Vyučující
|
-
Slabá Barbora, Ing. Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Koncepce peněz, historie měnových integrací do 2. svět. války 2. Bretton-Woodské dohody, MMF, Světová banka a zapojení evropských států do těchto struktur 3. Barrův plán, postupný růst koordinace měnových mechanismů evropských států v 60. letech. Pokus o vytvoření evropské měnové unie v 70. letech (Wernerova zpráva), příčiny neúspěchu systému 4. Evropský měnový systém v 80. letech, vznik a funkce ECU 5. Postup přechodu k měnové unii v 90. letech - stadia přechodu, konvergenční kritéria a jejich plnění 6. Charakteristika společné měny euro, dosavadní zkušenosti s jejím fungováním 7. Instituce Evropské centrální banky, ESCB a jejich postavení v rámci orgánů ES 8. Vývoj volného pohybu kapitálu a vliv zavedení eura 9. Důsledky zavedení společné měny pro burzy EU 10. Vývoj harmonizace bankovnictví EU 11. Vývoj harmonizace finančních služeb EU 12. Česká republika a EMU 13. Perspektivy EMU s ohledem na budoucí rozšíření
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška s diskusí, Dialogická výuka, Prezentace práce studentů, Seminář
- Kontaktní výuka
- 26 hodin za semestr
- Příprava prezentace (referátu v cizím jazyce) [10-15]
- 28 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 50 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
znát základní ekonomickou terminologii |
znát základní souvislosti evropské ekonomické integrace |
Odborné dovednosti |
---|
znalost angličtiny alespoň na úrovni B1 |
Obecné způsobilosti |
---|
mgr. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
popsat hlavní vývojové etapy harmonizace a unifikace měnové politiky v EU i ve světě |
vysvětlit předpoklady úspěšného fungování měnové unie (teorie optimálních měnových oblastí) |
Odborné dovednosti |
---|
posoudit klady a zápory zavedení společné měny pro ČR |
znát anglickou terminologii v oboru |
připravit si prezentaci v angličtině |
Obecné způsobilosti |
---|
mgr. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška s diskusí, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Prezentace práce studentů, |
Diskuse, |
Hodnotící metody |
---|
Test, |
Individuální prezentace, |
Výstupní projekt, |
Doporučená literatura
|
-
Bagus, Philipp. The Tragedy of the Euro.
-
Bagus, Philipp. Tragédie eura. Bratislava Jaga group, 2011. ISBN 978-80-8076-093-9.
-
Bárková, Dana. Euro - jednotná měna pro nejednotnou Evropu. Vyd. 1. Ostrava : Key Publishing, 2014. ISBN 978-80-7418-217-4.
-
Craig, Paul P.,; De Búrca, G. The evolution of EU law. 2nd ed. Oxford : Oxford University Press, 2011. ISBN 978-0-19-959296-8.
-
Garner, Bryan, A. Black´s Law Dictionary, Ninth Edition. West Publishing Co., St. Paul, Minn., 2009. ISBN 13: 978-091419950.
-
Le Docte, E. Čtyřjazyčný právnický slovník. Vyd 1. PrahaCodex, 1997. ISBN 80-85963-09-4.
-
Molle, Willem. The economics of European integration : theory, practice, policy. third edition. Ashgate : Aldershot, 1997. ISBN 1 84014 035 6.
-
Netušilová, Pavla; Křivka, Tomáš. Reforming the economic and monetary union. Vydání: první. 2015. ISBN 978-80-261-0597-8.
-
Smits R. The European Central Bank, Institutional Aspects. Kluwer Law International, 1997.
-
Tichý, Luboš. Čtyřjazyčný slovník práva Evropské unie = EU law glossary: english-czech-french-german : anglicko-česko-francouzsko-německý. Praha : Linde, 1999. ISBN 80-7201-151-0.
|