Předmět: Regionální rozvoj: teoretické přístupy, koncepce, problematika

« Zpět
Název předmětu Regionální rozvoj: teoretické přístupy, koncepce, problematika
Kód předmětu KGE/TRR
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe nespecifikováno
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Tomášek Petr, Doc. PaedDr. Ph.D.
  • Bečka Jiří, RNDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Regiony - koncepty, typologie, struktura, regionální taxonomie. Přístupy k regionům v hlavních ekonomických teoriích. Klasifikace teorií regionálního rozvoje. Regionální dimenze v teoriích regionálního rozvoje - neomarxistické a neoliberální přístupy. Institucionální směry regionálního rozvoje - konkurenceschopnost regionů, teorie učících se regionů, regionální inovační systémy.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednáška s diskusí, Prezentace práce studentů, Samostudium literatury, Studium textů, Přednáška, Seminář
  • Příprava na zkoušku [10-60] - 40 hodin za semestr
  • Kontaktní výuka - 26 hodin za semestr
  • Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100] - 40 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
Použít základní znalosti z ekonomické geografie a z problematiky regionů.
Odborné dovednosti
Číst odborný geografický text s porozuměním a následně diskutovat načtenou problematiku v semináři.
Obecné způsobilosti
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení,
mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru.,
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru.
Výsledky učení
Odborné znalosti
Disponovat znalostmi o existujících teoriích regionálního rozvoje.
Pochopit aktuální regionální problémy v kontextu teorií regionálního rozvoje.
Použít přehled o regionální dimenzi v hlavních ekonomických teoriích a v teoriích regionálního rozvoje.
Vysvětlit základní rozdíly mezi různými teoretickými přístupy v rámci ekonomické a regionální geografie.
Odborné dovednosti
Dokázat posoudit rozvojové regionální dokumenty z pohledu existujících teorií regionálního rozvoje.
Obecné způsobilosti
mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování,
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory,
mgr. studium: plánují, podporují a řídí s využitím teoretických poznatků oboru získávání dalších odborných znalostí, dovedností a způsobilostí ostatních členů týmu,
mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování, mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory, mgr. studium: plánují, podporují a řídí s využitím teoretických poznatků oboru získávání dalších odborných znalostí, dovedností a způsobilostí ostatních členů týmu,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška založená na výkladu,
Seminární výuka (diskusní metody),
Analyticko-kritická práce s textem,
Samostudium,
Odborné dovednosti
Seminární výuka (diskusní metody),
Obecné způsobilosti
Seminární výuka (diskusní metody),
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Kombinovaná zkouška,
Seminární práce,
Odborné dovednosti
Seminární práce,
Kombinovaná zkouška,
Obecné způsobilosti
Kombinovaná zkouška,
Seminární práce,
Doporučená literatura
  • Jiří Blažek, David Uhlíř. Teorie regionálního rozvoje (nástin, kritika, implikace). 2020.
  • Pavel Klapka. Regiony a regionální taxonomie, koncepty-přístupy-aplikace. Olomouc, 2019. ISBN 978-80-244-5448-1.
  • René Wokoun, Jan Malinovský, Milan Damborský, Jiří Blažek a kol. Regionální rozvoj, východiska regionálního rozvoje, regionální politika, teorie, strategie a programování. Praha. 2008.
  • René Wokoun, Pavel Mates, Petr Čechák, Zuzana Khendriche Trhlínová, Karel Lacina, Marek Starý. Vývoj podpory regionálního rozvoje v Československu a v České republice. Praha. 2021.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr