Předmět: Ateliér Grafický design a digitální média 10

« Zpět
Název předmětu Ateliér Grafický design a digitální média 10
Kód předmětu KGI/GD10
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 11
Vyučovací jazyk Čeština, Angličtina
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Dostupnost předmětu Předmět je nabízen přijíždějícím studentům
Vyučující
  • Ezzeddine Jana, doc. akad. mal.
Obsah předmětu
1.- 13. Stanovení zásad pro vzájemnou komunikaci. Zadání témat KP. - Průběžné studium a praktické ověřování specifik utváření vizuálních systémů. - Vzájemné konzultování navrhovaných řešení. - Průběžné studium možností a metod týmové spolupráce na projektu. - Praktická cvičení týmové práce. - Průběžná tvorba a konzultace KP. - Průběžná tvorba a konzultace seminárních prací.

Studijní aktivity a metody výuky
Skupinová výuka, Projektová výuka, Dialogická výuka, Výuka podporovaná multimédii, Prezentace práce studentů, Individuální konzultace, Demonstrace dovedností, Studium metodou řešení problémů, Samostatná práce studentů, Seminář
  • Kontaktní výuka - 130 hodin za semestr
  • Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100] - 50 hodin za semestr
  • Projekt individuální [40] - 40 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku [10-60] - 30 hodin za semestr
  • Praktická výuka [vyjádření počtem hodin] - 35 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
vybavit si znalosti o širším spektru pokročilých grafických prostředků, o jejich možných vzájemných kompozičních vztazích a jejich využití pro tvorbu elektronických i tištěných materiálů, využívat znalosti o grafických prostředcích vhodných pro grafický design v jeho tradiční i digitální podobě, navrhování variant s ohledem na správné propojení funkce a estetických kritérií výrobku, reprodukovat znalosti o technologických postupech podpůrných a technických disciplín, možnosti kooperace s jednotlivými disciplínami, reprodukovat teoretickou znalost funkce a specifik počítačových programů pro grafické navrhování a výtvarných a výrobních technologií, využívat znalosti o způsobech komunikace se zadavatelem za účelem zjištění jeho požadavků, interpretovat své znalosti o historických i současných stylových kánonech, možnostech jejich propojení, plánování projektu v produkčním týmu řešícím komplexní úkoly, o způsobech zdůvodňování a obhajování vlastní návrhové činnosti ve vztahu k dalším členům produkčního týmu,
Odborné dovednosti
při navrhování tiskovin a elektronických médií na zadané téma využívat širší spektrum pokročilých grafických prostředků, dokázat je kombinovat a alterovat směrem k vlastnímu osobitému stylu a vyjádření, prakticky ovládat počítačové programy pro grafické navrhování a pokročilé tiskové a výtvarné výrobní technologie, navrhovat plošné stylizace vizuálně zpracovávaných témat a jejich začlenění do graficky účinné kompozice v rámci vlastního širšího jednotného grafického stylu, tento styl vytvořit korespondující s prostředím vlastní volby, ve kterém má být grafický styl funkční zvolit odpovídající technologii pro výrobu finálního produktu v závislosti na jeho následném využití, zpracovat technickou dokumentaci výroby, reflektovat svoji tvorbu v souvislostech profesních, technických a technologických postupů, svůj návrh a výběr předložit zadavateli a zdůvodní jej s ohledem na zadání a zjištěné požadavky, kriticky posuzovat vlastní práce v oborovém kontextu a stylovém rámci, vybrat nejvhodnější variantu finálního grafického projektu a vytvořit k ní komplexní návrhovou dokumentaci, vybírat vhodné formy prezentace a propagace grafického projektu, s erudicí prezentovat svoji práci profesnímu společenství, být schopen akceptovat a tvůrčím způsobem využít hodnotící a kritické response, podílet se na organizaci práce a času týmu složeného z odborníků více disciplín na zpracování složitého technicky i funkčně složitého produktu, zdůvodnit a obhájí svůj výběr před dalšími členy produkčního týmu, zvolit si vlastní oblast zájmu a problematiku, kterou se bude zabývat a grafickým způsobem řešit,
Obecné způsobilosti
mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru.,
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení,
Výsledky učení
Odborné znalosti
