Předmět: Vybrané ruské literární texty 1

« Zpět
Název předmětu Vybrané ruské literární texty 1
Kód předmětu KFL/VLR1
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Tesařová Jaroslava, Mgr. Ph.D.
  • Čada Michal, Doc. PaedDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Literatura mezi klasicismem a romantismem. Etapy a podoby ruského romantismu. Prolínání romantismu a realismu Realismus v ruské próze. Naturalismus v poezii, próze a dramatu. Ruská literatura přelomu 19. a 20. století. Expresionismus v ruské literatuře. Ruská avantgarda. Ruská literatura a nástup stalinismu. Ruská literatura za 2. světové války

Studijní aktivity a metody výuky
  • Kontaktní výuka - 26 hodin za semestr
  • Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40] - 26 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
jmenovat hlavní evropské literární směry
stručně charakterizovat hlavní evropské literární směry a jejich představitele
stručně charakterizovat pozici rusky psané literatury v kontextu evropských literatur
jmenovat hlavní osobnosti rusky psané literatury
jmenovat významná díla rusky psané literatury
Odborné dovednosti
porozumět kratší ukázce rusky psaného literárního textu libovolného literárního druhu
vystihnout hlavní myšlenku přečteného literárního textu v ruštině
porozumět výkladu z oblasti literární vědy a literární historie v ruštině
prezentovat v ruštině vlastní názor na přečtené literární dílo
Obecné způsobilosti
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje,
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi,
bc. studium: uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti, kromě analytického a kritického myšlení využívá i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice,
bc. studium: efektivně využívá dostupné prostředky komunikace, verbální i neverbální, včetně symbolických a grafických vyjádření informací různého typu,
bc. studium: rozumí sdělením různého typu v různých komunikačních situacích, správně interpretuje přijímaná sdělení a věcně argumentuje; v nejasných nebo sporných komunikačních situacích pomáhá dosáhnout porozumění,
bc. studium: vyjadřuje se v mluvených i psaných projevech jasně, srozumitelně a přiměřeně tomu, komu, co a jak chce sdělit, s jakým záměrem a v jaké situaci komunikuje,
Výsledky učení
Odborné znalosti
charakterizovat poetologická specifika literárních proudů novější rusky psané literatury
popsat specifické rysy uměleckých proudů a směrů v umění rusky mluvících zemí 19. a 20. století
popsat v širších souvislostech základní obrysy proměn kultury rusky mluvících zemí
jmenovat, zařadit k uměleckým směrům a charakterizovat hlavní osobnosti novější rusky psané literatury
jmenovat, zařadit k uměleckým směrům a charakterizovat hlavní díla novější rusky psané literatury
Odborné dovednosti
v ukázkách literárních děl identifikovat poetologická specifika literárních proudů novější rusky psané literatury
v ukázkách uměleckých děl umění rusky mluvících zemí 19. a 20. století identifikovat specifické rysy uměleckých proudů a směrů
diskutovat nad ukázkami literárních děl s adekvátním použitím literárněvědné terminologie
analyzovat ukázky literárních děl novější rusky psané literatury a zasazovat je do širšího kulturního, společenského a historického kontextu
identifikovat v konkrétních textech novější rusky psané literatury vlivy evropských uměleckých směrů a autorů
Obecné způsobilosti
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých,
bc. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce,
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru,
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Seminární výuka (diskusní metody),
Seminární výuka (badatelské metody),
Diskuse,
Samostudium,
Analyticko-kritická práce s textem,
Odborné dovednosti
Seminární výuka (diskusní metody),
Diskuse,
Seminární výuka (badatelské metody),
Samostudium,
Analyticko-kritická práce s textem,
Obecné způsobilosti
Seminární výuka (diskusní metody),
Diskuse,
Seminární výuka (badatelské metody),
Analyticko-kritická práce s textem,
Samostudium,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Individuální prezentace,
Průběžné hodnocení,
Sebehodnocení,
Seminární práce,
Odborné dovednosti
Individuální prezentace,
Průběžné hodnocení,
Sebehodnocení,
Seminární práce,
Obecné způsobilosti
Individuální prezentace,
Sebehodnocení,
Průběžné hodnocení,
Seminární práce,
Doporučená literatura
  • Honzík, J. Ruská literatura XIX. století v kontextu evropských literatur ( Osobnosti a dialog literatur ).
  • Hrala, Milan. Ruská moderní literatura 1890-2000. Vyd. 1. Praha : Karolinum, 2007. ISBN 978-80-246-1201-0.
  • Kučera, Petr. Reflexion und Überwindung der Sprachrise bei R. M. Rilke und M. Zwetajewa. ProfiLingua 2007 : sborník příspěvků z konference . 2007.
  • Pešková, Michaela. Ruská literatura 20. let 20. století - zrcadlo nastupující totality.. Totalitarismus 2 : Zkušenost Střední a Východní Ev. 2006.
  • Saakjanc, Anna Aleksandrovna. Marina Cvetajeva : stranicy žizni i tvorčestva (1910-1922). Moskva : Sov. pisatel', 1986.
  • Zadražilová, Miluše. Ruská literatura přelomu 19. a 20. století. 1. vyd. Praha : Karolinum, 1995. ISBN 80-7184-009-2.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr