Vyučující
|
-
Tesařová Jaroslava, Mgr. Ph.D.
-
Čada Michal, Doc. PaedDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Literatura mezi klasicismem a romantismem. Etapy a podoby ruského romantismu. Prolínání romantismu a realismu Realismus v ruské próze. Naturalismus v poezii, próze a dramatu. Ruská literatura přelomu 19. a 20. století. Expresionismus v ruské literatuře. Ruská avantgarda. Ruská literatura a nástup stalinismu. Ruská literatura za 2. světové války
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Kontaktní výuka
- 26 hodin za semestr
- Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
- 26 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
jmenovat hlavní evropské literární směry |
stručně charakterizovat hlavní evropské literární směry a jejich představitele |
stručně charakterizovat pozici rusky psané literatury v kontextu evropských literatur |
jmenovat hlavní osobnosti rusky psané literatury |
jmenovat významná díla rusky psané literatury |
Odborné dovednosti |
---|
porozumět kratší ukázce rusky psaného literárního textu libovolného literárního druhu |
vystihnout hlavní myšlenku přečteného literárního textu v ruštině |
porozumět výkladu z oblasti literární vědy a literární historie v ruštině |
prezentovat v ruštině vlastní názor na přečtené literární dílo |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
bc. studium: uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti, kromě analytického a kritického myšlení využívá i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice, |
bc. studium: efektivně využívá dostupné prostředky komunikace, verbální i neverbální, včetně symbolických a grafických vyjádření informací různého typu, |
bc. studium: rozumí sdělením různého typu v různých komunikačních situacích, správně interpretuje přijímaná sdělení a věcně argumentuje; v nejasných nebo sporných komunikačních situacích pomáhá dosáhnout porozumění, |
bc. studium: vyjadřuje se v mluvených i psaných projevech jasně, srozumitelně a přiměřeně tomu, komu, co a jak chce sdělit, s jakým záměrem a v jaké situaci komunikuje, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
charakterizovat poetologická specifika literárních proudů novější rusky psané literatury |
popsat specifické rysy uměleckých proudů a směrů v umění rusky mluvících zemí 19. a 20. století |
popsat v širších souvislostech základní obrysy proměn kultury rusky mluvících zemí |
jmenovat, zařadit k uměleckým směrům a charakterizovat hlavní osobnosti novější rusky psané literatury |
jmenovat, zařadit k uměleckým směrům a charakterizovat hlavní díla novější rusky psané literatury |
Odborné dovednosti |
---|
v ukázkách literárních děl identifikovat poetologická specifika literárních proudů novější rusky psané literatury |
v ukázkách uměleckých děl umění rusky mluvících zemí 19. a 20. století identifikovat specifické rysy uměleckých proudů a směrů |
diskutovat nad ukázkami literárních děl s adekvátním použitím literárněvědné terminologie |
analyzovat ukázky literárních děl novější rusky psané literatury a zasazovat je do širšího kulturního, společenského a historického kontextu |
identifikovat v konkrétních textech novější rusky psané literatury vlivy evropských uměleckých směrů a autorů |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
bc. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Seminární výuka (diskusní metody), |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Diskuse, |
Samostudium, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Odborné dovednosti |
---|
Seminární výuka (diskusní metody), |
Diskuse, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Samostudium, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Obecné způsobilosti |
---|
Seminární výuka (diskusní metody), |
Diskuse, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Samostudium, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Individuální prezentace, |
Průběžné hodnocení, |
Sebehodnocení, |
Seminární práce, |
Odborné dovednosti |
---|
Individuální prezentace, |
Průběžné hodnocení, |
Sebehodnocení, |
Seminární práce, |
Obecné způsobilosti |
---|
Individuální prezentace, |
Sebehodnocení, |
Průběžné hodnocení, |
Seminární práce, |
Doporučená literatura
|
-
Honzík, J. Ruská literatura XIX. století v kontextu evropských literatur ( Osobnosti a dialog literatur ).
-
Hrala, Milan. Ruská moderní literatura 1890-2000. Vyd. 1. Praha : Karolinum, 2007. ISBN 978-80-246-1201-0.
-
Kučera, Petr. Reflexion und Überwindung der Sprachrise bei R. M. Rilke und M. Zwetajewa. ProfiLingua 2007 : sborník příspěvků z konference . 2007.
-
Pešková, Michaela. Ruská literatura 20. let 20. století - zrcadlo nastupující totality.. Totalitarismus 2 : Zkušenost Střední a Východní Ev. 2006.
-
Saakjanc, Anna Aleksandrovna. Marina Cvetajeva : stranicy žizni i tvorčestva (1910-1922). Moskva : Sov. pisatel', 1986.
-
Zadražilová, Miluše. Ruská literatura přelomu 19. a 20. století. 1. vyd. Praha : Karolinum, 1995. ISBN 80-7184-009-2.
|