Předmět: Vybrané ruské literární texty 2

« Zpět
Název předmětu Vybrané ruské literární texty 2
Kód předmětu KFL/VLR2
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 3
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný, Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Tesařová Jaroslava, Mgr. Ph.D.
  • Čada Michal, Doc. PaedDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Rusky psaná postmoderní literatura Specifika rusky psané literatury v období po druhé světové válce do 50. let 20. století Literatury SSSR Exilová literatura, literatura vnitřního exilu Angažovaná literatura, literatura perzekuovaných autorů Rusky psaná literatura po rozpadu SSSR Současné vývojové tendence v rusky psané literatuře, literatura nového milénia

Studijní aktivity a metody výuky
  • Kontaktní výuka - 26 hodin za semestr
  • Příprava prezentace (referátu v cizím jazyce) [10-15] - 12 hodin za semestr
  • Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40] - 40 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
charakterizovat poetologická specifika literárních proudů novější rusky psané literatury
popsat specifické rysy uměleckých proudů a směrů v umění rusky mluvících zemí 19. a 20. století
popsat v širších souvislostech základní obrysy proměn kultury rusky mluvících zemí
jmenovat, zařadit k uměleckým směrům a charakterizovat hlavní osobnosti novější rusky psané literatury
jmenovat, zařadit k uměleckým směrům a charakterizovat hlavní díla novější rusky psané literatury
Odborné dovednosti
porozumět kratší ukázce rusky psaného literárního textu libovolného literárního druhu
vystihnout hlavní myšlenku přečteného literárního textu v ruštině
porozumět výkladu z oblasti literární vědy a literární historie v ruštině
prezentovat v ruštině vlastní názor na přečtené literární dílo
Obecné způsobilosti
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje,
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení,
bc. studium: efektivně využívá dostupné prostředky komunikace, verbální i neverbální, včetně symbolických a grafických vyjádření informací různého typu,
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi,
bc. studium: vyjadřuje se v mluvených i psaných projevech jasně, srozumitelně a přiměřeně tomu, komu, co a jak chce sdělit, s jakým záměrem a v jaké situaci komunikuje,
Výsledky učení
Odborné znalosti
charakterizovat poetologická specifika literárních proudů postmoderní rusky psané literatury
popsat specifické rysy uměleckých proudů a směrů v umění rusky mluvících zemí 20. a 21. století
popsat v širších souvislostech základní obrysy proměn postmoderní kultury rusky mluvících zemí
jmenovat, zařadit k uměleckým směrům a charakterizovat hlavní osobnosti postmoderní rusky psané literatury
jmenovat, zařadit k uměleckým směrům a charakterizovat hlavní díla postmoderní rusky psané literatury
Odborné dovednosti
v ukázkách literárních děl identifikovat poetologická specifika literárních proudů postmoderní rusky psané literatury
v ukázkách uměleckých děl umění rusky mluvících zemí 20. a 21. století identifikovat specifické rysy uměleckých proudů a směrů
diskutovat nad ukázkami literárních děl s adekvátním použitím literárněvědné terminologie a v kontextu literárně historického vývoje
analyzovat ukázky literárních děl postmoderní rusky psané literatury a zasazovat je do širšího kulturního, společenského a historického kontextu
identifikovat v konkrétních textech postmoderní německy psané literatury vlivy evropských uměleckých směrů a autorů
Obecné způsobilosti
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých,
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru,
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení,
bc. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Seminární výuka (diskusní metody),
Diskuse,
Seminární výuka (badatelské metody),
Analyticko-kritická práce s textem,
Samostudium,
Odborné dovednosti
Seminární výuka (diskusní metody),
Řešení problémů,
Analyticko-kritická práce s textem,
Seminární výuka (badatelské metody),
Diskuse,
Samostudium,
Samostatná práce studentů,
Obecné způsobilosti
Seminární výuka (diskusní metody),
Diskuse,
Analyticko-kritická práce s textem,
Samostatná práce studentů,
Individuální konzultace,
Prezentace práce studentů,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Seminární práce,
Průběžné hodnocení,
Sebehodnocení,
Individuální prezentace,
Odborné dovednosti
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Seminární práce,
Individuální prezentace,
Průběžné hodnocení,
Sebehodnocení,
Obecné způsobilosti
Seminární práce,
Průběžné hodnocení,
Sebehodnocení,
Doporučená literatura
  • Hrala. Milan. Moderní ruská literatura 1890-2000. Praha: Karolinum, 2007. ISBN 978-80-246-1201-0.
  • Kusá, M., Eliáš, A. Ruská literatura 18 - 21 storočia. Bratislava, Veda, 2013. ISBN 978-80-224-1344-2.
  • Zadražilová, Miluše. Ruská literatura přelomu 19. a 20. století. 1. vyd. Praha : Karolinum, 1995. ISBN 80-7184-009-2.
  • Zahrádka, Miroslav. Ruská literatura XX. století : (literární proudy a osobnosti). V Olomouci : Periplum, 2003. ISBN 80-86624-08-0.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr