislosti literární vývoj v USA s významnými kulturněhistorickými událostmi; |
| popsat modernismus a literární experimenty v americké próze v první polovině 20. století; |
| to charakterizovat vývojové tendence americké prózy, dramatu a poezie ve druhé polovině 20. století; |
| identifikovat hlavní témata americké literatury 19. a 20. století |
| identifkovat základní literárněkritické postupy |
| Odborné dovednosti |
|---|
| aktivně používat odborné literárněvědné pojmosloví; |
| adekvátně interpretovat literární texty americké provenience; |
| demonstrovat znalost daného literárního žánru prostřednictvím analýzy zvoleného literárního textu; |
| na základě znalosti daného literárního směru charakterizovat jeho hlavní rysy; |
| na základě znalosti daného literárního směru charakterizovat jeho hlavní představitele; |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
| bc. studium: srozumitelně shrnou názory ostatních členů týmu, |
| bc. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
| bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Seminární výuka (diskusní metody), |
| Cvičení (praktické činnosti), |
| Demonstrace dovedností, |
| Projektová výuka, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| E-learning, |
| Výuka podporovaná multimédii, |
| Analyticko-kritická práce s textem, |
| Diskuse, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Cvičení (praktické činnosti), |
| Řešení problémů, |
| Analyticko-kritická práce s textem, |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Test, |
| Průběžné hodnocení, |
| Seminární práce, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Test, |
| Seminární práce, |
| Skupinová prezentace, |
| Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Test, |
| Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
| Průběžné hodnocení, |
|
Doporučená literatura
|
-
American literature.
-
Baldick, Ch. The Oxford Dictionnary of Literary Terms. Oxford: Oxford University, 2008.
-
Gray, Richard J. A history of American literature. Second edition. 2012. ISBN 978-1-4443-4567-4.
-
Miller, Q.D. The Routledge Introduction to African American Literature. London, New York. 2016.
-
Reesman, Jeanne Campbell; Krupat, Arnold. The Norton anthology of American literature. Volume C, 1865-1914. 7th ed. New York : W.W. Norton, 2007. ISBN 978-0-393-92741-2.
|