o estetických, vizuálních, funkčních a jiných aspektech hrajících roli pro tvorbu efektivního vizuálního stylu (pro firmy, kulturní instituce, úřady, školy, atd.) nebo orientačního systému trvalého nebo krátkodobého charakteru (budovy, historická místa, obce a jejich části, sportovní a kulturní události, atd.), o plánování komplexního a technicky náročnějšího projektu jednotného vizuálního stylu pro konkrétního zákazníka, o organizaci času a práce vzhledem ke stanoveným termínům, o možnostech a limitech zapojení do mezioborové spolupráce nad projekty grafického designu v náročnějších celcích, o širším spektru pokročilých grafických prostředků, o jejich možných vzájemných kompozičních vztazích a jejich využití tradičním i experimentálním způsobem, o způsobech zjišťování efektivity vlastní práce, o kritériích hodnocení vlastní práce stanovených profesní komunitou i laickou veřejností,
Odborné dovednosti
samostatně naplánovat a systematicky zrealizovat složitější autorský grafický projekt jednotného vizuálního stylu pro společnost, organizaci, město, atd. vlastní volby na úrovni estetické a umělecké, funkční i technické, kriticky posuzovat vlastní práce v oborovém kontextu a stylovém rámci, pracovat s několika různorodými alternativami a variacemi, zvolit nejvhodnější návrh vzhledem ke specifickým kritériím každého projektu a požadavků zákazníka, vybrat nejvhodnější variantu finálního grafického projektu a vytvoří k ní komplexní návrhovou dokumentaci, zvolit odpovídající technologii pro výrobu finálního produktu, vynaložit snahu o hledání různorodých řešení daného problému, o udržení originality vlastního návrhu a vlastní posun směrem k osobitému výtvarnému a grafickému projevu a přínosu, akceptovat a tvůrčím způsobem využít hodnotící a kritické response, reflektovat svoji tvorbu v souvislostech profesních, technických a technologických postupů, předpokládat výsledek hodnocení a soudu profesní i laické veřejnosti, mít přehled a projevovat zájem o projekty, reálné i potencionální, v oblasti studentovi tvorby, vyhledávat vhodné příležitosti a účastnit se výběrových soutěží, vybavit si vhodné formy prezentace a propagace prototypu/projektu v závislosti na typu diváka či zákazníka,
Obecné způsobilosti
mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování,
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory,
mgr. studium: plánují, podporují a řídí s využitím teoretických poznatků oboru získávání dalších odborných znalostí, dovedností a způsobilostí ostatních členů týmu,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Prezentace práce studentů,
Individuální konzultace,
Seminární výuka (badatelské metody),
Odborné dovednosti
Demonstrace dovedností,
Prezentace práce studentů,
Obecné způsobilosti
Diskuse,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Seminární práce,
Průběžné hodnocení,
Odborné dovednosti
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Výstupní projekt,
Praktická zkouška,
Obecné způsobilosti
Seminární práce,
Doporučená literatura
  • Design trend : revue nového vizuálního stylu. Brno : Design centrum České republiky, 1992.
  • Font : reklamní grafika a DTP : první grafický časopi.
  • Grapheion : Evropská revue o moderní grafice, umění knihy, tisku a papíru. Praha : Středoevropská galérie a nakladatelství, 1997.
  • Graphis : the International Magazine of Design and Communications. New York : Graphis Inc., ----.
  • Novum : world of graphic design. München : Stiebner Verlag GmbH, 1972.
  • Typo : typografie, grafický design, vizuální komunikace : typography, graphic design, visual communication. Praha : Svět tisku, 2003.
  • Typografia : odborný časopis českých typografů @ typografů. Praha : Kolegium Typografie, 1888.
  • Caduff, Reto,; Heller, Steven. Ladislav Sutnar: Visual Design in Action. 2015. ISBN 978-3-03778-424-2.
  • Dabner, David. Grafický design v praxi : [zásady, postupy, projekty]. [Praha] : Slovart, 2004. ISBN 80-7209-597-8.
  • Fiell, Charlotte; Fiell, Peter. Contemporary graphic design. Hong Kong: Taschen, 2007. ISBN 978-3-8228-5269-9.
  • Fiell, Charlotte; Fiell, Peter. Graphic Design Now. Taschen 2001.
  • Heller, Steven. Icons of Graphic Design. Thames and Hudson, 2001.
  • Heller, Steven. Paul Rand. London : Phaidon Press, 1999. ISBN 0-7148-3994-9.
  • Hollis, Richard. Graphic Design, Concise History, Thames + Hudson 2001.
  • Meggs, Philip B. A history of graphic design. New York : John Wiley & Sons, 1998. ISBN 0-471-29198-6.
  • Odborné časopisy. Deleatur.
  • White, Alexander. Elements of Graphic Design. Allworth Press 2002, ISBN 1-58115-250-7.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr