Vyučující
|
-
Bohuslav Peter, RNDr. Ph.D., MSc.
-
Holá Klára, Doc. PaedDr. CSc.
-
Bečka Jiří, RNDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Předmět, úkoly, metody, vývoj a současný stav geografie obyvatelstva. Porodnost, plodnost Nemocnost, úmrtnost Zjišťování, zpracování a rozbor demografických ukazatelů. Práce s různými světovými a českými databázemi a dalšími digitálními zdroji demografických dat. Vývoj počtu obyvatelstva u nás a ve světě, populační myšlení, teorie, prognózy. Prostorové aspekty vývoje lidských populací. Současné územní rozložení obyvatelstva a faktory, které je ovlivňují. Dynamika obyvatelstva. Struktura obyvatelstva (podle biologických, ekonomických a kulturních znaků). Venkovské osídlení. Městské osídlení, proces urbanizace, vztah města a zázemí. Sídelní systémy. Vybrané globální problémy lidstva a možnosti jejich řešení.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Diskuse, Skupinová konzultace, Samostudium literatury, Studium textů, Přednáška, Seminář, Exkurze, výuka v terénu
- Kontaktní výuka
- 39 hodin za semestr
- Příprava na souhrnný test [6-30]
- 20 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 30 hodin za semestr
- Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
- 40 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
žádné |
dosáhnout všeobecného přehledu na úrovni absolventa střední školy |
Vytvářet samostatně výstupy a to včetně kvalitní vizualizace výstupů a dat (tabulky, grafy, mapy atd.). Adekvátně reagovat a relevantně přispívat do diskuzí. |
Odborné dovednosti |
---|
logicky myslet a užívat matematický aparát na úrovni absolventa střední školy |
Pracovat samostatně v prostředí MS Excel a MS Word. Samostatně vytvářet výstupy deskriptivní statistiky. |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti, kromě analytického a kritického myšlení využívá i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice, |
Je schopen samostatně studovat a plnit zadané úkoly či se aktivně zapojovat v rámci seminářů. |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
vysvětlit postavení oboru v systému věd a vazby na ostatní vědní disciplíny |
používat odbornou terminologii předmětu |
mít přehled o zdrojích statistických dat o obyvatelstvu a sídlech |
hodnotit různé demografické ukazatele |
vysvětlit různé demografické procesy a jevy a souvislosti mezi nimi |
charakterizovat strukturu obyvatelstva podle různých kritérií |
vystihnout charakteristiku různých typů osídlení, vysvětlit souvislosti v sídelním systému |
Odborné dovednosti |
---|
porovnat význam různých demografických ukazatelů, vypočítat je z primárních dat, vyhodnocovat je a dále s nimi pracovat |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: srozumitelně shrnou názory ostatních členů týmu, |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška založená na výkladu, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Skupinová konzultace, |
Samostudium, |
Diskuse, |
Odborné dovednosti |
---|
Seminární výuka (diskusní metody), |
Přednáška založená na výkladu, |
Cvičení (praktické činnosti), |
Přednáška s demonstrací, |
Řešení problémů, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Skupinová výuka, |
Samostatná práce studentů, |
Obecné způsobilosti |
---|
Samostatná práce studentů, |
Skupinová výuka, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Řešení problémů, |
Přednáška s diskusí, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Kombinovaná zkouška, |
Test, |
Portfolio, |
Seminární práce, |
Individuální prezentace, |
Průběžné hodnocení, |
Písemná zkouška, |
Odborné dovednosti |
---|
Kombinovaná zkouška, |
Ústní zkouška, |
Test, |
Portfolio, |
Obecné způsobilosti |
---|
Průběžné hodnocení, |
Písemná zkouška, |
Skupinová prezentace, |
Portfolio, |
Ústní zkouška, |
Praktická zkouška, |
Doporučená literatura
|
-
CIA World Factbook.
-
Suburbanizace a její sociální, ekonomické a ekologické důsledky.. Praha: Ústav pro ekopolitiku, 2002. ISBN 80-901914-49-5.
-
Bašovský, Oliver. Geografia obyvateĺstva a sídel. 2. nezm. vyd. Bratislava : Univerzita Komenského, 1988. ISBN 80-223-0026-8.
-
Drbohlav, Dušan. Migrace a (i)migranti v Česku : kdo jsme, odkud přicházíme, kam jdeme?. Vyd. 1. Praha : Sociologické nakladatelství (SLON), 2010. ISBN 978-80-7419-039-1.
-
Hampl, M., Gardavský, V., Kühnl, K. Regionální struktura a vývoj systému osídlení v ČSR.. Praha, 1987.
-
James M. Rubenstein. Contemporary Human Geography. Glenview, 2013. ISBN 978-0-321-8197-5.
-
Knox, P L. -- Marston, S A. Places and regions in global context : human geography. Glenview, 2013. ISBN 978-0-321-72887-6.
-
Mládek, Jozef. Základy geografie obyvateĺstva. 1. vyd. Bratislava : Slovenské pedagogické nakladateĺstvo, 1992. ISBN 80-08-00768-0.
-
Ouředníček, Martin,; Temelová, Jana,; Pospíšilová, Lucie. Atlas sociálně prostorové diferenciace České republiky = Atlas of socio-spatial differentiation of the Czech Republic. Vyd. 1. Praha : Karolinum, 2011. ISBN 978-80-246-1889-0.
-
Ouředníček Martin. Teorie stádií vývoje měst a diferenciální urbanizace.
-
Pavlík, Zdeněk; Rychtaříková, Jitka; Šubrtová, Alena. Základy demografie : Celost. vysokošk. příručka pro stud. přírodověd., ekon., filozofických a lékařských fakult. 1. vyd. Praha : Academia, 1986.
-
Population Reference Bureau. On line: www.prb.org.
-
Pouš, Richard. Základy geografie města. Banská Bystrica: Fakulta prirodných vied, 2013. ISBN 978-80-557-0626-9.
-
Roubíček, Vladimír. Úvod do demografie. 1. vyd. Praha : Codex Bohemia, 1997. ISBN 80-85963-43-4.
-
Sýkora, L. Teoretické přístupy ke studiu města. In: Sýkora, L. (ed): Teoretické přístupy a vybrané problémy v současné geografii. Praha, 1993.
-
Toušek, Václav. Ekonomická a sociální geografie. Plzeň : Aleš Čeněk, 2008. ISBN 978-80-7380-114-4.
-
Vallin, Jacques; Rychtaříková, Jitka. Světové obyvatelstvo. Praha : Academia, 1992. ISBN 80-200-0437-8.
|