Vyučující
|
-
Reissich Václav, RNDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Úvod do geografie zdraví a nemocí: co je zdraví/nemoc a jaké jsou její definice; klíčové termíny/pojmy. Zdroje dat, databáze, dostupné informace a tematická literatura (včetně Gapminderu). Příklad prostorové analýzy zdraví a nemoci v regionu: trojúhelník humánní ekologie. Významné pandemie světa v historii i současnosti. Geografická charakteristika HIV/AIDS se zřetelem na subsaharskou Afriku. Neinfekční nemoci: případová studie vybraného regionu. Zdraví a nemoci ve vyspělém světě. Nemoci a zdraví u nás: jak si své zdraví chránit a co pro to lze dělat. Další aktuální témata.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Diskuse, Výuka podporovaná multimédii, Studium textů, Přednáška, Seminář
- Kontaktní výuka
- 26 hodin za semestr
- Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
- 20 hodin za semestr
- Příprava prezentace (referátu) [3-8]
- 10 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
Pracovat s vybranými geografickými zdroji dat a databázemi. |
Porozumět odbornému textu v anglickém jazyce. |
Odborné dovednosti |
---|
Pracovat s databázemi a daty z českých i zahraničních webových stránek. |
Pracovat v týmu. |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
bc. studium: používá s porozuměním odborný jazyk a symbolická a grafická vyjádření informací různého typu, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
Porozumět základním aspektům globálního zdraví jak v globálním tak lokálním kontextu, |
Porozumět souvislostem mezi životním prostředím a zdravotním stavem populace |
Odborné dovednosti |
---|
Popsat významné světové pandemie nebo ohniska infekčních či neinfekčních nemocí v geografických souvislostech. |
Vytvářet grafy na platformě Gapminder a interpretovat je. |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
bc. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška založená na výkladu, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Výuka podporovaná multimédii, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Diskuse, |
Odborné dovednosti |
---|
Přednáška založená na výkladu, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Obecné způsobilosti |
---|
Přednáška založená na výkladu, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Samostatná práce studentů, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Seminární práce, |
Individuální prezentace, |
Průběžné hodnocení, |
Odborné dovednosti |
---|
Seminární práce, |
Individuální prezentace, |
Průběžné hodnocení, |
Obecné způsobilosti |
---|
Seminární práce, |
Průběžné hodnocení, |
Doporučená literatura
|
-
Global Health Facts (2007) dostupné na http://www.globalhealthfacts.org/index.jsp.
-
World Health Statistics (2005) dostupné na http://www.who.int/healthinfo/statistics/maps_graphs/en/index.html.
-
A.Jirásková, V.Šerý, C.Votrubec. Lékařskogeografické problémy Etiopie. Praha, 1991.
-
BARNETT, T., WHITESIDE, A. AIDS IN THE 21ST CENTURY: DISEASE AND GLOBALIZATION. New York, 2002.
-
E. Kočárek. Vědy o Zemi a medicína.
-
Johnston, R. J. The dictionary of human geography. 4th ed. Malden : Blackwell Publishing, 2000. ISBN 0-631-20561-6.
-
Melinda Meade. Medical Geography. 2010. ISBN 978-1-60623-016-9.
-
Rossling, H.. Faktomluva. 2018. ISBN 978-80-7555-056-9.
-
Rossling, H.. Faktomluva. 2018. ISBN 978-80-7555-056-9.
-
Sridhar Venkatapuram. Health Justice. Oxford, 2011. ISBN 978-0-7456-5034-0.
-
V.ŠERÝ, C.VOTRUBEC. LÉKAŘSKOGEOGRAFICKÉ PROBLÉMY VIETNAMU. Praha, 1988.
|