Vyučující
|
-
Tesařová Jaroslava, Mgr. Ph.D.
-
Čada Michal, Doc. PaedDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Rusky psaná postmoderní literatura Specifika rusky psané literatury v období po druhé světové válce do 50. let 20. století Literatury SSSR Exilová literatura, literatura vnitřního exilu Angažovaná literatura, literatura perzekuovaných autorů Rusky psaná literatura po rozpadu SSSR Současné vývojové tendence v rusky psané literatuře, literatura nového milénia
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Kontaktní výuka
- 26 hodin za semestr
- Příprava prezentace (referátu v cizím jazyce) [10-15]
- 12 hodin za semestr
- Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
- 40 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
charakterizovat poetologická specifika literárních proudů novější rusky psané literatury |
popsat specifické rysy uměleckých proudů a směrů v umění rusky mluvících zemí 19. a 20. století |
popsat v širších souvislostech základní obrysy proměn kultury rusky mluvících zemí |
jmenovat, zařadit k uměleckým směrům a charakterizovat hlavní osobnosti novější rusky psané literatury |
jmenovat, zařadit k uměleckým směrům a charakterizovat hlavní díla novější rusky psané literatury |
Odborné dovednosti |
---|
porozumět kratší ukázce rusky psaného literárního textu libovolného literárního druhu |
vystihnout hlavní myšlenku přečteného literárního textu v ruštině |
porozumět výkladu z oblasti literární vědy a literární historie v ruštině |
prezentovat v ruštině vlastní názor na přečtené literární dílo |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení, |
bc. studium: efektivně využívá dostupné prostředky komunikace, verbální i neverbální, včetně symbolických a grafických vyjádření informací různého typu, |
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
bc. studium: vyjadřuje se v mluvených i psaných projevech jasně, srozumitelně a přiměřeně tomu, komu, co a jak chce sdělit, s jakým záměrem a v jaké situaci komunikuje, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
charakterizovat poetologická specifika literárních proudů postmoderní rusky psané literatury |
popsat specifické rysy uměleckých proudů a směrů v umění rusky mluvících zemí 20. a 21. století |
popsat v širších souvislostech základní obrysy proměn postmoderní kultury rusky mluvících zemí |
jmenovat, zařadit k uměleckým směrům a charakterizovat hlavní osobnosti postmoderní rusky psané literatury |
jmenovat, zařadit k uměleckým směrům a charakterizovat hlavní díla postmoderní rusky psané literatury |
Odborné dovednosti |
---|
v ukázkách literárních děl identifikovat poetologická specifika literárních proudů postmoderní rusky psané literatury |
v ukázkách uměleckých děl umění rusky mluvících zemí 20. a 21. století identifikovat specifické rysy uměleckých proudů a směrů |
diskutovat nad ukázkami literárních děl s adekvátním použitím literárněvědné terminologie a v kontextu literárně historického vývoje |
analyzovat ukázky literárních děl postmoderní rusky psané literatury a zasazovat je do širšího kulturního, společenského a historického kontextu |
identifikovat v konkrétních textech postmoderní německy psané literatury vlivy evropských uměleckých směrů a autorů |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
bc. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Seminární výuka (diskusní metody), |
Diskuse, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Samostudium, |
Odborné dovednosti |
---|
Seminární výuka (diskusní metody), |
Řešení problémů, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Diskuse, |
Samostudium, |
Samostatná práce studentů, |
Obecné způsobilosti |
---|
Seminární výuka (diskusní metody), |
Diskuse, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Samostatná práce studentů, |
Individuální konzultace, |
Prezentace práce studentů, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Seminární práce, |
Průběžné hodnocení, |
Sebehodnocení, |
Individuální prezentace, |
Odborné dovednosti |
---|
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Seminární práce, |
Individuální prezentace, |
Průběžné hodnocení, |
Sebehodnocení, |
Obecné způsobilosti |
---|
Seminární práce, |
Průběžné hodnocení, |
Sebehodnocení, |
Doporučená literatura
|
-
Hrala. Milan. Moderní ruská literatura 1890-2000. Praha: Karolinum, 2007. ISBN 978-80-246-1201-0.
-
Kusá, M., Eliáš, A. Ruská literatura 18 - 21 storočia. Bratislava, Veda, 2013. ISBN 978-80-224-1344-2.
-
Zadražilová, Miluše. Ruská literatura přelomu 19. a 20. století. 1. vyd. Praha : Karolinum, 1995. ISBN 80-7184-009-2.
-
Zahrádka, Miroslav. Ruská literatura XX. století : (literární proudy a osobnosti). V Olomouci : Periplum, 2003. ISBN 80-86624-08-0.
|