Předmět: Vybrané regiony světa 1

« Zpět
Název předmětu Vybrané regiony světa 1
Kód předmětu KGE/VRS1
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Reissich Václav, RNDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Asie - vymezení kontinentu, základní fyzicko-geografická a socio-ekonomická regionalizace Přírodní podmínky (klima, vodstvo, povrch, přírodní rizika) Demografická charakteristika kontinentu jako celku Specifika vybraných asijských makroregionů: Čína I. historický vývoj země, politické rozdělení; přehledná charakteristika přírodních podmínek; Čína II. etnická, kulturní a náboženská charakteristika; čínská ekonomika: specifika jejího postavení v rámci globalizovaného světa; zvláštní administrativní zóny na čínském území; Indie historický vývoj země, etnická, kulturní a náboženská charakteristika; přehledná charakteristika přírodních podmínek; indická ekonomika: specifika jejího postavení v rámci globalizovaného světa; Čindie: vzestup asijských mocností rozdílné předpoklady pro rozvoj obou globálních aktérů; výzvy pro Indii a Čínu v 21.století; Jihozápadní Asie (se zaměřením na Turecko) přehledná charakteristika přírodních podmínek; ohniska napětí Turecko (souvislosti vzniku novodobého Turecka; most z Evropy do Asie; Turecko a EU) Ruská federace specifika polohy největšího státu světa; demografická specifika; postavení Ruska v současném globalizovaném světě Specifika vybraných amerických makroregionů USA I. americké území před a po příchodu Evropanů; historické souvislosti vzniku USA; přehledná charakteristika přírodních podmínek; USA II. ekonomicko-geografické regiony; perspektivy a výzvy USA v 21.století; Kanada specifika polohy a příčiny ekonomického růstu; přírodní podmínky; vliv objevování území na současnou etnickou/jazykovou mapu Kanady; Brazílie specifika dynamického růstu největší jihoamerické ekonomiky; přírodní podmínky; faktory dalšího budoucího růstu; Andská Amerika osidlování; přehledná charakteristika regionů na konkrétních příkladech; Specifika jednotlivých makroregionů: Kanada/Grónsko USA nížinná Jižní Amerika (Brazílie/Argentina) andská Jižní Amerika (Peru/Chile)

Studijní aktivity a metody výuky
Diskuse, Výuka podporovaná multimédii, Studium textů, Přednáška, Seminář
  • Kontaktní výuka - 26 hodin za semestr
  • Příprava na dílčí test [2-10] - 5 hodin za semestr
  • Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40] - 20 hodin za semestr
  • Praktická výuka [vyjádření počtem hodin] - 10 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku [10-60] - 50 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
Pracovat s geografickými zdroji dat.
Znát základní pojmy z obecné fyzické a humánní geografie.
Odborné dovednosti
Porozumět odbornému textu a nacházet v něm klíčové myšlenky.
Číst anglický text a orientovat se v něm.
Použít přehled o zeměpisu Asie a Amerik na úrovni středoškolského učiva.
Obecné způsobilosti
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi,
bc. studium: používá s porozuměním odborný jazyk a symbolická a grafická vyjádření informací různého typu,
Výsledky učení
Odborné znalosti
Znát přírodní a socioekonomická specifika jednotlivých makroregionů Asie a Ameriky.
Rozumět hlubší znalosti o modelovém státě/státech a jeho roli ve vybraných makroregionech.
Odborné dovednosti
Vysvětlit specifické vazby mezi přírodními a socioekonomickými podmínkami makroregionů v souvislosti s historickým vývojem.
Vysvětlit roli regionu/modelového státu v dnešním globalizovaném světě a jeho perspektivy.
Porovnat významné regionální aktéry, náležející do skupin BRICS nebo G20.
