Předmět: Typografie 3

« Zpět
Název předmětu Typografie 3
Kód předmětu KGI/ATYP3
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 2
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Bernacik Jindřich, MgA. Mgr.
Obsah předmětu
1. - 13. V průběhu semestru je studentům zadáno několik úkolů. Především se jedná o zadání práce dlouhodobějšího charakteru, např. grafická úprava knihy a její sazba. Práce je průběžně konzultován. Student předkládá skicovní materiál rozpracovaného úkolu jako zkušební výtisky. Probíranými tématy jsou kompoziční principy stránky, optické zákonitosti sazby, hierarchie prvků, vztah textu a obrazu, kombinování a párování písem, typografická pravidla, sazba v programu Adobe InDesign a jeho pokročilé nastavení pro profesionální sazbu.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednáška s diskusí, Přednáška s praktickými aplikacemi, Skupinová výuka, Výuka podporovaná multimédii, Demonstrace dovedností, Studium metodou řešení problémů, Samostatná práce studentů, Přednáška s demonstrací, Cvičení
  • Kontaktní výuka - 39 hodin za semestr
  • Projekt individuální [40] - 40 hodin za semestr
  • Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40] - 20 hodin za semestr
  • Příprava prezentace (referátu) [3-8] - 5 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
na odborné úrovni samostatně porovnávat a analyzovat různé výtvarné výrazy typografického charakteru z hlediska estetického, sémiotického a technického, specifikovat pokročilé znalosti z podpůrných uměleckých disciplín, zejména typografii a její formy, znát běžné i netradiční způsoby využití písma a typografie, kompozice textu a různých forem písma, pokročilých možností typografie pro prezentaci vlastního díla,
Odborné dovednosti
vhodným způsobem realizovat svůj vizuální projev včetně jeho textové části a její vizuální podoby - plakát, powerpointová či internetová prezentace, katalog, pozvánka, apod. a hledat další způsoby jeho aplikace, na pokročilé úrovni řešit design vizualizací uměleckých děl ve spojení textu a jiných vizuálně semantických prvků, projevit vlastní kreativitu ve vztahu k obecným zadáním a vůli hledat různá výtvarná řešení, alterovat je a konstruktivně hodnotit, pracovat samostatně a aktivně a flexibilně reagovat na hodnotící komentáře vyučujícího,
Obecné způsobilosti
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje,
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi,
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení,
Výsledky učení
Odborné znalosti
o rozdělení písma a jeho aplikaci v různých tiskovinách, o jeho využití ve vlastní praxi tradičním i netradičním způsobem, významných českých a zahraničních typografů, jejich specifických přístupů jako inspirace pro vlastní tvorbu, odborných pravidel pro práci s písmem, jeho volbou a užití jeho různých forem pro různé účely s různými specifiky,
Odborné dovednosti
výběru a grafické úpravy textu s ohledem na téma, formát, atd., vybírat z různých stereotypních možností a ty alterovat, dodržování pravidel profesionální prezentace vlastního nebo cizího produktu vizuálními prostředky, užití pokročilých pravidel pro volbu fontu a grafické úpravy dle kritérií estetiky, logiky, atd., dle svého zaměření na odpovídající grafické úrovni vyřešit design vizualizace své umělecké práce - plakát, powerpointová či internetová prezentace, katalog, pozvánka, apod., plánovat rozsáhlejší projekt a zohledňovat v něm různá kritéria daná zadáním - cílová skupina, účel prezentace, atd.,
Obecné způsobilosti
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých,
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru,
bc. studium: do jejich řešení zahrnují úvahu o jejich etickém rozměru,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Prezentace práce studentů,
Individuální konzultace,
Seminární výuka (badatelské metody),
Odborné dovednosti
Demonstrace dovedností,
Prezentace práce studentů,
Obecné způsobilosti
Diskuse,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Seminární práce,
Průběžné hodnocení,
Odborné dovednosti
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Výstupní projekt,
Obecné způsobilosti
Seminární práce,
Doporučená literatura
  • http://typomil.com/.
  • Beran, Vladimír. Typografický manuál : aktualizovaný. 3. vyd. Praha : Kafka design, 2000.
  • Blažej, Bohuslav. Grafická úprava tiskovin : Učebnice pro 4. roč. střední prům. školy grafické, stud. obor polygrafie. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1990. ISBN 80-04-23201-9.
  • Blažej, Bohuslav. Ruční sazba 1.
  • Kapr Albert. Sto a jedna věta ke knižní úpravě.
  • Kočička, Pavel; Blažek, Filip. Praktická typografie. Praha : Computer Press, 2000. ISBN 80-7226-385-4.
  • Pecina, Martin. Knihy a typografie. 2., rozš. vyd. Brno : Host, 2012. ISBN 978-80-7294-813-0.
  • Solpera Jan. Klasifikace tiskových písem latinkových.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr