Vyučující
|
-
Škoda Stanislav, Ing. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Úvod do modelování tepelných procesů ve fyzikálních technologiích: metodologie modelování, různé způsoby rozdělení a vlastnosti modelů, zjednodušování a věrohodnost modelu. Tepelné systémy a procesy: teorie přenosu tepla, základní rovnice teplotních polí. Zobecněné proměnné a metody jejich získávání: rozměrová analýza, analýza fyzikálního a matematického modelu. Matematické modely asymptotické: rovnice matematické fyziky a podmínky jednoznačnosti řešení. Matematické modely fenomenologické: vytváření a hodnocení kriteriálních rovnic. Fyzikální modely: teorémy fyzikální podobnosti, určení měřítek. Fyzikální analogy: různé fyzikální analogie, elektrické analogy fyzikálních obvodů a fyzikálních polí. Počítačové modely deterministické numerické: maticový operační model, modely využívající metodu konečných diferencí (MKD), metodu konečných prvků (MKP), metodu konečných objemů (MKO) a metodu okrajových prvků (MOP). Počítačové modely deterministické analogové a hybridní. Počítačové modely stochastické numerické a hybridní: stochastický popis systémů, pravděpodobnosti přechodů a pravděpodobnosti výskytu, modely využívající metodu pravděpodobnostní, metodu Exodus a metodu Monte Carlo. Aplikace modelů na konkrétních úlohách.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška, Cvičení
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 60 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 65 hodin za semestr
- Příprava prezentace (referátu) [3-8]
- 40 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
vyjmenovat nejdůležitější fyzikální veličiny z oblasti termomechaniky |
sestavit lineární a kvadratické rovnice, soustavy jednoduchých rovnic |
charakterizovat základní maticové operace |
charakterizovat základní vztahy a operace diferenciálního a integrálního počtu |
Odborné dovednosti |
---|
vyjádřit fyzikální veličiny ve správných jednotkách, včetně převodů mezi nimi |
řešit matematické rovnice a soustavy rovnic |
používat metody maticového počtu |
použít metody diferenciálního a integrálního počtu |
využít PC pro zpracování dat, přípravu textových dokumentů, tabulek a grafů |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
bc. studium: uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti, kromě analytického a kritického myšlení využívá i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
identifikovat tepelné systémy a procesy, interpretovat teorii přenosu tepla, základní rovnice teplotních polí |
popsat různé způsoby rozdělení modelů, zjednodušování a věrohodnost modelu |
charakterizovat zobecněné proměnné, jejich využití při modelování, metody jejich získávání a experimentální matematické modely |
vymezit možnosti, výhody, nevýhody, principy fyzikálních modelů a fyzikálních analogů |
formulovat principy jednotlivých deterministických numerických počítačových modelů (metoda konečných diferencí, metoda konečných prvků, metoda konečných objemů, metoda okrajových prvků), vysvělit jejich možnosti, výhody a nevýhody |
formulovat principy jednotlivých stochastických numerických počítačových modelů (metoda pravděpodobnostní, metoda Exodus, metoda Monte Carlo), vysvělit jejich možnosti, výhody a nevýhody, sestavit stochastický popis tepelných procesů |
Odborné dovednosti |
---|
využít teorii přenosu tepla a základní rovnice šíření tepla při řešení tepelných úloh |
vyjádřit vhodnou metodou zobecněné proměnné pro analyzovaný tepelný proces |
zobecnit výsledky série experimentů (počítačových modelů) do experimentálního matematického modelu |
využít fyzikálního modelu nebo fyzikálního analogu k řešení tepelné úlohy |
řešit tepelné úlohy s využitím deterministických počítačových modelů |
aplikovat stochastický popis fyzikálních polí na tepelné úlohy a řešit je s využitím stochastických počítačových modelů |
Obecné způsobilosti |
---|
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory, |
mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška založená na výkladu, |
Cvičení (praktické činnosti), |
Odborné dovednosti |
---|
Přednáška založená na výkladu, |
Cvičení (praktické činnosti), |
Samostatná práce studentů, |
Obecné způsobilosti |
---|
Cvičení (praktické činnosti), |
Samostatná práce studentů, |
Prezentace práce studentů, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Kombinovaná zkouška, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Individuální prezentace, |
Odborné dovednosti |
---|
Kombinovaná zkouška, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Individuální prezentace, |
Seminární práce, |
Obecné způsobilosti |
---|
Kombinovaná zkouška, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Seminární práce, |
Individuální prezentace, |
Doporučená literatura
|
-
Kuneš, Josef; Franta, Václav; Vavroch, Otakar. Základy modelování. 1. vyd. Praha : SNTL, 1989. ISBN 80-03-00147-1.
-
Kuneš, Josef. Modelování tepelných procesů. 1. vyd. Praha : SNTL, 1989. ISBN 80-03-00134-X.
-
Veselý, Z. Modelování tepelných procesů ve fyzikálních technologiích.
|