Obecné způsobilosti
bc. studium: srozumitelně shrnou názory ostatních členů týmu,
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška založená na výkladu,
Seminární výuka (diskusní metody),
Výuka podporovaná multimédii,
Analyticko-kritická práce s textem,
Diskuse,
Odborné dovednosti
Přednáška založená na výkladu,
Obecné způsobilosti
Přednáška založená na výkladu,
Přednáška s diskusí,
Seminární výuka (diskusní metody),
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Kombinovaná zkouška,
Test,
Seminární práce,
Individuální prezentace,
Odborné dovednosti
Ústní zkouška,
Průběžné hodnocení,
Obecné způsobilosti
Seminární práce,
Průběžné hodnocení,
Doporučená literatura
  • Geografický místopisný slovník světa. 1. vyd. Praha : Academia, 1993. ISBN 80-200-0445-9.
  • http://www.demografie.info/?cz_popvyvoj_svet_as=.
  • Acharya, Amitav. Constructing a security community in Southeast Asia : ASEAN and the problem of regional order. 1st ed. London : Routledge, 2001. ISBN 0-415-15763-3.
  • Anděl, J., Bičík, I., Bláha, J. Makroregiony světa: nová regionální geografie. Karolinum, 2019. ISBN 978-80-246-4273-4.
  • Anděl, J., Bičík, I., Bláha, J. Makroregiony světa: nová regionální geografie. Karolinum, 2019. ISBN 978-80-246-4273-4.
  • Blouet, Brian W.; Blouet, Olwyn M. Latin America and the Caribbean : a systematic and regional survey. Hoboken : John Wiley & Sons, 2006. ISBN 0-471-63095-0.
  • Daněk, P. a kol. Indie: společnost a hospodářství v transformaci. Brno, 2014. ISBN 978-80-210-7528-3.
  • Daněk, P. a kol. Indie: společnost a hospodářství v transformaci. Brno, 2014. ISBN 978-80-210-7528-3.
  • Filipský, Jan. Dějiny Bangladéše, Bhútánu, Malediv, Nepálu, Pákistánu a Šrí Lanky. Vyd. 1. Praha : Nakladatelství Lidové noviny, 2003.
  • Horálek, Adam; Ptáček, Pavel. Vybraná témata z geografie současné Číny. 1. vyd. Brno : Masarykova univerzita, 2013. ISBN 978-80-210-6647-2.
  • Chatterjee, Rupali. Geography of India. New Delhi ; Global Vision Publishing House, 2010. ISBN 978-81-8220-327-3.
  • Klíma, Jan. Dějiny Brazílie. Praha : Nakladatelství Lidové noviny, 1998. ISBN 80-7106-261-8.
  • Kreiser, Klaus; Neumann, Christoph K.,; Kučera, Petr. Dějiny Turecka. Vyd. 1. Praha : NLN, Nakladatelství Lidové noviny, 2010. ISBN 978-80-7422-012-8.
  • Preis, J., Čechurová, M. Rozvojový potenciál států BRICS v 21. století. Plzeň, 2014. ISBN 978-80-261-0460-5.
  • Rovná, Lenka; Jindra, Miroslav. Dějiny Kanady. Praha : Lidové noviny, 2000. ISBN 80-7106-211-1.
  • Rowntree, Lester. Globalization and diversity : geography of a changing world. 4th ed. Upper Saddle River : Pearson, 2013. ISBN 978-0-321-82146-1.
  • Rudolf Fürst a kol. Vzestup Indie a Číny: přichází asijské století?. Praha, 2011. ISBN 978-80-86506-84-5.
  • Šlachta, Mojmír; Burda, Tomáš; Holeček, Milan. Ohniska napětí ve světě. Praha : Kartografie Praha, 2007. ISBN 978-80-7011-926-6.
  • Tindall, George Brown; Shi, David E.. Dějiny Spojených států amerických. 5., dopl. vyd. Praha : NLN, Nakladatelství Lidové noviny, 2008. ISBN 978-80-7106-588-3.
  • Veeck, Gregory. China's geography : globalization and the dynamics of political, economic, and social change. 2nd ed. Lanham : Rowman & Littlefield Publishers, 2011. ISBN 978-0-7425-6782-5.
  • Vladimír Baar. Decentralizační a dezintegrační procesy v RF. Ostrava, 2005. ISBN 80-7368-141-2.
  • Votýpka, Jan. Severní Amerika. 1. vyd. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1987.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství geografie pro střední školy (14) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní