Vyučující
|
-
Bečka Jiří, RNDr. Ph.D.
-
Tomášek Petr, Doc. PaedDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Problematika rozvoje periferních oblastí (vnitřní periferie, vnější periferie/pohraničí), problematika rozvoje jádrových oblastí (metropolitní regiony/areály). Historie regionálního rozvoje česko-bavorského pohraničí, brdské oblasti, plzeňské aglomerace, bavorských aglomerací, rozvojové (plánovací) dokumenty těchto území, přístup k regionální politice a institucionální správa ve jmenovaných územích.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Samostatná práce studentů, Přednáška, Seminář
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 50 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 39 hodin za semestr
- Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
- 40 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
znát a mít hlubší poznatky z teorií regionálního rozvoje, z regionální politiky a z ekonomické geografie |
Odborné dovednosti |
---|
zvládnout základní metody regionalizace |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje Předmět předpokládá schopnost pravidelného průběžného samostudia |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
upravit a disponovat komplexními poznatky o problematice jádrových a periferních prostorů |
znát podrobně problémy regionálního rozvoje na konkrétních příkladech území Česka a Bavorska |
Odborné dovednosti |
---|
zpracovat rozvojový plán jádrových a periferních prostorů s ohledem na vnitřní potenciál regionu (silné a slabé stránky) i na vnější prostředí regionu (příležitosti a hrozby) |
Obecné způsobilosti |
---|
mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování, |
mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování Na základě odborných znalostí i odborných dovedností je student schopen aktualizovat stávající rozvojové dokumenty |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška založená na výkladu, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Samostatná práce studentů, |
Odborné dovednosti |
---|
Seminární výuka (badatelské metody), |
Obecné způsobilosti |
---|
Seminární výuka (diskusní metody), |
Diskuse, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Kombinovaná zkouška, |
Seminární práce, |
Odborné dovednosti |
---|
Seminární práce, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Obecné způsobilosti |
---|
Seminární práce, |
Doporučená literatura
|
-
Dokoupil, J.; Kopp, J. a kol. Vliv hranice na přírodní a socioekonomické prostředí česko-bavorského pohraničí. Plzeň, 2013. ISBN 978-80-261-0262-5.
-
Dokoupil, J.; Matušková, A.; Dittrich, J.; Kottl, B.; Roosen, J. Chování spotřebitelů v česko-bavorském pohraničí po Schengenu. Ústí nad Labem, 2010. ISBN 978-80-7414-236-9.
-
Jeřábek, Milan; Dokoupil, Jaroslav; Havlíček, Tomáš. České pohraničí - bariéra nebo prostor zprostředkování?. Vyd. 1. Praha : Academia, 2004. ISBN 80-200-1051-3.
-
Jeřábek, Milan, Wokoun, René a kol. Vnitřní a vnější periferie v Česku. Od genetické determinace k územní kohezi. Praha. 2023.
-
Novotná, Marie. Problémy periferních oblastí. Praha : Katedra sociální geografie a regionálního rozvoje Přírodovědecké fakulty Univerzity Karlovy, 2005. ISBN 80-86561-21-6.
-
Ouředníček, M., Špačková, P., Novák, J. eds. Sub Urbs: krajina, sídla a lidé. Praha, 2013. ISBN 978-80-200-2226-4.
-
Posová, D., Sýkora, L. Praha a Vídeň: rozdíly ve formování metropolitních regionů a jejich příčiny. Ostrava, 2011.
|