Vyučující
|
-
Tlustý Vladislav, doc. RNDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Úvod do studia geografie volného času a cestovního ruchu aneb výzkum, plánování a management volného času a cestovního ruchu. Vymezení základní pojmů: volný čas, cestovní ruch, druhy a formy cestovního ruchu, boom faktory cestovního ruchu. Vývoj volného času a cestovního ruchu od starověku po dnešek. Aktuální problémy cestovního ruchu s důrazem na Českou republiku, resp. země střední Evropy. Chování obyvatelstva ve volném čase a jeho prostorové souvislosti. Faktory ovlivňující prostorové volnočasové chování obyvatel (sociologický přístup). Poptávka po cestovním ruchu a její výzkum. Poptávka po cestovním ruchu v České republice a ve Spolkové republice Německo. Územní nabídka cestovního ruchu I. Přírodní předpoklady rozvoje cestovního ruchu a metody jejich hodnocení (reliéf, podnebí, vodstvo, rostlinstvo a živočišstvo). Územní nabídka cestovního ruchu II. Společenské předpoklady a metody jejich hod-nocení (kulturně historické předpoklady a tzv. realizační předpoklady - infrastruktura cestovního ruchu). Management a marketing středisek a regionů cestovního ruchu. Aktuální vývoj a pro-blémy. Na příkladu ČR, Rakouska a Švýcarska. Aktuální vývoj a problémy cestovního ruchu v České republice a ve vybraných ze-mích Evropské unie (Rakousko, Německo, Španělsko). Důsledky rozvoje cestovního ruchu v území. Ekonomické, ekologické a sociokulturní vlivy cestovního ruchu. Kapacita území z hlediska možností jeho turistického využití. Trávení volného času ve městech. Příměstská rekreace a městský cestovní ruch. Na příkladu měst Chebu a Plzně. Cestovní ruch v územích s prioritou ochrany přírody a krajiny (v národních parcích a chráněných krajinných oblastech). Ekologický cestovní ruch. Příklady z ČR a ze za-hraničí. Zdravotní cestovní ruch a lázeňství. Aktuální vývoj a problémy vybraných lázeňských středisek Hlavní oblasti a střediska cestovního ruchu ve světě.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška s diskusí, Projektová výuka, Samostatná práce studentů, Exkurze, výuka v terénu
- Příprava prezentace (referátu) [3-8]
- 10 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 13 hodin za semestr
- Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
- 40 hodin za semestr
- Praktická výuka [vyjádření počtem hodin]
- 15 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
žádné |
Odborné dovednosti |
---|
žádné |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
orientovat se v problematice volného času a cestovního ruchu |
odborně hodnotit téma volného času a cestovního ruchu a diskutovat trendy v ČR i EU a uplatnit získané poznatky v praxi |
Odborné dovednosti |
---|
orientovat se v problematice volného času a cestovního ruchu |
odborně hodnotit téma volného času a cestovního ruchu a diskutovat trendy v ČR i EU |
uplatnit získané poznatky v praxi |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška s diskusí, |
Exkurze, soustředění, výuka v terénu, |
Projektová výuka, |
Samostatná práce studentů, |
Odborné dovednosti |
---|
Přednáška s diskusí, |
Obecné způsobilosti |
---|
Přednáška s diskusí, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Seminární práce, |
Výstupní projekt, |
Písemná zkouška, |
Odborné dovednosti |
---|
Výstupní projekt, |
Obecné způsobilosti |
---|
Písemná zkouška, |
Doporučená literatura
|
-
Geographie der Freizeit und des Tourismus : Bilanz und Ausblick. 2. Aufl. München : R. Oldenbourg Verlag, 2004. ISBN 3-486-57628-3.
-
Bieger, Thomas. Management von Destinationen. 6. Aufl. München ; R. Oldenbourg Verlag, 2005. ISBN 3-486-57656-9.
-
Freyer, Walter. Tourismus : einführung in die Fremdenverkehrsökonomie. 8., überarbeitete und aktualisierte Aufl. München : R. Oldenbourg Verlag, 2006. ISBN 3-486-57874-X.
-
Haedrich, Günther; Kaspar, Claude; Klemm, Kristiane; Kreilkamp, Edgar. Tourismus-Management : Tourismus-Marketing und Fremdenverkehrsplanung. 3. vydání. Berlin : Walter de Gruyter, 1998. ISBN 3-11-015185 0.
-
Kiráľová, Alžběta. Marketing : destinace cestovního ruchu. Vyd. 1. Praha : Ekopress, 2003. ISBN 80-86119-56-4.
-
KOPŠO, E. Geografia cestovného ruchu. SPN, Bratislava (s. 9 - 106), 1992.
-
Steinbach, Josef. Tourismus : Einführung indas räumlich-zeitliche System. 2. Auflage. München ; Oldenbourg, 2003. ISBN 3-486-27308-6.
|