Vyučující
|
-
Bernacik Jindřich, MgA. Mgr.
|
Obsah předmětu
|
1. - 13. V průběhu semestru je studentům zadáno několik úkolů. Z části se jedná o drobné krátkodobé zadání, určené k samostatnému řešení bez zásahu vyučujícího, ověřující úroveň dovedností studenta. Větší počet seminářů zabírají konzultace úkolů, které jsou dlouhodobějšího rázu a u kterých je cílem co nejdokonalejší výstup a tedy také prohlubování studentových dovedností. Skicovní materiál, rozpracované úkoly a realizované práce předkládá student fyzicky, nejčastěji se jedná o tiskový výstup na papíře. Probíranými tématy jsou kompoziční principy stránky, optické zákonitosti sazby, hierarchie prvků, vztah textu a obrazu, kombinování a párování písem, typografická pravidla, sazba v programu Adobe InDesign a jeho pokročilé nastavení pro profesionální sazbu.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška s diskusí, Přednáška s praktickými aplikacemi, Skupinová výuka, Výuka podporovaná multimédii, Demonstrace dovedností, Studium metodou řešení problémů, Samostatná práce studentů, Přednáška s demonstrací, Cvičení
- Kontaktní výuka
- 39 hodin za semestr
- Projekt individuální [40]
- 40 hodin za semestr
- Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
- 20 hodin za semestr
- Příprava prezentace (referátu) [3-8]
- 5 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
na pokročilé úrovni porovnávat a analyzovat různé výtvarné výrazy typografického charakteru z hlediska estetického, sémiotického a technického, specifikovat základní znalosti z podpůrných uměleckých disciplín, znát základní způsoby využití písma a typografie, kompozice textu a různých forem písma, základních možností typografie pro prezentaci vlastního díla, |
Odborné dovednosti |
---|
vhodným způsobem realizovat svůj vizuální projev včetně jeho textové části a její vizuální podoby - plakát, powerpointová či internetová prezentace, katalog, pozvánka, apod., na základní úrovni řešit design vizualizací uměleckých děl ve spojení textu a jiných vizuálně semantických prvků, projevit vlastní kreativitu ve vztahu k obecným zadáním a vůli hledat různá výtvarná řešení, alterovat je a konstruktivně hodnotit, pracovat samostatně a aktivně a flexibilně reagovat na hodnotící komentáře vyučujícího, |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: zvažuje možné klady a zápory jednotlivých variant řešení, včetně posouzení jejich rizik a důsledků, |
bc. studium: prezentuje vhodným způsobem svou práci i sám sebe před známým i neznámým publikem, |
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
o rozdělení písma a jeho aplikaci v různých tiskovinách, o jeho využití ve vlastní praxi, významných českých a zahraničních typografů, jejich specifických přístupů jako inspirace pro vlastní tvorbu, pokročilých pravidel pro práci s písmem, jeho volbou a užití jeho různých forem, |
Odborné dovednosti |
---|
výběru a grafické úpravy textu s ohledem na téma, formát, atd., vybírat z různých stereotypních možností a ty alterovat, užití běžných pravidel pro volbu fontu a grafické úpravy dle kritérií estetiky, logiky, atd., dle svého zaměření na odpovídající grafické úrovni vyřešit design vizualizace své umělecké práce - plakát, powerpointová či internetová prezentace, katalog, pozvánka, apod., plánovat rozsáhlejší projekt a zohledňovat v něm různá kritéria daná zadáním - cílová skupina, účel prezentace, atd., |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
bc. studium: do jejich řešení zahrnují úvahu o jejich etickém rozměru, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Prezentace práce studentů, |
Individuální konzultace, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Odborné dovednosti |
---|
Demonstrace dovedností, |
Prezentace práce studentů, |
Obecné způsobilosti |
---|
Diskuse, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Seminární práce, |
Průběžné hodnocení, |
Odborné dovednosti |
---|
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Výstupní projekt, |
Obecné způsobilosti |
---|
Seminární práce, |
Doporučená literatura
|
-
http://typomil.com/.
-
Beran, Vladimír. Typografický manuál : aktualizovaný. 3. vyd. Praha : Kafka design, 2000.
-
Blažej, Bohuslav. Grafická úprava tiskovin : Učebnice pro 4. roč. střední prům. školy grafické, stud. obor polygrafie. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1990. ISBN 80-04-23201-9.
-
Blažej, Bohuslav. Ruční sazba 1.
-
Kapr Albert. Sto a jedna věta ke knižní úpravě.
-
Kočička, Pavel; Blažek, Filip. Praktická typografie. Praha : Computer Press, 2000. ISBN 80-7226-385-4.
-
Pecina, Martin. Knihy a typografie. 2., rozš. vyd. Brno : Host, 2012. ISBN 978-80-7294-813-0.
-
Solpera Jan. Klasifikace tiskových písem latinkových.
|