Vyučující
|
-
Římanová Ilona, doc. RNDr. CSc.
|
Obsah předmětu
|
Geoinformační technologie (GI) - prostředky pro zpracování prostorových informací. Datové struktury pro GI. Rastrová data a jejich využití. Dálkový průzkum Země - základní prostředek pro získávání geodat. Vektorová data, základní prvky - body, linie, polygony. Základní operace GI, získávání a organizace geodat. Postup při řešení analytických úloh. Základní operace nad databázemi. Zásady tvorby tematických map, topografických map a plánů, tvorba grafických a tabelárních výstupů. Hardwarové požadavky pro GI, softwarové produkty.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Prezentace práce studentů, Demonstrace dovedností, Seminární výuka, Přednáška, Přednáška s demonstrací, Cvičení
- Kontaktní výuka
- 13 hodin za semestr
- Praktická výuka [vyjádření počtem hodin]
- 26 hodin za semestr
- Příprava na souhrnný test [6-30]
- 40 hodin za semestr
- Příprava prezentace (referátu) [3-8]
- 10 hodin za semestr
- Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
- 30 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
Získat základní znalosti z oboru kartografie |
Odborné dovednosti |
---|
Získat základní dovednosti práce s počítačem |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: je otevřený k využití různých postupů při řešení problémů, nahlíží problém z různých stran, |
bc. studium: uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti, kromě analytického a kritického myšlení využívá i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
rozumět základním geoinformačním pojmům |
rozumět základním strukturám geodat |
pochopit jednoduché analytické metody |
seznámit se z vybranými mapovými servery |
Odborné dovednosti |
---|
zvládnout dovednosti práce s geoinformačními technologiemi - vytvoření a zpracování geodat |
zvládnout dovednosti práce s geoinformačními technologiemi - jednoduché analytické metody |
zvládnout dovednosti práce s geoinformačními technologiemi - tvorbu tématických map |
zvládnout základní operace s databázemi |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s demonstrací, |
Demonstrace dovedností, |
Prezentace práce studentů, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Odborné dovednosti |
---|
Přednáška s demonstrací, |
Demonstrace dovedností, |
Samostudium, |
Skupinová konzultace, |
Samostatná práce studentů, |
Obecné způsobilosti |
---|
Seminární výuka (diskusní metody), |
Přednáška s demonstrací, |
Řešení problémů, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Test, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Seminární práce, |
Individuální prezentace, |
Odborné dovednosti |
---|
Test, |
Seminární práce, |
Obecné způsobilosti |
---|
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Doporučená literatura
|
-
Booth, Bob, Michell, Andy. Začínáme s ArcGIS. New York - Redlands: ESRI., 2001.
-
Geletič, Jan. Úvod do ArcGIS 10. Olomouc : Univerzita Palackého v Olomouci, 2013. ISBN 978-80-244-3390-5.
-
Novotná, Marie; Čechurová, Monika,; Bouda, Jakub. Geografické informační systémy ve školách. Plzeň : Aleš Čeněk, 2012. ISBN 978-80-7380-385-8.
-
Tuček Ján. Geografické informační systémy. Principy a praxe. Praha: Computer Press., 1998.
-
Voženílek, Vít. Geografické informační systémy I. Pojetí, historie, základní komponent. 1. vyd. Olomouc: Vydavatelství Univerzity Palackého., 1998.
|