Vyučující
|
-
Pavel Otakar, MgA.
-
Bernacik Jindřich, MgA. Mgr.
|
Obsah předmětu
|
1. Seznámení studentů s náplní semestru a podmínkami jeho úspěšného absolvování, zadání prvního úkolu, kterým je plakát - prezentace semestrální či klauzurní práce. 2. - 3. Korektura plakátu. 4. Korektura plakátu a návrh pozvánky na vlastní výstavu. 5. Odevzdání plakátu a korektura pozvánky na vlastní výstavu. 6. Odevzdání pozvánky a úvod do problematiky řešení katalogu vlastní tvorby (studenti zde mohou dostat ze svých ateliérů jiná zadání - rozpracovanou ilustrovanou knihu, typografické řešení přebalu, vazby, typografické řešení obalu daného produktu apod.). 7. - 8. Korektury zadaného úkolu. 9. Odevzdání zadaného úkolu a počátek práce na internetové či powerpointové prezentaci vlastní tvorby. 10.- 13. Korektury prezentace a odevzdání úkolu. V předmětu Typografie řeší studenti na pokročilé úrovni náročné typografické úkoly. Tento předmět maximálně spolupracuje s ateliérovou výukou a pomáhá studentům na adekvátní výtvarné úrovni prezentovat semestrální a klauzurní práce formou plakátů, powerpointových či internetových prezentací, katalogů vlastní dosavadní tvorby, pozvánek na vlastní výstavu a podobně. V případě studentů speciálních ateliérů Mediální a didaktická ilustrace, Ilustrace Grafika, Komiks a ilustrace pro děti jsou v předmětu Typografie upravovány zpracované ilustrované knihy, naučné tabule apod. Studenti speciálního ateliéru Kniha a tvarování papíru řeší vedle typografie knižní i typografii obalu.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška s diskusí, Přednáška s praktickými aplikacemi, Skupinová výuka, Výuka podporovaná multimédii, Demonstrace dovedností, Studium metodou řešení problémů, Samostatná práce studentů, Přednáška s demonstrací, Cvičení
- Kontaktní výuka
- 39 hodin za semestr
- Projekt individuální [40]
- 40 hodin za semestr
- Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
- 20 hodin za semestr
- Příprava prezentace (referátu) [3-8]
- 5 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
na základní úrovni porovnávat a analyzovat různé výtvarné výrazy z hlediska estetického, sémiotického a technického, specifikovat základní znalosti z podpůrných uměleckých disciplín, znát základní způsoby využití písma a typografie, kompozice textu a různých forem písma, |
Odborné dovednosti |
---|
vhodným způsobem přistupovat a realizovat svůj vizuální projev včetně jeho textové části a její vizuální podoby, na základní úrovni řešit design vizualizací uměleckých děl, projevit vlastní kreativitu ve vztahu k obecným zadáním a vůli hledat různá výtvarná řešení, alterovat je a konstruktivně hodnotit, pracovat samostatně a aktivně a flexibilně reagovat na hodnotící komentáře vyučujícího, |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: efektivně využívá dostupné prostředky komunikace, verbální i neverbální, včetně symbolických a grafických vyjádření informací různého typu, |
bc. studium: zvažuje možné klady a zápory jednotlivých variant řešení, včetně posouzení jejich rizik a důsledků, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
o rozdělení písma a jeho aplikaci v různých tiskovinách, významných českých a zahraničních typografů, základních pravidel pro práci s písmem, jeho volbou a užití jeho různých forem, |
Odborné dovednosti |
---|
výběru a grafické úpravy textu s ohledem na téma, formát, atd., užití základních pravidel pro volbu fontu a grafické úpravy dle kritérií estetiky, logiky, atd., dle svého zaměření na odpovídající grafické úrovni vyřešit design vizualizace své umělecké práce - plakát, powerpointová či internetová prezentace, katalog, pozvánka, apod. |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Prezentace práce studentů, |
Individuální konzultace, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Odborné dovednosti |
---|
Demonstrace dovedností, |
Prezentace práce studentů, |
Obecné způsobilosti |
---|
Diskuse, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Seminární práce, |
Průběžné hodnocení, |
Odborné dovednosti |
---|
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Výstupní projekt, |
Obecné způsobilosti |
---|
Seminární práce, |
Doporučená literatura
|
-
Blažej, Bohuslav. Grafická úprava tiskovin : Učebnice pro 4. roč. střední prům. školy grafické, stud. obor polygrafie. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1990. ISBN 80-04-23201-9.
-
Kneidl, Pravoslav. Z historie evropské knihy : Po stopách knih, knihtisku a knihoven. Praha : Nakl. Svoboda, 1989. ISBN 80-205-0093-6.
-
Pecina, Martin. Knihy a typografie. 2., rozš. vyd. Brno : Host, 2012. ISBN 978-80-7294-813-0.
|